Hemmakatten
En notis om att tunga betonglock numera är förbjudna att ha på slamavskiljare. Slamtömmaren ska pga arbetsmiljöskäl slippa att dra dessa åt sidan vid tömning, vilket vi självklart håller med om.

Har inte läst om det förrän i år och vi har självklart bytt till ett barnsäkert lättviktslock, kostnad knappt 2'. Om man inte byter kostar det i vår kommun 890:- extra per tömning.

Så se över era betonglock!
 
Krilleman
I min kommun damp det ner en lapp ang detta för några år sen. Där fanns det att läsa att vägen till fastigheten skulle klassas till 26 ton. Bredden skulle vara minst 5 meter. Vändzon för lastbil skulle anläggas. Var det mer än 10m till brunnen från lastbilens uppställningsplats skulle husägaren själv inhandla extra sugslang med korrekt koppling. Locket skulle vara av lättviktsvariant.

Jag skrattade faktiskt åt detta. Mest åt klassningen på vägen och anläggning av vändzon. Några månader senare damp det ner ett nytt brev "lättnader i slamtömningsreglerna" helt plötsligt behövde man inte utföra något av ovanstående. Frågan är ju bara hur många som gick på dessa orimliga krav.

Det går ju att lösa problemen mycket smidigare om man ser helheten.

Året efter så löste miljökontoret problemet med att ha dubbla chaffisar för att lätta på bördan och dom tog ut någon extra hundring på avgiften.

Men så förra året kom det en blond ung kille (som antagligen precis tagit studenten) med slambilen. Jag frågade snällt vad som hände med reglerna för slamtömningen och dubbla chaffisar. Han stod som ett fån. "Finns det regler för slamtömning?"

Men precis som du skriver så ska vi självklart ha respekt för denna yrkesgrupp och införskaffa lättviktslock till våra brunnar. Jag har inte gjort det av den enkla anledningen att jag nästan alltid flyttar locket själv, Jag gillar att kunna kika ner och kolla skicket visuellt varje år i samband med tömning.

Dock så fick dom ingen hjälp i år pga att dom kom en månad för sent mot vad dom hade meddelat. Ingen extra info ang detta skickades inte heller ut.

I vårat område är det planerat för kommunalt VA till 2024. Så betonglocket kommer att ligga kvar tills dess.
 
Hemmakatten
Alla dessa extra regler har vi inte sett. Slambilen backar så snällt 100 meter in på vår väg. Vad vi däremot har är en extra avgift för var 10:e meter extra utöver 10 m till slamavskiljaren. Det har vi dock aldrig behövt betala. Slamavskiljaren ligger ju där den ligger och där vi år 2005 fick tillstånd att lägga den.
 
Krilleman krilleman_215 skrev:
Dock så fick dom ingen hjälp i år pga att dom kom en månad för sent mot vad dom hade meddelat
På lappen jag får i brevlådan varje höst står det att de kommer mellan "v40 och 45"... Nu har jag lätta lock men jag har hela tanken nära huset så för att slippa se åbäket varje dag så har jag byggt fyrkanter av trall runt varje rör. Locken till dessa får jag ta bort innan slamsugen kommer, är ändå rätt träligt att ha dem avtagna över en månad varje år för att slamsugningsfirman har så kass uppfattning om när de dyker upp.

Det är extraavgifter här med på om de behöver dra slangen långt osv. Har aldrig varit hemma när de varit här så jag vet inte hur de gör, antingen får de backa in på en väg som nog anses för smal eller så får de dra slangen långt. Har inte blivit debiterad för det dock men det kommer väl.
 
Så här ser det ut här i Laholms kommun, locken skall alltså väga under 25 kg.
Det kan man väl knappast kalla "lättvikt"?

Illustration av krav på vägutformning för åtkomst, inkluderar en vändplats, lastbil och röjd väg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och de brukar skriva att de kommer vecka XX, måndag kl 07.00 - fredag kl 17.00.
 
Olika kommuner har olika regler. Förr backades det väldigt mycket men för några år sedan började arbetsmiljöverket gå hårt åt sophämtnings- och slamtömningsbranschen när det gällde just backning och tunga lyft. Man deklarerade att "backning inte är ett körsätt" utan ska bara användas för vändning. När det gällde tunga lyft finns det ju någon form av generell "regel" att max 15kg i raka lyft och 40kg om man ska skjuta locket åt sidan.

Slambilschaufförerna brukar dock generellt gnälla ganska lite över arbetsmiljön och är ofta ganska duktiga på att ta sig fram. Ibland blev man förvånad när man var ute "på fältet" och knappt kunde ta sig fram på vägar med personbilen där de körde lastbil.
 
För några år sen kom det ut ett sånt där påbud i våran kommun också. Jag pratade med en granne som körde slambilen och han förstod inte alls problemet.
Dom har en lyftanordning dom sätter runt brunnen och lyfter betonglocket. Det var betydligt enklare än att försöka få tag på nycklar eller andra verktyg för att lossa lättviktslocken som måste vara barnsäkert fastlåsta.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Hemmakatten
Här har de ingen lyftanordning för locket.

Undrar dock lite över de verktyg, i vårt fall en 13 mm hylsnyckel, slamtömmaren måste ha med sig. Men det finns ju ett antal olika barnsäkra lock och varje öppnas på olika sätt.

Vi slår en bredare stig på ängen varje år fram till slamavskiljaren så slamtömmaren slipper vada i lårhögt gräs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.