Jag har en bit gräsmatta lite i utkanten av tomten ovanför en slänt och den blir inte klippt lika ofta som resten pga besväret att ta sig uppför slänten. Idag var jag där för att ta ner det höga gräs som växt de senaste veckorna och då fastnade jag upprepade gånger med gräsklipparen på nån sorts jordhögar, c:a 1-1,5 dm höga och kanske 2 dm i diameter. Vissa av dem verkade vara uppbyggda runt en grästorva med långt gräs.
Jag såg inga sorkhål eller liknande som kan förklara dem...
Är det någon som har förslag på vad det kan vara för konstiga högar?
 
Myrbo?
 
Såg inga myror, men de kanske var inomhus för allt var blött efter regnandet i natt.
Vad betyder ditt:
Har du inte tid att göra det rätt från början har du inte tid att göra om det sen heller.
 
Det är inte riktat åt dig om du trodde det utan bara min signatur.
Den betyder att många slarvar och gör saker snabbt utan att det blir bra och säger att det fixar jag sen ungefär.
 
harry73
Bilder?
 
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
Det är nog myror...
Jag trodde myror bodde i myrstackar av barr men inte i jordhögar...
Nu är frågan hur man blir kvitt dem?
 
engs
Är det svartmyror tycker jag granulerat myrr funkar bäst. Ser ut som rosa strössel, de bär ner det i hålorna så hela boet dör. Behöver inte använda några mängder.
 
Svartmytor kan man istället låta vara..? Nyttodjur som inte bits. Rödmyror brukar jag myrra däremot för mina två småtjejer gillar inte att bli bitna.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
engs
Beror på var det är, i närheten av huset (hänt att de flyttat in), bygger under plattor så de börjar vicka -> bjuder på rosa strössel.
 
Mullvad!
 
  • Gilla
Snål-Jocke och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Mullvad!
Ganska solklart mullvad!
 
Solklart utan att ens sett en bild?
 
Stefan N Stefan N skrev:
Solklart utan att ens sett en bild?
Din beskrivning är klart beskrivande.
 
Bild är alltid lättare, men jag svarade utefter mina egna högar.. som jag skulle ha beskrivit på samma sätt som TS :)

Den här "klipptiden" håller de gärna till på lite lugnare ställen, i närheten av gränslandet så att säga. Där de får vara i lite mer lugn och ro..och TS beskrev det som om han hittat högarna på ett ställe där han inte var så mycket.. strlk stämmer bra (på högarna) och har de fått ligga ett tag så växer det skumma grästuvor i och runt dem..

Mullvadshögar har ju inga hål, bara en hög med jord..

Sorkar däremot har mer hål än högar (våra sorkar har bara håligheter för sig, ingen jordhög alls).. jobbar på andra sätt än mullvaden.

Men som sagt, bild underlättar för det mesta (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.