Åsa Lund skrev:
...
Med skog och cykelväg som enda åskådare blir en stor tomt en fin tillgång!
Stor tomt?

Men nu pratar vi kanske förbi varandra.
Detta har kanske andra fört fram redan, men då blir det en repetition :)

Jag tycker att huset skall läggas med framsidan (=långsidan med entrén) mot vägen i NO,
och baksidan (=trädgårdssidan där vardagsrummet ligger) mot SV ut mot trädgården.
Från köket skall man kunna se när gäster och bilar kommer, och från vardagsrummet skall man se ut mot eftermiddagssolen.

Sedan anlägger man uteplatser där det passar; utanför vardagsrummet i SV, och vid gavelsidorna om så önskas.

Garaget hamnar lämpligen på norrsidan.
 
  • Gilla
Karin C
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Stor tomt?

Men nu pratar vi kanske förbi varandra.
Detta har kanske andra fört fram redan, men då blir det en repetition :)

Jag tycker att huset skall läggas med framsidan (=långsidan med entrén) mot vägen i NO,
och baksidan (=trädgårdssidan där vardagsrummet ligger) mot SV ut mot trädgården.
Från köket skall man kunna se när gäster och bilar kommer, och från vardagsrummet skall man se ut mot eftermiddagssolen.

Sedan anlägger man uteplatser där det passar; utanför vardagsrummet i SV, och vid gavelsidorna om så önskas.

Garaget hamnar lämpligen på norrsidan.
Problemet är att infarten till huset ligger i sydväst. I NO ligger en cykelväg.
 
Tomten är 1080m2
 
Karin C skrev:
Problemet är att infarten till huset ligger i sydväst. I NO ligger en cykelväg.
Se där, jag är helt ute och cyklar som vanligt!

Men då tycker jag att man ritar huset så att långsidan ligger mot SV, och arrangerar så att kök, hall och vardagsrum ligger bredvid varandra åt det hållet, och sovrum och hygienutrymmen ligger upp mot NO.
 
  • Gilla
Karin C
  • Laddar…
Karin C skrev:
Tomten är 1080m2
Ja det räcker nog, men är inte "stort", snarare normalstorlek.
 
KnockOnWood skrev:
Se där, jag är helt ute och cyklar som vanligt!

Men då tycker jag att man ritar huset så att långsidan ligger mot SV, och arrangerar så att kök, hall och vardagsrum ligger bredvid varandra åt det hållet, och sovrum och hygienutrymmen ligger upp mot NO.
Tack för svaret!
 
BirgitS
Karin C skrev:
Vad jag har förstått så kommer det inte att byggas några tomter åt det hållet, vi ligger längst österut på området. Annars hade vi nog också vridit huset för att slippa insyn från en eventuell granne på den sidan.
Att spara en 10 m bred remsa mellan två tomter som är i förlängningen av en gata verkar för mig som att man planerar att förlänga vägen om några år. Bör nog kollas upp, t.ex. genom att fråga om det går att köpa den där remsan.
 
BirgitS skrev:
Att spara en 10 m bred remsa mellan två tomter som är i förlängningen av en gata verkar för mig som att man planerar att förlänga vägen om några år. Bör nog kollas upp, t.ex. genom att fråga om det går att köpa den där remsan.
Vi har fått som svar att det är en yta att lägga snöhögar på, men det kanske är bäst att dubbelkolla för säkerhetsskull.
 
Åsa Lund
KnockOnWood skrev:
Ja det räcker nog, men är inte "stort", snarare normalstorlek.
Vår tomt är 360 m2. Normalstort i vårt område från 1999. Huset 157 m2...
 
BirgitS
Karin C skrev:
Vi har fått som svar att det är en yta att lägga snöhögar på, men det kanske är bäst att dubbelkolla för säkerhetsskull.
300 kvm för snöhögar är väldigt mycket. Ska det bli i en strid ström av lastbilar där vintertid?
För att inte tala om att det blir väldigt blött på kringliggande tomter när det smälter på våren.
 
BirgitS skrev:
300 kvm för snöhögar är väldigt mycket. Ska det bli i en strid ström av lastbilar där vintertid?
För att inte tala om att det blir väldigt blött på kringliggande tomter när det smälter på våren.
Vi kommer få en lite större infart än vad som är uppritat, sen är ju områdesgränsen längst till höger så det är nog därför den ytan blivit så stor. Tror inte tanken är att det ska bli stora snöberg utan nånstans att lägga det som är på gatan.
 
BirgitS
Karin C skrev:
Ja, jag tror att vi ska flytta lite på garaget för att utnyttja kvällssolen till fullo. Tror vi kommer ha sol till ca 20.00 i uterummet.

Du har helt rätt i att vi får lite mindre tomt i söderläge, något att fundera på. Vi har har tänkt att vi får en lite mer avskild baksida nu mot skogen och sol till ca 15.00 där. Inte helt lätt att veta vad man ska prioritera när man inte har byggt hus innan! Tack för input!
Det är ju väldigt personligt vad man ska prioritera, en del älskar en tidig frukost i solsken, andra tycker det är mycket mer värt med en middag och sen drink i solsken och solnedgång. Personligen hör jag till den senare gruppen och kan inte få för mycket av sol och värme så jag skulle ju vilja ha stora fönster i sydväst och innanför skulle kök/matplats och vardagsrum finnas och inget som skuggar efter klockan 6 på kvällen.
 
Åsa Lund
Har ni kommit fram till nåt nytt förslag?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Har ni kommit fram till nåt nytt förslag?
Nej, vi kontaktade en arkitekt men fick aldrig tummen ur att boka ett möte. Vi håller på och funderar fram och tillbaka och känner nog ändå att vi kanske inte är så illa ute i våra tankar. Vi har hittat en planritning på ett Trivselhus som vi kikar lite på, men det drar med sig ganska mycket i och med att entré och trappan flyttas. Då skulle vi dock få lite kortare korridor och vardagsrum åt väster. Nackdelen är dock att det blir längre från köket till uterummet och dessutom hamnar köket på baksidan vilket jag tycker är lite tråkigt då det kan vara trevligt att kunna stå och kika ut mot gatan. Vi har fastnat lite helt enkelt, måste försöka bena ut vad vi vill prioritera vilket är lättare sagt än gjort!
 
  • Planritning från Trivselhus med markerade rum såsom kök, vardagsrum, och entre, använd för diskussion om byggprojektlayout.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Du tror inte att samtal med en arkitekt just kan hjälpa er att bena ut hur ni vill prioritera?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.