Aha, då låter det som lättbetong och då kan du använda denna plugg

Skärmbild som visar en plastplugg för lättbetong från Hilti, med fyra röda stjärnor betyg, på en byggmaterial webbsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Oj den ser stark ut! Den ser ju ut som att den klarar en hel del.

Dock har jag en fråga jag inte riktigt fått svar på. Väggen känns väldigt porös och vissa har föreslagit puts som ytmaterial. Jag tänker om det är puts så måste jag på något sätt komma in bakom putsen med pluggen, in i lättbetongen. Men är det lättbetong så räcker det med att jag borrar samma djup som pluggen. Just det faktum att jag kunde hamra in en träskruv utan problem, kan man göra det i lättbetong?

Jag vet att du svarat att du tror på lättbetong men jag bara undrar om man kan hamra in en träskruv i materialet?
 
Gjorde just en upptäckt i ett plugghål i en av innerväggarna. Det är två material där i. Ett grått material längst in som verkar vara vad väggen består av och utanpå det 2 cm av ett mer gulgrått/ljusbrungrått material. Kan det vara lättbetong och puts kanske? Eller lättbetong och gips?
 
Ja det stämmer!
 
Ok då måste det ju vara lättbetong, för jag antar att man inte kan hamra in en träskruv i vanlig betong? Då måste ju väggen vara som följer: Först två cm av vad det nu är, sen lättbetong. Jag måste alltså borra hålet 2 cm längre än pluggen för att jag skall få in den helt i lättbetongen? Alternativt använda plugg som denna, där den utvidgande biten börjar en bit in. https://www.hilti.se/medias/sys_master/images/h6d/9208262459422/23252_APC_ORIG.jpg Så måste det vara va?
 
Gjorde en upptäckt, vet inte om det spelar roll. Men plugghålet som jag tittade i, i köket delar inte alls samma vägg som vardagsrummet. Det är ett badrum i mellan. Väggen är runt 9-10 cm tjock. Finns det risk att det går rör där inne? Med tanke på att det är ett badrum på andra sidan? Kan jag borra utan risk?
Planritning med kommentar:
https://ibb.co/cOcLQ5
 
Blev kanske lite otydligt, vad jag menar är att på andra sidan innerväggen är det ett badrum. Finns det risker att borra i en sådan vägg? Kan det gå vattenrör i väggen? Väggen är 9-10 cm tjock.
 
I den väggen du ska borra i bör det inte finnas vatten. Kolla med fastighetsägaren och passa på att fråga hur väggarna är uppförda om du känner dig osäker.
 
Hej! Jag frågade fastighetsägaren och han visste inte då det inte finns exakta ritningar. Men han trodde som du att det inte borde gå några rör där. Han sade dock att jag gör det på egen risk och om det händer något så blir jag ansvarig. Men det är jag med på.

Grejen är att både handfat och toalett är fastsatta på väggen mot köket. Det enda som är fastsatt på väggen mot vardagsrummet är en dusch och dess rör går rakt upp i ett undertak. Ett sånt här tak http://image.basekit.com/bkpam261176_undertak.jpg
Så man kan ju tänka sig att rören fortsätter över undertaket och ansluter på andra sidan rummet. Eller varför skall man annars ha ett undertak om inte för att dölja rör? Sen om det är vattenrör så borde de vara i metall(?) och då borde jag upptäcka det när jag borrar eller hur? Då borde det plötsligt ta stopp. Och är det avloppsrör så är väl de i plast och då borde jag märka att det plötsligt går mycket lättare att borra om jag kommit igenom ett. Då är väl skadan redan gjord. Men jag vet dock att det går avloppsrör i den andra väggen så det vore väl konstigt om det gick avlopps rör i två väggar? Hyresgästen ovanför mig:s avlopp går ner i väggen bakom toaletten. Så då måste ju väggen mot vardagsrummet vara fritt från rör. Om det inte är vattenrör där. Men det blir ju inga problem för det upptäcker jag när jag borrar. (Om det är i metall dvs.) Är det i plast blir det vattenskador om jag råkar punktera ett.

Vad tror ni?
Är det vanligt förresten med vattenrör i plast?
 
Hej!
Tack för all hjälp!

Tänker att jag startar nu. Jag börjar med den bakre väggen. Tar taket sist.

En fråga, golvet är linoleumgolv. Kan jag lägga en regel direkt på det eller behöver jag ett skydd under? Tänker om det blir något märke? Hur bred regel tror ni är tillräckligt att ha på golvet? Ju bredare ju mer sprider man ju ut lasten på golvet. Räcker 120 mm eller skall jag ha bredare?

En annan fråga är: Behöver jag ventilera denna vägg precis som de främre hörnen? Det vill säga skapa en kanal där luft kan cirkulera. Det är runt 20 luftspalt mellan ullen och väggen fast ingen öppning där luften kan ta sig in. Behövs det på denna vägg?
3D-modell av en inomhusmiljö under konstruktion med synlig isolering i väggarna och en regel lagd på linoleumgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

/Jens
 
Nej, inte om det är en varmvägg, dvs ett rum på andra sidan väggen.
 
Ok, grymt! Tack så mycket! Vad tror ni om regeln på golvet? Kan jag lägga den rakt på golvet eller behöver jag skydd under? Hur bred bör den vara?
 
Det räcker nog med en 45mm regel så välj det som blir snyggast. Jag hade lagt en golvfoam mellan reglel och golv för att minska risken för knarr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.