Har två stora körsbärsträd på tomtgräns till grannen. Är i valet och kvalet om jag ska ta ner dem? Skuggar så gott som hela trädgården under de soliga timmarna vilket ät tråkigt.

Grannen får ingen ökad insyn i min trädgård om man tar bort träden.

Vad tror ni? Ångrar jag mig om jag tar bort dem? Plockar i princip ingen frukt då de sitter högt upp och är pyttesmå.
 
  • Två stora körsbärsträd i en trädgård som kastar skugga, med en bil och hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två stora körsbärsträd skuggar en trädgård med hus, buskar och en solstol på gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två stora körsbärsträd i en trädgård som skuggar gräsmattan, med en grill i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle nog ta av den övre halvan, och sedan trimma in resten så det ser symmetriskt ut, de blir om de klarar den hårda ansningen betydligt mindre, och i bästa fall ännu finare.

Tycker du fortfarande efter det att de stör kan du trimma ytterligare, den gången i höjd med gräsmattan :)
 
  • Gilla
alacs
  • Laddar…
Tack det är ju en tanke. Trodde inte det fanns ngt alternativ till jäms med fotknölarna, dvs har hört att det är mkt svårt att beskära körsbärsträd på ett bra sätt.
 
Jag skulle tagit ner tråden och inte ångrat det! Jag vill ha så mycket sol som möjligt på tomten och dessutom skitar träden ner och drar till sig fåglar som skitar ner. Tror inte ni ångrar er, ni har ju annan växtlighet på tomten. Ta ner dem under jordytan och så igen med gräs.
 
  • Gilla
alacs
  • Laddar…
Tänker som du. Mängder av kärnor i hela gräsmattan. Alla löv på min tomt på hösten. Skugga. När jag tänker efter så bara minus
 
  • Gilla
Fel av Åke
  • Laddar…
Fairlane
Värt att fundera på är kanske om de suger mycket vatten?!
Vi har två rätt stora ekar på tomten och jag är halvless på ekollon som slår rot och alla löv som inte förmultngar. De stör dock inte solen och ger ett visst insynsskydd. Jag har tänkt tanken på att ta bort den ena, men jag tror vi skulle riskera att en del av tomten blir sank.
 
Hm, eftersom inte framsidan av huset är speciellt fuktig (där saknas träd) så tror jag inte det blir något problem. Men marken i området är generellt sank - har 16 pålar under huset.
 
Jag hade en stor ek på min villatomt när jag flyttade in. Redan på visningen av huset så tänkte jag "om jag flyttar in här så ska eken ner". Och så blev det rätt snart. Eken fälldes och stubben frästes bort, sådde i med ny jord och gräs. Hela gräsmattan blev mycket grönare därefter. Jag planterade senare en thujahäck som insynsskydd. Under tiden jag hade eken kvar hann jag bli riktigt trött på grenar, kvistar och ollon som hamnade på tomten. Blev en mycket ljusare tomt och har som sagts tidigare, inte ångrat mig.
 
Ena trädet på grannens tomt. Andra på min. Ska prata m honom i morgon om vi kan ta dem. Enda abret är att han ska sälja snart. Träden borde väl isf bort innan visning.
 
Grannhuset är ju ingen pärla för synen direkt så jag skulle uppskatta en synridå.
Det gör ont att såga ned gamla träd. Min gamle granne sa att det tar 10 min att såga ned ett träd men 50 år att växa tillbaka så fundera en gång till.
Jag hade bara sågat ned träden om jag hade helt klart för mig en rad av höga och smala träd som skulle kunna skyla grannkåken.
 
  • Gilla
Elektra och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
A alacs skrev:
Ena trädet på grannens tomt. Andra på min. Ska prata m honom i morgon om vi kan ta dem. Enda abret är att han ska sälja snart. Träden borde väl isf bort innan visning.
Grannen borde inte vilja sälja vare sig med en stubbe kvar eller en stor bar fläck utan gräs, båda delarna ser rätt illa ut på en visning.

Om trädens skugga faller på själva huset så kommer huset att bli varmare när träden är borta så att du kan behöva markiser i stället. Det kan bli rejäla nersänkningar i marken när rötterna torkar och krymper.

A alacs skrev:
Skuggar så gott som hela trädgården under de soliga timmarna vilket ät tråkigt.
Är det inte rätt skönt att det finns skuggiga områden när högsommarvärmen slår till med över 30 grader i skuggan i flera dagar?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Har i höstas tagit bort tre stora ekar pga att tidigare ägare hamlat dem så att de fått röta och i en höststorm blåste en av dem sönder, var i vårt fall mera av tvång.
Nu har vi ingen skugga på ena sidan av huset och blir tvingade till markiser, det blir olidligt varmt i rummen där som tidigare var svala trots sol.
Fördelen är att slippa hanteringen av stora mängder ekollon och några kubik med eklöv.
Och att andra växter samt även gräsmattan kommer att trivas bättre, men med vattningsförbudet kanske det inte blir mycket bättre ;)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ja man bör nog tänka två gånger innan man tar ner ett gammal träd, det tar ju lite tid att göra tilltaget ogjort om man skulle ångra sig. Tyvärr är det rätt vanligt att folk inte inser hur stort ett träd/buskage kan bli när det planteras och det planteras därför väldigt olämpligt, för nära en byggnad, eller på annat sätt mindre optimalt.

Huruvida val av träd och plats är optimal för dig är svårt för oss att svara på, precis som redan nämnts finns massa för- och nackdelar med olika träd på olika platser, vad man har behov av är nog ganska individuellt. Själv plockar jag hellre lite nerfallna grenar än slösar vatten på en gräsmatta, så det finns olika läger.

OM du nu ska ta ner träden, så är körsbärsvirke troligtvis populärt i möbelsnickar-svängen. Kanske kan trädet få ett andra liv som en vacker möbel, eller så?
 
Tack för alla tankar! Har bestämt att de får stå kvar ett tag till så ska jag fundera en vända till.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Är du inte intresserad av körsbären så kanske det kan vara ett alternativ att stamma upp träden istället. Alltså att ta bort de nedre grenarna för att få mer fri volym under träden. Det är ju inte ett normalt förfarande med fruktträd - de brukar man ju vilja hålla låga istället - men för andra lövträd så kan det bli riktigt fint. Ljust och luftigt under, och gräset växer, men ändå skugga när det är varmt.

Hur som helst, enklaste sättet att fälla de där träden inne bland husen är förmodligen att ta av så mycket grenar som möjligt med en stångsåg och sedan fälla stammen, så att börja med att beskära dom, uppe eller nere, är ju liksom ändå en bit på väg.

Det kommer för övrigt att se för taskigt ut i några år om du bara fäller det ena trädet med tanke på hur tätt de står. Det rättar förvisso till sig med tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.