Hej,
Ska försöka bygga ett loft i litet hus med tegelväggar. Vill bygga med bjälkar som är synliga från bottenvåningen. Har lite frågor kring detta.

1. Dimensionering: Har vart o kikat på lokala brädgården där de hade en del grovt timmer. Fanns bl.a. dimensionerna 170x170, 200x200, 200x250, 250x300.
Bjälklagets totala storlek är 3500x5200mm. Jag tänker mig att lägga 3 grövre balkar på tvären (3500mm). Dessa 3 balkar kommer att vila på en tegelvägg. Sen tänkte jag sinka in mindre balkar emellan dom tre.
Min plan är som ni ser på bilden att köra 200x250mm för mittenbalken, 150x250mm på kanterna och sen 85x170 imellan. Vad tror ni om detta? Ska inte upp några pianon på detta loft utan endast en säng för 2 personer.
3D-modell av ett planerat loft med måttangivelser för bjälkar och deras placering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2. Sågning o torkning av virke. Virket jag var o tittade på var inte torkat. De sa att de kunde snabbtorka det (i ugn antar jag). Då dimensionerna som fanns inte var precis så det passade vad jag tänkt mig så är planen att låta klyva en del av bjälkarna. Är det större risk att de slår sig då, vid torkningen eller efter de är monterade? Planen är alltså att köpa en 200x250mm för mittenbalken. En 300x250 som jag låter klyva till 2st 150x250 för balkarna på sidorna. Och till sist låta klyva 170x170 till 85x170 för de mindre bjälkarna.
Måttband som visar dimensionsmått på en träbjälke vid virkesupplag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Måttband som visar bredden på en grovt sågad träbjälke med synliga årsringar och sprickor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3. Sinkning. För att inte ta ur för mycket i de grova bjälkarna så tänkte jag låta sinkningen vara 120mm djup (istället för hela tvärbalks höjden på 170mm) Synpunkter på detta?
3D-illustration som visar sinkningen mellan två träbjälkar med etikett "Djup på sinktapp=120mm".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tips på hur jag smidigast gör sinkningen?

Tacksam för hjälp då jag inte gjort nåt liknande förut och då jag inte har någon o fråga. Är dessutom i ett land där jag inte talar språket så kan inte diskutera med hantverkare eller brädgården.
 
Ambitiöst projekt :) en hel del jobb att göra den sinkningen ( som jag hellre hade kallat att laxa ihop det )

Klyv virket före torkning det minskar risken för att det slår sig.

Dimensioneringen ser bra ut även om dina balkat troligen blir 75-80x170 efter torkning och klyvning.

Berätta gärna mer om projektet var är du ? bilder ?
 
Har inte kommit igång än men lägger upp lite bilder sen om jag inte misslyckas fullständigt hehe.

Bygget sker i utkanten av Peking. Det är en typ av kolonilottsområde. Består av en liten stuga ihopbyggt med ett rejält stort växthus (växthuset ca 6x25m, stugan som nämnt tidigare ca 3,5x5.2m)

Ett litet kök och ett litet badrum ska byggas i växthus delen är planen.


Kan säga att generellt sett så lämnar byggstandarden i Kina en del att önska men så kostar det ju lite mindre än hemma i Sverige också. En hantverkare kostar ca 50kr/timme och material är ofta rejält mycket billigare än vad vi är vana vid.

Exempel på när det inte blivit riktigt rätt än så länge är:
Avlopp: Avloppsrör skulle grävas ner från blivande badrum/kök till en trekammarbrunn. När jag kom dit var det redan nergrävt. Testade o hälla i lite vatten i ena änden för att kontrollera om de fått till fallet ok. Total längd på avloppet ca 20m. Men tyvärr så hade de nog gjort en dal i mitten för vi fick spola rejält med vatten innan det kom ut nåt i andra änden. Så det var bara för dom att gräva upp igen. Sa till dom att inte fylla igen denna gång så jag kunde kontrollera innan det var igenfyllt. Kom dit o kikade o då hade de grävt upp o fixat det o säkrat röret på vissa punkter med bruk. Var ner o mätte o det visade sig att det fortfarande lutade åt fel håll....suck. Jaja till sist fick de det rätt (hoppas jag)

Växthusdelen är gjord av takstolar i galvade stålrör (som de glatt svetsar på utan o slipa bort galven). C-C mått har vi gjort 1,05 då all kanalplast som går att uppbringa här är 2.1m bred. Höjdskillnaden mellan takstolarna ser hemsk ut. Som värst skiljer det nog en 7-8cm mellan 2 närliggande takstolar. Får se hur det går att få dit plasttaket där....

Betongplatta. Betong på mindre byggen i kina blandas för hand. Alltså inte ens med betongblandare utan de står med spadar o blandar på backen. Tar ju en stund att gjuta 60kvm platta på det viset så det blir ju inte så snyggt o jämnt precis. Armering skippar man också vid en enkel platta på mark.

Ska försöka beställa virket kommande helg är tanken.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Bjälklaget är fixat och är på plats numera. Tog lite tid men efter att man gjort ett part tappar och urtag så fick jag upp farten någorlunda.
Här kommer lite bilder:

Klyvning till rätt dimensioner vid sågen: Person som inspekterar timmerbalkar på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Virket levererat till lilla huset: Trave med nykapade och staplade träbjälkar i ett rum redo för konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skruvade ihop en enkel fräsmall för tapparna: Enkel träfräsmall för att skapa tappar på en bjälke vid byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En överfräs fastsatt vid en hemmagjord fräsmall för att skapa tappar i träbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sågade bort en del av tappen med ett antal snitt med cirkelsågen: Träbjälkar med snidade tappar och urtag staplade på ett betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det som jag var mest orolig över från början var o göra urtagen. Köpte mig först en cirkelsåg (begagnad batteridriven Ridgid X5) o stämjärn och testade ett o göra ett urtag på en spillbit. Men det blev inte alls bra och tog för lång tid. Så letade som tusan o hittade till sist en cirkelsåg åt andra hållet (faktum är att det också är en rigid men en äldre modell vilket var skitbra för de använder samma batteri). Batteridriven cirkelsåg av märket Ridgid X5, verktyget använd för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Batteridriven Ridgid cirkelsåg på betongunderlag.

Sen köpte jag ett multitool när jag ändå höll på :) Sen gick det hyffsat smidigt o göra urtagen:
En hand håller en elektrisk borr medan den gör snitt i träbalken för att skapa en tapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nysågat urtag i en träbjälke med spån och stämjärn synligt i en arbetsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Provmontering av ena halvan:
Färdigställt bjälklag av trä under konstruktion med verktyg och byggmaterial på en betonggrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen var det dags att lyfta allt på plats. Hade bokat 3 killar som kom o hjälpte till o lyfta upp bjälkarna. Uppskattar att mittenbalken vägde nånstans 150-160kg så det var behövligt att vara ett par stycken. 35 grader varmt var det när vi höll på också så det blev lite svettigt.
Bjälklag monterat i taket ovanför en stege, med exponerade kablar och en vit vägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person på stege som jobbar med ett nyligen installerat bjälklag i en byggnad under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Naturligtvis hade jag byggt för tight så det passade inte riktigt. Hade lagt till 1 cm spel runt om men naturligtvis var inte väggarna tillräckligt raka. Så vi fick hugga bort lite puts på vissa ställen för att få allt på plats men på det stora hela gick det ändå rätt smidigt.

Slutresultatet är jag skitnöjd med. Kanske lite onödigt att komplicera det i onödan men det var kul o få bygga lite igen. Har bott i Kina i 4 år nu och knappt hållt i ett verktyg under denna tid så det har kliat lite i fingrarna.

Projektet efter detta var avklarat var o plocka ner hälften av alla kakelplattor i det nybyggda badrummet då de knappt satt fast efter att hantverkarna var klara. De hade satt upp dom med vanligt putsbruk som jag sett att de blandar med spade o när det börjar bli lite hårt (vilket det snabbt blir när det är 35 grader varmt) så blandar de i lite mer vatten bara. Fäste visst sådär på kakelplattorna.

Fick sen tag i riktigt kakelfix så har nu fått upp alla igen. Sånt jobb är inte alls kul.
 
Redigerat:
  • Gilla
larsbj och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.