Jag ska låta en elektriker fräsa in elkablar, troligen i slang eller VP-rör, i putsade väggar i en äldre lägenhet. Vilket är rätt metod att återställa väggen? Ska jag spackla eller täcka med glasfiberremsa eller finns det något annat sätt? Väggen ska till slut tapetseras eller målas.
 
Gipsputs funkar bra.
 
  • Gilla
slacker och 2 till
  • Laddar…
Jag har fräst in ganska många rör och dosor i mina putsade tegelväggar från 60-talet och har använt lite olika medel för att fylla igen.

Casco gipsfiller och heydi "laga lätt" tror jag det heter, finns på Bolist.

Allt har fungerar bra och det äldsta har suttit typ 2 år nu och ingenting har spruckit.

Casco gipsfiller är väldigt lättarbetat och trevligt och det torkar fort men är ganska löst (om man följer blandningsanvisningarna) och kletigt så jag har mest använt det med en stålspackel till rören.

"Heydi" kan man antingen blanda med lite lite mindre vatten eller bara vänta en stund efter man har blandat innan man använder det så blir det lite tjockare och inte så kletigt, nästan som trolldeg. Jag har då använt det med händerna (med handskar) för att komma åt att sätta fast runt dosor och så där det är djupare och svårt att komma åt med en spackel.

Dom grejorna har jag använt för att fylla upp näääääästan hela vägen och sedan vanligt spackel den sista millimetern eller så, för det är lättare att slipa.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
När det är putsade väggar så fungerar ju "färdigblandad" puts och murbruk perfekt och en säck kostar inte många kronor.
 
Även jag slår ett slag för gipsputs/gipsbruk, lätt att blanda, lätt att hantera samt lätt att rengöra verktygen.
Den största fördelen mot betongbaserade puts/bruk/husfix osv är att gipsbruket lätt slipas med sandpapper, avsluta med nått varv sandspackel för en finare yta vid behov.
 
  • Gilla
el_richard
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.