Blir nog till att köra på lecablock...

Ska man mura hela väggarna till fullhöjd?
Tex 3m vägghöjd med lecablock eller 1.5-2m med lecablock och sen 1-1.5m med trästomme.

Kommer stommen kännas mer stabil.om jag murar hela vägen upp?
 
  • Gilla
Linder91
  • Laddar…
Har fått in lite priser enligt nedan, är de rimliga?

Gjuta platta 50kvm inkl l-element, frigolit, armering, betong för 55.000kr.

Då gör jag själv schakt, dränering, avlopp och lägger ut singel.

Mura källarväggar ca 60kvm med lecablock 190x300x590 block och armering, murbruk, puts in och utsida för 82.000kr.

Är det rimliga priser?
 
  • Gilla
susanna E-G
  • Laddar…
Ni som har murat med lecablock, kör ni full vägghöjd runtom eller kan man trappa ner väggen?

Blir det besvärligare att trappa ner den med tanke på trästommen?
 
Ingen som har tid att vara på forumet?!
Helt tomt på svar här
 
Hej. Jag skall precis köra igång med liknande projekt. Hade tänkt trappa ner murningen så den följer marken men har blivit övertalad av flera murare/byggare att mura hela garagedelen. (Blir loft ovanpå)
Anledningen är främst estetisk men även att det är enklare att mura hela väggen än att ha massa delar som är olika höga.
 
Jo de har sagt detsamma till mig att det blir lättare för dem att mura och lättare för mig att bygga stommen utan en massa "nertrappningar".

Ska du bygga med vanliga lecablock? Eller isoblock ovan mark?


M masterjohn skrev:
Hej. Jag skall precis köra igång med liknande projekt. Hade tänkt trappa ner murningen så den följer marken men har blivit övertalad av flera murare/byggare att mura hela garagedelen. (Blir loft ovanpå)
Anledningen är främst estetisk men även att det är enklare att mura hela väggen än att ha massa delar som är olika höga.
 
Jag kommer köra vanliga Leca. Enkelt och beprövat. Blir bra på ett enkelt garage. Enda bekymret blir balken över porten då öppningen är tre meter. Samt jag kommer ha porten på långsidan så det kommer vila lite vikt på den.
 
Byggare_Bubbis Byggare_Bubbis skrev:
Mura källarväggar ca 60kvm med lecablock 190x300x590 block och armering, murbruk, puts in och utsida för 82.000kr.
Lite trött idag, men materialet ser ut att kosta under 15.
Så 67 k kr för arbetet? Det är väl 2-3 veckors arbete? Är inte det mycket?
 
R ribbones skrev:
Lite trött idag, men materialet ser ut att kosta under 15.
Så 67 k kr för arbetet? Det är väl 2-3 veckors arbete? Är inte det mycket?
Nja, räknade lite på materialet och hamnar runt 25.000kr för materialet.
Men fortfarande runt 2.5 veckas jobb...
 
Under mark murar du med vanlig leca och lägger en frigolitskiva utanpå så får du bättre u-värde och över iso-block :)
 
K Kaboff skrev:
Under mark murar du med vanlig leca och lägger en frigolitskiva utanpå så får du bättre u-värde och över iso-block :)
Muraren ville hellst inte hålla på med två olika block. Jag får ta hjälp under mark pch mura resterande själv med isoblock eller så har jag tittat på en lösning med västkustskiva och sen panel utanpå.
 
Märkligt :rolleyes: mura resten själv, arbetsterapi :D
 
Byggare_Bubbis Byggare_Bubbis skrev:
Nja, räknade lite på materialet och hamnar runt 25.000kr för materialet.
Men fortfarande runt 2.5 veckas jobb...
Vad har du för pris på blocken då?
Tex stenbolaget tar ju 46 kr blocket, jag räknade med budget block på 25 kr st istället.
 
R ribbones skrev:
Vad har du för pris på blocken då?
Tex stenbolaget tar ju 46 kr blocket, jag räknade med budget block på 25 kr st istället.
Räknar runt 42-45kr/blocket för 290/300mm breda block.
Men bistålet är rätt dyrt, ca 150kr för 4m.
Sen vet jag inte vad bruk och puts kostar, hörde något om att 400-450kr/m2 är rimligt materialpris inkl armering och puts.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.