Åskade väldigt här idag och nu funkar inte klipparen. Den larmade med "ingen signal" då den skulle börja klippa. Jag kollade strömmatarenhet och sändarenhet och dioden är släckt, gissar att den då är strömlös. Finns det någon säkring/skydd i dessa som man själv kan byta eller måste man lämna in den ?
 
Om åskan har "tagit" din utrustning så är det nog tyvärr ingen säkring som gått.
Har du tur så är det bara sändardelen som fått en smäll.
Testa om klipparen laddar som den skall. I så fall har nätaggregatet klarat sig.
Det är tveksamt om det går att reparera sändaren. Det beror på om du lyckas hitta någon elektronikintresserad som vill ta sig an den.
 
Det har löst sig. Jag drog ur kontakten till strömmatarenheten/sändarenheten och dom fick stå strömlösa ett par timmar. När jag sedan provade så verkade dom funka o klipparen laddade som den ska, men den larmade fortfarande "ingen signal" då jag skulle provköra. Jag kopplade då ur anslutningarna på slingan och la ut en liten slinga på ca 15 meters längd för att testa och då funkade klipparen. Tänkte att det då måste vara någon skada på den stora slingan runt trädgården, anslöt den igen och tänkte felsöka slingan men testade klipparen en gång till och då funkade den !!!!
Klipparen har varit ute 2x2 tim arbetspass efter detta och funkar bra. väldigt konstigt men ändå gött, måste blivit nått överslag.
 
Hej. ny här. blev med en begagnad autoclip 520 som min bror haft innan men som bara stannat för honom lite spontant, misstänkte att det är för att han har för branta backar i sin trädgård..
hur som helst så gick den över lag bra förra sommaren förutom att den stannat då o då i slänterna.
nu efter vinter gick den lite och senaast förra veckan kunde tex köra ca 100m tillbaka till laddaren utan problem efter att den stannat på framsidan av huset
men nu när jag tog hem den till mig dör den tvärt så fort den backar ut ur laddaren.

när man sätter in den i huset står det.
Laddningstest - laddar.
Ladda#271
batteri 2903B.. detta kan vara nere på 2800 nånting i en stund men ökar till 29xx efter nån minut

helt ny på detta men antar att det är laddning nr 271 och 29.03 volt på batteriet vid laddning?
totalt drifttimmar 588. årsmodell 2012.
är det bara byta batteri eller kan man försöka med nåt annat först tro?

tacksam för snabba svar då jag ska resa iväg snart :)
 
Om batteriet är från 2012 så är det högst troligt att detta har sett sina bästa dagar.
Även om du har skött vinterladdningen enligt instruktionsboken så har batteriet en begränsad livslängd.
Om klipparen får stå och ladda ett dygn och den ändå dör direkt eller efter några minuters klippning så är det ett tydligt tecken på batteriproblem.
Ett nytt batteri är inte billigt så det gäller att sköta det så bra som möjligt.
 
det är ju just det att den tvärt dör så fort den inte har kontakt med laddplåtarna. borde det bli så slut? emergency stop lyser om man trycker på den och datum tid m.m är ok. sitter det extra backup för sånt tro?
 
Har du möjlighet att låna ett batteri för att se om den fungerar bättre då? Man kan ju också mäta upp batteriet, men då måste man ha en belastning under mätningen. Tex. att lyfta upp drivhjulen och sedan starta den.
Att displayen lyser upp beror nog på att den drar så lite ström.

Min gamla Lizard (=520) orkade inte hem till laddaren då batteriet var dåligt. Den blev då stående ute på gräsmattan och man fick hjälpa den hem.

Hur lång klipptid hade du på den när den fungerade? Över två timmar är väl ok, men låg du på ca. 1 tim så är det dax för batteribyte.
 
Jag har inte fått den till att gå alls. Mäter 20v på batteriet. Var inne i servicemeny i morse o aktiverade force charge o nu kommer jag inte in för att ta bort det och den startar inte alls. Står bara laddning pågår o då mäter jag 29.3v på batteriet så spänning nåt fram från laddare till batteri :(
Kan man fabriksåterställa på nåt sätt? Tex plocka bort batteriet på cpukort?
 
A Anders Lindqvist skrev:
Jag har inte fått den till att gå alls. Mäter 20v på batteriet. Var inne i servicemeny i morse o aktiverade force charge o nu kommer jag inte in för att ta bort det och den startar inte alls. Står bara laddning pågår o då mäter jag 29.3v på batteriet så spänning nåt fram från laddare till batteri :(
Kan man fabriksåterställa på nåt sätt? Tex plocka bort batteriet på cpukort?

Är det lönt att lägga 3000kr på ett nytt batteri på en sån gammal maskin eller bör man räkna med att nåt annat dyrt vill ge upp snart efter 500+timmars drift?
 
Självklart skall du behålla klipparen. Min gamla Lizard (= 520) från 2009 fick ett nytt batteri för några år sedan och går sedan dess i den lite ruffigare nedre trädgården.
Den hade då gått 1100 timmar på det gamla batteriet. Så 500 timmar låter lite, men om batteriet inte underhålls-laddats så kan det förmodligen dra ner driftstiden.

Om du mäter 20 V på batteriet så kan det mycket väl finnas en eller flera defekta battericeller. När den står inne för laddning så är det laddarens spänning du mäter.

Det jag bytt på min gamla Lizard utöver batteri, är motor-kol och en brytararm som gick av samt nya hjulaxlar. Den äldre modellen av hjulaxel var en gjuten detalj som snabbt slets ut i kilspåret. De nyare hjulaxlarna är av svarvat stål och det är säkert sådana du har också.
Har man de gamla slitna hjulaxlarna så går klippare på grund av glappet så vingligt att den har svårt att komma in i laddninghuset.
Batteriet jag köpte var prissänkt till från 3250 till 2000 kr, så det var inget att tveka över. Så kolla runt på nätet så kanske det finns något billigare.
Så din klippare är ingalunda skrotfärdig. I så fall köper jag den av dig till priset av ett nytt batteri :)
 
R RH_Dreambox skrev:
Självklart skall du behålla klipparen. Min gamla Lizard (= 520) från 2009 fick ett nytt batteri för några år sedan och går sedan dess i den lite ruffigare nedre trädgården.
Den hade då gått 1100 timmar på det gamla batteriet. Så 500 timmar låter lite, men om batteriet inte underhålls-laddats så kan det förmodligen dra ner driftstiden.

Om du mäter 20 V på batteriet så kan det mycket väl finnas en eller flera defekta battericeller. När den står inne för laddning så är det laddarens spänning du mäter.

Det jag bytt på min gamla Lizard utöver batteri, är motor-kol och en brytararm som gick av samt nya hjulaxlar. Den äldre modellen av hjulaxel var en gjuten detalj som snabbt slets ut i kilspåret. De nyare hjulaxlarna är av svarvat stål och det är säkert sådana du har också.
Har man de gamla slitna hjulaxlarna så går klippare på grund av glappet så vingligt att den har svårt att komma in i laddninghuset.
Batteriet jag köpte var prissänkt till från 3250 till 2000 kr, så det var inget att tveka över. Så kolla runt på nätet så kanske det finns något billigare.
Så din klippare är ingalunda skrotfärdig. I så fall köper jag den av dig till priset av ett nytt batteri :)
Japp får leta efter billigare batteri. Hittade på blocket för 2000.
Får se om det blir denna sommaren eller nästa annars. Hade inte tänkt skaffa robot nu men så köpte brorsan ny och erbjöd mig denna gratis rep objekt så vi får se... någon som Vet varför jag inte kommer in i servicemenu längre? :) hur göra nollställning av allt måste ju gå?
Tack för att du svarar så snabbt det är grymt uppskattat :)
 
Det kan finnas fler orsaker till att du inte kommer åt servicemenyn. Om programmet har hängt upp sig så kan du testa med att koppla bort batteriet en stund.
Hjälper inte det så se till att klipparen får laddning under tiden. Batteriet kan ju vara så dåligt att spänningen inte räcker till.
Någon återställningsfunktion av mjukvaran känner jag inte till. Har något gått snett med mjukvaran så kan en serviceverkstad programmera om den och samtidigt uppdatera mjukvaran.
Och köper du ett begagnat batteri så vet du aldrig vad du får. Det finns ju en anledning till att det är till salu.
 
Antar att du menar det stora batteriet? Inte det lilla på cpukortet?

Skulle man våga sätta i ett sånt här tro? Det är ju typ 700kr +frakt /st.. 2st såna så behöver den ju bara gå 3pass i veckan ^^...

2st kan man nog sälja lätt på tradera. Minsta order är ju 4st..

R RH_Dreambox skrev:
Det kan finnas fler orsaker till att du inte kommer åt servicemenyn. Om programmet har hängt upp sig så kan du testa med att koppla bort batteriet en stund.
Hjälper inte det så se till att klipparen får laddning under tiden. Batteriet kan ju vara så dåligt att spänningen inte räcker till.
Någon återställningsfunktion av mjukvaran känner jag inte till. Har något gått snett med mjukvaran så kan en serviceverkstad programmera om den och samtidigt uppdatera mjukvaran.
Och köper du ett begagnat batteri så vet du aldrig vad du får. Det finns ju en anledning till att det är till salu.
R RH_Dreambox skrev:
Det kan finnas fler orsaker till att du inte kommer åt servicemenyn. Om programmet har hängt upp sig så kan du testa med att koppla bort batteriet en stund.
Hjälper inte det så se till att klipparen får laddning under tiden. Batteriet kan ju vara så dåligt att spänningen inte räcker till.
Någon återställningsfunktion av mjukvaran känner jag inte till. Har något gått snett med mjukvaran så kan en serviceverkstad programmera om den och samtidigt uppdatera mjukvaran.
Och köper du ett begagnat batteri så vet du aldrig vad du får. Det finns ju en anledning till att det är till salu.
 
Jo, jag menade det stora batteriet. Jag har aldrig testat vad som händer om man plockar bort det lilla batteriet. I värsta fall nollställer du hela maskinen så att den behöver programmeras om.
Det lilla batteriet har inget med displayen att göra. Det orkar inte driva den, utan det är bara till för kretsen som lagrar mjukvaran i maskinen.
Så om du inte kommer in i vare sig den ordinarie menyn eller servicemenyn så skulle jag tro att du måste ansluta en laddare för att få upp spänningen i displayen.

Och vad är det för batteri för 700kr du nämner? Länk saknas.
Tänk på att du inte kan stoppa i någon annan typ av batteri. Det måste vara ett Litiumjonbatteri och det måste ha rätt spänning. Om kapaciteten (Ah) är mindre så påverkar det bara körtiden.
 
P pelleprognos skrev:
Jag hade precis samma problem förra sommaren och precis som Boltis skriver, så var det kolen i drivmotorerna som var slitna. Ringde serviceverkstad för tid, men det var mitt i högsäsongen och väntetid på ett par veckor, fixade därför detta själv. Det var inte så svårt, är ju lite skruvande men tar man det lugnt och gärna tar bilder under tiden som man demonterar så är det inga problem att få ihop det.


Problem:

Klipparn har funkat fint fram tills nu.
Den startar, syncar och sen när den skall iväg lägger den ner. Driver ej på höger motor. Går in i omstartläge och börjar räkna ner.
Maskinen är nu isärplockad, motorn är ur. Har gött in via servicemeny, provkört motorerna. Vid 2 tillfällen hoppar motorn igång. Men när jag kör Max så kör vänster på 40 och höger på 20. Har även provkört där höger motor ej hoppat igång alls. Har konstaterat att vad jag tycker så ser kolen fina ut, de är ej fast utan går lätt i hylsan. Är minst 5 mm kvar så jag tycker ej att de är slitna?
Vad göra, knas invändigt i motorn?
Tacksam för svar !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.