tommib
Om ni redan har tre barn (från eltråden, att ni är fem som ska flytta in) och huset är för litet för er skulle jag nog avråda. Att renovera och bygga om så mycket som kommer behövas där är påfrestande även om man inte har barn alls och är händig och kan göra mycket själv. Om ni behöver leja ut allt och dessutom samtidigt pussla ihop livet så kan det lätt bli en för stor bit att svälja.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Om ni redan har tre barn (från eltråden, att ni är fem som ska flytta in) och huset är för litet för er skulle jag nog avråda. Att renovera och bygga om så mycket som kommer behövas där är påfrestande även om man inte har barn alls och är händig och kan göra mycket själv. Om ni behöver leja ut allt och dessutom samtidigt pussla ihop livet så kan det lätt bli en för stor bit att svälja.
Ja det är det vi är rädda för att det blir, samtidigt är det ju något som lockar oss båda två (man är ju knäpp alltså)... Att ha ett större projekt tillsammans :)
 
Jag förstår hur ni känner. Jag själv älskar att ha huset och projekt osv, men skulle väl ändå inte rekommendera det till någon som inte redan har provat på det lite så att säga.

Vill ni åka bort på er semester eller vill ni ägna den åt huset och trädgården? Varför inte leta reda på ett hus som är stort nog redan från start?

Hur har ni tänkt med sovrum? I dagsläget finns egentligen bara ett i huset om jag förstått det hela rätt.
 
Vi sover i ett sovrum allihop idag så drt lär vi göra ett tag även åå nytt ställe. Tanken var dock sen att de två stora skulle få dela på sovrummet där uppe, alt slänga upp en vägg till o göra två sovrum uppe och att vi tar något av rummen nere. Dock känns det som hela projektet är lagt på is efter att vi inväntar visningen imorgon. Det blir troligen alldeles för mycket att göra !
 
Lycka till oavsett! Och om det inte blir detta så finns det fler hus att bli kär i :)
 
Att köpa ett hus som man vet är för litet och dessutom har stort renoveringsbehov låter inte riktigt bra. Det brukar bli dyrt att bygga ut, renoveringar är inte heller helt billiga. Att renovera med barn tenderar att gå väldigt långsamt och medföra en hel del stress. Så är det för mig i alla fall. Jämför det här projektet med vad det skulle kosta att bygga nytt.
 
D Daniel 109 skrev:
Att köpa ett hus som man vet är för litet och dessutom har stort renoveringsbehov låter inte riktigt bra. Det brukar bli dyrt att bygga ut, renoveringar är inte heller helt billiga. Att renovera med barn tenderar att gå väldigt långsamt och medföra en hel del stress. Så är det för mig i alla fall. Jämför det här projektet med vad det skulle kosta att bygga nytt.
Det läskiga är att om vi skulle bygga nyty skulle slutsumman landa på runt 4.5 miljoner kr inkl allt (baserat på att inget går fel).
Slutsumman på renovering och utbyggnad gör att vi ändå hamnar under om man tänker sig för med kostnader och gör mycket själva (snabb uträkning 2.9-3.5 miljon) :)
 
tommib
Jo, men kan ni göra mycket själva? Det är inte hjärnkirurgi men det kräver ändå en hel del kunskap och handlag för att det ska bli bra. Det kräver också tid, troligen den dyrbaraste resursen för småbarnsföräldrar. Är man mindre erfaren krävs mer tid.

Jag säger inte att ni ska låta bli. Ibland måste man köra på. Det jag säger är att ni ska tänka noga och ha en plan, inte bara köra på känsla. Det finns fler hus där ute.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jo, men kan ni göra mycket själva? Det är inte hjärnkirurgi men det kräver ändå en hel del kunskap och handlag för att det ska bli bra. Det kräver också tid, troligen den dyrbaraste resursen för småbarnsföräldrar. Är man mindre erfaren krävs mer tid.

Jag säger inte att ni ska låta bli. Ibland måste man köra på. Det jag säger är att ni ska tänka noga och ha en plan, inte bara köra på känsla. Det finns fler hus där ute.
I know, förstår dig helt och det är den här avvägningen som är svår!
Mycket handlar ju också om vi ev kan bygga ut, isf blir det ju större badrum både uppe och nere. Alltså måste det byggas ut med en gång för att slippa renovera badrum mer än en gång.

Dessutom behöver avlopsstammarna bytas (kostnad på detta?), bifogar även en bild på någon lite mysko lösning jag hittade på ena kattvinden...
Två befintliga rum finns på övervåningen, går att göra till tre, ev fyra till och med!
Någon med erfarenhet av kattvindar? Går de att bara riva väggarna till dom utan att stötta upp tak eller behövs någon bjälke/stolpar?
 
  • Skadad vägg där plastfolie sticker ut bredvid träbjälkar på en kattvind, visar byggproblem som behöver åtgärdas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ovanlig installation på vinden med kablar och rör fastsatta i trävägg, täckt av tejp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Elen såg i övrigt fin ut, bytt där vid renoveringarna på 78...
 
Kattvindsväggar är nog aldrig bärande om inte snickaren hade rökt för mycket dåligt gräs på 70-talet. Tejpen förstår jag min inte heller på, ett dåligt sätt att fästa kablarna eller dölja något fel :(
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kattvindsväggar är nog aldrig bärande om inte snickaren hade rökt för mycket dåligt gräs på 70-talet. Tejpen förstår jag min inte heller på, ett dåligt sätt att fästa kablarna eller dölja något fel :(
Tror på dåligt sätt att fästa kablarna men samtidigt så var det ju stål runt dom (tyckte det såg ut som stål, men kan vara något liknande material som är mer troligt)... Så måste ju nästan varit något fel? :S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.