Hej
Håller på att leta mig igenom olika tillverkares kataloger och tekniska specifikationer. Nu inser jag tyvärr att många faktiskt kör med något som verkar " cheap and dirty" :surprised:, dvs en så kallad väderbeständig plast som undertak under betongpannorna.
Har egna dåliga och dyrköpta erfarenheter när den väderbeständiga plasten upphör att vara just väderbeständig!

Någon som vet vilka tillverkare som kör med riktigt råspont tak eller minst väderbeständig board?
 
Trivselhus och A-hus har råspont.
Att Sävsjö trähus har det kan jag gissa mig till :)
 
sofia_k skrev:
Myresjöhus likaså
Myresjöhus håller på att bygga ett helt område inte så långt ifrån där vi bor.
De hus som hittils är uppe (7-8 st) har board på taket som kommer med färdigspikad läkt!
Men man kaske kan välja råspont som tillval?
/Idapi
 
Idapi skrev:
Myresjöhus håller på att bygga ett helt område inte så långt ifrån där vi bor.
De hus som hittils är uppe (7-8 st) har board på taket som kommer med färdigspikad läkt!
Men man kaske kan välja råspont som tillval?
/Idapi
Okej lite slarvigt  :-/
Det var ursprungsfrågan jag menade att de inte kör med plastvarianten iaf.
:)
 
Borohus AB har också råspont.
 
Eksjöhus kör inte med råspont :surprised: ,för jag såg i somras när de la taket på grannans hus,masonite-skivor var materialet >:(,precis som "hög kvalitetstillverkarn" Trivelhus ???...
 
Pete_R skrev:
Eksjöhus kör inte med råspont :surprised: ,för jag såg i somras när de la taket på grannans hus,masonite-skivor var materialet  >:(,precis som "hög kvalitetstillverkarn" Trivelhus  ???...
Det KAN ju vara så att den som beställt huset gjort ett val att mot prisavdrag byta råsponten mot masonite kanske...
 
Vi har av vår husleverantör fått reda på att prisskillnaden mellan takboard och råspont är ca 50.000:- för oss (inklusive material och arbetstid).

Så länge takpannorna är täta - 2 kupiga - så ska det vara lika bra, tekniskt, men båda varianterna av undertak.

Vi har valt takboard!
 
Det finns många som använder sig av råspont o papp.
Titta även på Svenska Allmogehus. En liten men väldans flexibel hustillverkare på västkusten. 0522-644502






















































































































































 
Har Eksjöhus sedan 2003, råspont ÄR standard givetvis, skulle aldrig bygga ett hus med någon annan fusk/smäck variant .
 
??? Jag har också takboard på min Sverigestuga!

Detta resulterar i att bärläkten som teglet vilar på sticker ut över gavelsprången med 70 cm, så man ser takteglet underifrån. På ett stomrest/undertakmonterat hus får man alltså stå och spika upp ett "underlagstak" själv bestående av glespanel som fästs mot dessa läktstumpar. :surprised:

Jag gissar att tegelpannorna kommer att skramla rejält!

Den som lever får se..... i sommar! ::)

Helena med
Sverigestugan
 
Spelar det någon roll vad för undertak man har? Båda typerna som diskuteras uppfyller kraven.
 
Nä, egentligen inte. Det känns kanske bäst med gammal hederlig råspont men de andra varianterna skyddar säkert lika bra...
 
Eksjöhus egnahem serie har inte råspont, därav billigare
hus bla.

Roger
 
Vårt Götenehus har råspont på taket. Skall ha iallafall.... ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.