Har ett litet problem.

Släppte loss min gamle far med min Stihl FS130 röjsåg. Han körde slut på soppan, skulle tanka och tar 4-taktsbensin. Körde sen nästan upp hela den tanken på en körning.

Jag har inte sett maskinen än, detta var ute på landet och jag är kvar i stan, den verkar inte ha skurit.

Vad tycker ni jag ska göra?

- Tömma och hälla i 2-takts oljeblandad bensin?
- Lägga till några droppar 2-taktsolja direkt i cylindern?
- Hälla 2-taktsolja i den 4-taktsbensin som finns kvar i tanken?
- Har den tagit skada eller är det inga problem med en timme utan olja?
 
Hade hällt i lite olja i cylindern och dragit runt utan att starta sen hade jag tömt soppan och haft i 2-taksbensin.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Bensinen i sig är det ju ingen skillnad på (om det inte är någon herrejössesspecialsoppa men jag vet inte vad det skulle vara för något) utan skillnaden är ju bara att man för tvåtaktare (oftast) blandar olja direkt i bensinen. Därmed behöver du inte tömma ut den kvarvarande bensinen utan pytsa du i ny oljeblandad bensin med en liten extra skvätt för den kvarvarande bensinen bara.
Sen brukar de flesta motorer klara en stunds körning utan olja eftersom den tidigare oljan sitter kvar ett tag.
Om faderskapet inte lade märke till att motorn började bli slö vilket den kan bli om frånvaron av olja och därmed högre friktion orsakar tröghet i motorn, eller om den plötsligt stannade så BORDE det inte vara något problem att starta igen med ny, blandad soppa. Möjligen några droppar direkt i cylindern innan start. Du kan ju ta det lite lugnt och inte varva järnet första minuterna för att låta oljan ta sig in i och smörja cylindern/kolven ordentligt.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle nog köra in lite olja i luftintaget för att smörja veven också.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jag hade en separatsmord tvåtakts 350cc motorcykel en gång i tiden.
En separatsmord motor har inte tvåtaktsoljan i bensinen utan i en särskild behållare med en pump som matar in lagom med olja till motorn.
Det som hände var att drivningen till pumpen fallerade och motorn gick utan olja: Den gick som allra bäst precis innan den skar i både cylindrar och vevstakslager.
 
Huvudbrytaren Asgarvad skrev:
Jag hade en separatsmord tvåtakts 350cc motorcykel en gång i tiden.
En separatsmord motor har inte tvåtaktsoljan i bensinen utan i en särskild behållare med en pump som matar in lagom med olja till motorn.
Det som hände var att drivningen till pumpen fallerade och motorn gick utan olja: Den gick som allra bäst precis innan den skar i både cylindrar och vevstakslager.
Separatsmort har varit vanligt på utombordare i många år. Dock krävs ju lite plats för tanken så det är vanligare på lite större motorer. På vissa modeller har det nästan blivit standard att ägarna kopplar bort tanken och kör färdigblandat, av precis samma anledning. Jobbigt att motorn skär på landsvägen, än värre om den gör det ute på havet....
 
Det var mitt fel att pumpdrevet lossnade: gjorde en undermålig montering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.