P Pin skrev:
Plastfönster har tjockare ramar och mindre glasyta, ett skäl att inte välja dem tycker jag.
Ta aldrig något för givet.
Men ska vikten verkligen vara ett problem? Fönstren bör vara monterade med många skruvar och tyngden fördelas. Men visst väger treglas mer än gamla tvåglasfönster.
I regel så har plastfönster tjockare karmar.. Men de vi kommer beställa har faktiskt inte tjockare karmar än ett nytt träfönster
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
P Pin skrev:
Plastfönster har tjockare ramar och mindre glasyta, ett skäl att inte välja dem tycker jag.
Ta aldrig något för givet.
Men ska vikten verkligen vara ett problem? Fönstren bör vara monterade med många skruvar och tyngden fördelas. Men visst väger treglas mer än gamla tvåglasfönster.
Moderna bågar är alltid tjockare med mindre glasyta som följd, det är standard att förvänta sig, men tyvärr något som nästan alla missar när de beställer (och som fönsterföretagen naturligtvis inte gärna talar om).

Ofta brukar priset för ett byte jämföras rakt av med målning och renovering av befintliga fönster, men det brukar nästan alltid sluta med att de nya fönstren kostar mer i montering då de är tyngre pga isolerkassetterna. Finns inte fästpunkter i väggen som klarar tyngden tillkommer extra kostnader för montering. I detta fall hade jag undersökt närmare om fönstren är infästa korrekt. Spricker tapeten är det en indikation på att infästningen inte duger och att det finns risk för att hela karmen kan lossna och/eller att det skevar så att glaskassetten spricker med tiden.

Ta dit en besiktningsman och gör sedan en reklamation.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Passar på att saxa ett exempel från verkligheten, taget från denna tråd:

https://www.byggahus.se/forum/threads/koepa-och-renovera-upp-hus-byggt-1938.297561/

"Vi är lite sugna på att köpa och renovera upp ett hus som är byggt 1938. Större renoveringar gjordes 1978, men det behövs ju rustas upp nu igen.
Bland annat vad jag har kunnat läsa mig till i besiktningsprotokollet behöver vi fixa:

Ytskicktet utsida källare
Toaletterna
Köket
Taket behöver ses över och tvättas av och lackas?
Fönster behövs bytas (över 20 år gamla isolerglas)"
 
K kalle55 skrev:
Passar på att saxa ett exempel från verkligheten, taget från denna tråd:

[länk]

"Vi är lite sugna på att köpa och renovera upp ett hus som är byggt 1938. Större renoveringar gjordes 1978, men det behövs ju rustas upp nu igen.
Bland annat vad jag har kunnat läsa mig till i besiktningsprotokollet behöver vi fixa:

Ytskicktet utsida källare
Toaletterna
Köket
Taket behöver ses över och tvättas av och lackas?
Fönster behövs bytas (över 20 år gamla isolerglas)"
Hänger inte riktigt med i vad du vill ha sagt? :)
 
Snailman
Misstänker att det är att glaskasetten hos isolerglas anses väl inte hålla tätt mer än 20 år, men det borde då räcka att bara byta glaskasetten och inte hela fönstren?
 
J Jarlsgård skrev:
Hänger inte riktigt med i vad du vill ha sagt? :)
Snailman Snailman skrev:
Misstänker att det är att glaskasetten hos isolerglas anses väl inte hålla tätt mer än 20 år, men det borde då räcka att bara byta glaskasetten och inte hela fönstren?
Precis, de flesta glaskassetter har en begränsad hållbarhet innan gasen eller vacuumet är bort och de kan då också ta in fukt som gör glaset immigt på insidan. Klarar bågen det går det att byta endast kassetten, men räkna med ca 1500:- bara för själva kassetten. Det gör att kalkylen på ett fönsterbyte blir svårt att räkna hem, att få originalfönster i kärnvirke renoverade eller nya likadana tillverkade blir alltså inte så dyrt i längden då de inte har dessa problem.
 
J Jarlsgård skrev:
hej!


Hade Mockfjärdsfönster hos oss i fredags för att kolla vad ett eventuellt byte av fönster skulle gå på nu när de har 20% på material kampanj.

Det rör sig om 5 fönster 14x12 varav 3 öppningsbara, 1 20x16 fast samt en helglasad altandörr 9x21.

För detta med deras aluklädda träfönster ville han ha 122500kr innan rabatt och efter blev det 90k.

Arbetskostnaden uppgick till 32900kr, något jag reagerade på då jag tycker det lät väldigt dyrt? Han satt nämligen att talade gott om att hans montörer hållt på med detta i 17 år och med det i åtanke så tycker inte jag att 7 enheter borde ta mer än max 2 dagar? Eller är jag helt ute och cyklar?

Tycker ni detta är ett rimligt pris? behöver någon sorts referens nämligen när vi letar vidare då vi inte kommer välja MF eftersom de enbart har allmogeprofiler och vi tycker inte det hör hemma i ett 60-tals tegelhus :)


MVH Jimmy
J Jarlsgård skrev:
hej!

Hade Mockfjärdsfönster hos oss i fredags för att kolla vad ett eventuellt byte av fönster skulle gå på nu när de har 20% på material kampanj.

Det rör sig om 5 fönster 14x12 varav 3 öppningsbara, 1 20x16 fast samt en helglasad altandörr 9x21.

För detta med deras aluklädda träfönster ville han ha 122500kr innan rabatt och efter blev det 90k.

Arbetskostnaden uppgick till 32900kr, något jag reagerade på då jag tycker det lät väldigt dyrt? Han satt nämligen att talade gott om att hans montörer hållt på med detta i 17 år och med det i åtanke så tycker inte jag att 7 enheter borde ta mer än max 2 dagar? Eller är jag helt ute och cyklar?

Tycker ni detta är ett rimligt pris? behöver någon sorts referens nämligen när vi letar vidare då vi inte kommer välja MF eftersom de enbart har allmogeprofiler och vi tycker inte det hör hemma i ett 60-tals tegelhus :)


MVH Jimmy
Hej. Jag har bytt 11 fönster, 2 fönsterdörrar, en ytterdörr. Fabrikat är SP fönster och är inköpt
på XL-bygg för en materialkostnad av 99.000 ex moms. Fönstren är utförda i trä, ej i al.klädda.
Detta gjorde vi 2015. Efter skattereduktion betalade vi 22.500 ex moms för arbetet. I arbetena
ingick också fönstersmygar och fönsterbrädor. Arbetena tog c:a 2 veckor och en gubbe.

MVH C-G
 
C C-G Hagström skrev:
Hej. Jag har bytt 11 fönster, 2 fönsterdörrar, en ytterdörr. Fabrikat är SP fönster och är inköpt
på XL-bygg för en materialkostnad av 99.000 ex moms. Fönstren är utförda i trä, ej i al.klädda.
Detta gjorde vi 2015. Efter skattereduktion betalade vi 22.500 ex moms för arbetet. I arbetena
ingick också fönstersmygar och fönsterbrädor. Arbetena tog c:a 2 veckor och en gubbe.

MVH C-G
Varför redovisa priser ex moms?
Är väl lättare inkl moms med tanke på att vi pratar priser för konsument.
Dessutom var det väl fortf 50% rot under 2015.!?

Så för att förtydliga dina siffror
Fönsterkostnad: 123.750:-
Du betalade: 28.125:- för arbetet
Arbetskostnad innan rot: 56.250:-
 
Kanske något gammal tråd men idag har jag också haft besök av Mockfjärd för offert.
11 fönster ( 3 vrid ), 3 altandörrar, Alu beklädda, diverse tillbehör som lås/ventiler , plåtar ute, lister/smygare inne. Dvs allt som behövs för ett komplett byte där jag inte behöver lyfta ett finger, inte ens kasta de gamla fönsterna.

Totalpris 165000:- (material + arb)

Arbetskostaden är på 51000! ex ROT.
Resten material inkl deras 20% kampanj rabatt. Jag fick även 10.000 i rabatt om han fick lov att sätta upp en Mockfjärds skylt på min tomt.

Ska kolla med Morups också men gissar att jag landar runt samma pris för en "totalentreprenad"?
 
Redigerat:
J Jesper Dahlberg skrev:
Arbetskostaden är på 51000! ex ROT.
700 kr/timme (bra betalt!) så blir det 9 timmar per fönster. Hinner man verkligen inte med mer än ett fönster om dagen? Jag trodde det var lättare än så att byta fönster.

Vad är det, nästan två månadslöner netto? Ta tjänstledigt i fem veckor. Det är 25 arbetsdagar. Lägg 20 dagar på att byta fönster. Givet att du jobbar hälften så snabbt som ett proffs så har du två dagar per fönster på dig. Lägg 40 timmar på att googla hur man byter fönster så får du flera tusenlappar över sen.
 
Redigerat:
  • Gilla
janusz_w och 2 till
  • Laddar…
De flesta firmor bör göra ett bättre jobb än klåparna på Mockfjärd!
 
A
J Jesper Dahlberg skrev:
Kanske något gammal tråd men idag har jag också haft besök av Mockfjärd för offert.
11 fönster ( 3 vrid ), 3 altandörrar, Alu beklädda, diverse tillbehör som lås/ventiler , plåtar ute, lister/smygare inne. Dvs allt som behövs för ett komplett byte där jag inte behöver lyfta ett finger, inte ens kasta de gamla fönsterna.

Totalpris 165000:- (material + arb)

Arbetskostaden är på 51000! ex ROT.
Resten material inkl deras 20% kampanj rabatt. Jag fick även 10.000 i rabatt om han fick lov att sätta upp en Mockfjärds skylt på min tomt.

Ska kolla med Morups också men gissar att jag landar runt samma pris för en "totalentreprenad"?
Får jag fråga, bor du i sten hus / tegel eller är det trä?
 
I mitt tegel hus tog det två mantimmar per fönster, nio timmar tar det aldrig
 
flippan83 skrev:
Får jag fråga, bor du i sten hus / tegel eller är det trä?
Teglefasad och lättbetongstomme anno 1965. Säljaren nämnde att det alltid blir dyrare arbetskostad, än om det hade varit ett "trähus".
 
A
J Jesper Dahlberg skrev:
Teglefasad och lättbetongstomme anno 1965. Säljaren nämnde att det alltid blir dyrare arbetskostad, än om det hade varit ett "trähus".
Jo lite mer arbete är det ju, samma som min då från 67. Bytte mina på några timmar och då mös jag med kaffe ☕. Förutom det så bilade jag upp putsen på sidorna på insida för att få in dem från insidan eftersom jag har ca 1,5 meter till fönster kant (källarplan) så 9 timmar låter länge
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.