Äntligen börjar det synas att det kommer att bli något.

Är sedan okt/nov i färd med att renovera lilltoa/bastu och tvättstuga. Ej åtgärdat sedan kåken byggdes -74. Stor tvättstuga, i källarplan, med liten gästtoalett och ganska stor bastu innanför.

Förutom allmänt slitet, putsad betongvägg, var det också en sunkig duschkabin ute i tvättstugan som bara användes vid bastubad. Samt en mörkgrön/gul/röd 70-talstapet i lilltoan, som en bekant utnämnde till "världens haschkick"  :surprised:.

Detta ville vi göra något åt innan vi ska renovera huvudbadrummet (som nu är i planeringsstadiet).

Bland det första vi enades om var att duschen borde vara i anslutning till bastun och att bastun gärna kan vara mindre.

Så jag började med att göra 3D-skisser för att visa frugan hur jag skulle vilja ha det. Efter lite ändringar så fick vi fram ett resultat som vi båda var nöjd med. Otroligt vad en bild kan göra. Skulle vi ha fört samma diskussion utan datorn så hade vi suttit oeniga fortfarande  :-?

Eftersom jag själv har fått mycket inspiration från detta forum så tänkte jag visa lite bilder från bygget som feedback.

Börjar med 3D-skissen

Tanken var att

-Minska bastuns storlek för att göra plats för dusch i förmaket som då uppstår.
-Öppna upp väggen mellan "förmaket" och lilltoa för att göra dusch och toa till ett enda rum och slippa två separata dörrar.
-Gamla toadörren sätts igen med glasblock.
-Tvättstugan fräschas upp med målad väv och får ny bänkskiva och skåp.
-Bygga ett platsbygt grunt skåp som döljer fula vattenmätare och avloppsrör
-Hela golvytan (tvättst/toa/dusch/bastu=18m2) får klinker i samma färg.
-Kakel på väggen i duschen.
-Bastudörren byts ut från trä till glas för att bastun inte ska kännas trång.

Känner mig fortfarande nöjd över planlösningen.

Det mesta jobbet gör jag själv utom el, vvs och klinker.

Blder från bygget kommer i efterföljande poster. Bild på färdigt resultat om någon vecka när det är klart.
 
  • tvttstuga_bastu5_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom jag fattade kameran lite sent så är mycket av rivningen gjord när jag börjar bilddokumentera. Men här är det plastmattan som ryker.
 
  • IMG_0741.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Toadörr och bastudörr borta. Uppfräschning av dörrhål. Det vänstra var toadörren där glasblocken ska in. Det högra blir en portal.

Ny bastuvägg har byggts 1m inåt i bastun.
 
  • IMG_0706.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Duschhörnan tar form. En tidigare, i bastun, dold ventilationstrumma blottades och fick nytt "skal"
 
  • IMG_0708.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter att ha rivit den del av bastun som ska rivas så konstaterades att den var i bra skick, bygd med diffspärr och luftspalter så den rivs inte mer utan får behålla sin panel.

Inte den snyggaste panelen som kan hittas dock. Bygger väl om den när jag har mera pengar och kan övertyga frun om behovet.
 
  • IMG_0717.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sänkt taket lite och spikat panel. Monterat spottar.
 
  • IMG_0718.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu börjar det likna nåt
 
  • IMG_0723.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörisen var här när jag inte var hemma och gjorde den fulaste koppling någonsin i mitt tycke. Tur att det ska döljas av ett skåp.
 
  • IMG_0725_001.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny panel på den nya bastuväggen. Samma profil som den gamla. Viljan att fräscha upp hela bastun (och bygga enligt moderna normer) har verkligen ökat. Men för nu så får den bestå.
 
  • IMG_0728.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ahhh. Lite snabbt hoppat till nutid. Plattsättaren har kommit och börjar sitt arbete. ;D
 
  • IMG_0754.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvvärme i toa/dusch/bastu
 
  • IMG_0762b.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Flytspacklat över slingorna.
 
  • IMG_0764b.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1:a rollning av tätskikt.
 
  • IMG_0771b.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
2:a rollning av tätskikt. Jag antar att det är rätt gjort. Jag är inte hemma när arbetet utförs. Bättre att vara på jobbet och tjäna pengar som jag kan betala plattsättaren med. :cool:
 
  • IMG_0783b.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I morse (fredag) började han lägga plattorna. Underarbetet med tätskiktning har tagit 4 dagar (måndag till torsdag).

Det känns konstigt att gå från att ha gjort allt själv till att bara se på när någon annan jobbar.
 
  • IMG_0786b.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.