Hej


Jag har köpt ett gammalt hus som i dagsläget har vattenburen värme via enrörssystem kopplat till en 1800 tals spis, finns även pelletskamin samt luft luft värmepump.

Finns det någon luft / vatten pump som inte har någon stor inomhusdel (litet hus)
Har en källare med är ca 1,60 högt där....

Nibe har ju en varriant men deras innedel är som ett kylskåp samt 1,90 högt.

Ringt dom och frågade vad dom hade för förslag, skulle bli uppring men ja... Hantverkare.... blev iaf aldrig uppring.

Tacksam för förslag o tips :)
 
Redigerat:
Nibe har styrsystemen SMO20 och 40 som kan användas om man vill koppla en värmepump på ett befintligt system. Samma lösning finns hos alla de stora tillverkarna.
Sen finns det flera som tillverkar så kallade split-system med hydrobox inne. T ex nibe Spit, Daikin Altherna, Mitsubishi Ecodan, Panasonic Aquarea, etc.

Hur gör ni varmvatten i dag? Ni har inte tänkt använda värmepumpen till det? finns det någon ackumulatortank i dag?

Det viktigaste är att ta reda på vad man behöver innan. Värmepumpar är över lag dåliga på höga temperaturer, så har man ett värmesystem som kräver hög temp när det är kallt ute så kan man t ex behöva byta ut några radiatorer.
 
Varmvattnet görs via en varmvattenberedare. Skulle vilja slippa den elförbrukningen.

Då jag som sagt har ett en-rörsystem så blir det lite för mycket jobb att byta ut radiatorer.
Och skulle det bli jätte kallt ute så för man ju bara stöd elda lite.

Baxi'n verkade ju smidig men enbart värme vad jag kan se?

Tacksam för era tips okunnig som man är...
 
En Nibe F2040, SMO20 och VPA200 skulle kunna vara en lösning som passar. Exakt vilka prylar som behövs och hur det ska kopplas in är svårt att säga utan att veta hur det nuvarande systemet fungerar.
Likvärdiga prylar finns även hos andra tillverkare. T ex CTC EcoAir med EcoLogic.

Om du kan tänka dig att ha inomhusdelen/varmvattenberedaren nån annan stans än i källaren (där det är högre till tak) så finns det mycket mer att välja på.
 
Tackar, ser väldigt bra ut när jag kollar in sakerna du rekommenderar.


Är övriga system med inomhusdelar billigare?
Har en "skrubb" men lite vattenrening i huset, kan man placera saker eller är detta en enhet man ofta man lätt behöver kunna nå?
 
Har tänkt lite...


Det blir nog en Nibe F2120 deras minsta modell.
Sen köper jag plattvärmeväxlare genom jobbet.
Sedan någon ackulumatortank till VV.

Men behövs ju någon 3 vägsventil och styrning till värmen hur löser jag det?
Manuellt skulle säkert fungera men gärna bättre lösning om det finns ngt vettigt?
 
Varför ska du ha en värmeväxlare? Det är bättre att koppla direkt på tanken. Styrning för växelventil finns i SMO'n.
Vad är syftet med värmepumpen? Ska den stå för grundvärmen året om, eller ersätta någon annan lösning delar av året?
 
Värmeväxlare för att få både vv samt vs.

Värmepumpen ska stå för både vv samt vs för att ersätta varmvattenberedare samt ved + pellets.
 
Och tanken jag ska ha är en ren tank utan slinga lr ngt.
 
En ren tank funkar inte om du ska värma varmvatten i den. Antingen måste den ha en inbyggd beredare eller kamflänsslinga för tappvattnet.
Sen brukar man koppla så växelventilen styr så att VP'n antingen går direkt mot värmesystemet eller mot beredaren. Det behövs ingen ytterligare värmeväxlare.
Ett alternativ är att använda toppen av tanken för varmvattenberedning och botten till värmesystemet. Toppen värms till en fast temperatur och botten värms till den temperatur som värmesystemet för tillfället behöver. Växelventilen växlar mellan dom olika nivåerna.
 
Inget ska värmas i tanken, det sker ju i värmeväxlaren.
Tanken är ju enbart för att få lite volym.

Tror du missförstått mig rätt mycket.
 
Rita en bild på systemet som du har tänkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.