A
Jag har gamla spröjsade fönster men ingen budget att byta ut dem, och handikapp gör det svårt för mig att pillra med dem själv.

De måste dock renoveras...och med det menar jag målas om och kittas. I övrigt är de fina och håller tätt.

Någon som betalat för att få befintliga fönster målade. Kostnader? Hur lång tid tog det och hur löser man säkerheten när man sitter i ett hus utan fönster?
 
Vid renovering av befintliga fönster tar man ofta fönsterna ett och ett och sätter en träskiva under tiden som fönstert renoveras.
 
Vilken typ av handikapp lever du med? Fördomarna får mig såklart att tänka på rullstol och i såna fall kanske du skulle kunna få någon att bara ta ner ett fönster i taget åt dig.

Har du några bilder på kittet och fönstret? Har färgen börjat att flagna? Är kittet sprucket?

Är dom värre än mina? :)
 
  • Närbild på ett fönster med sprucket kitt och flagnande färg på fönsterkarmen
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ofta är det varken ekonomist, miljömässigt bra eller kultur/estetiskt bra att byta gamla spröjsade fönster, så är det ett hus med nåt hundratal år på nacken var det nog bara tur du inte hade råd att byta dem. ;) Beroende på vad som behöver göras så kan priset nog variera väldigt mycket för renovering, men är det gamla fönster, försök se till att de blir reparerade med traditionella metoder och material, dvs linoljekitt och linoljefärg så kommer de troligen hålla länge till efter renovering.

Renoveras fönstren på plats går det få ROT avdrag, men ofta tas de väl med till en verkstad - dock kan det ju vara värt att fråga vad de kan göra på plats för det som görs hemma hos dig är ju giltigt för ROT. Är det bara skrapning och komplettering av kittningen kanske det finns nån som kan göra merparten av jobbet på plats och bara ta med de bågar som kräver extra stort jobb.

Tror inte säkerheten är nåt problem, det går som sagt att sätta för en skiva som troligen är svårare att ta sig in via än vad ett fönster är.

Så för miljö, plånbok och utseende så hoppas jag du hittar nån som hjälper dig...:)
 
  • Gilla
Flyktsoda och 1 till
  • Laddar…
Såhär ser det ut när fönster tas ut för renovering
montering-av-fonsterparaply.jpg
 
  • Gilla
annastrandh1
  • Laddar…
Håller med ovan, det ska vara rejält rötat om det ska finnas ett enda argument för att byta ut :)
 
  • Gilla
Flyktsoda
  • Laddar…
Vilken färg som ska användas låter jag vara osagt, men vad gäller kitt vet jag att en del fortfarande förespråkar linoljekitt, men det finns ju så mycket bättre kitt att tillgå idag. Så om du inte känner för att underhålla kitten löpande, använd dig av det☺️
 
Silikonbaserat "skit" ska man undvika, silikon ska man överhuvudtaget inte ha där man ska måla (annat än i nödfall eller där det är det absolut enda alternativet). Hela fabriker ha måst sanerats pga silikonsmitta... Färg fäster inte efter silikon. Så köp bara inte vilket kitt som helst!!!

Har inte provat, men LAseal verkar vara nåt som går bra att kombinera med linoljefärg.

http://byggnadsvard.se/kunskapsbanken/frågeforum/laseal
 
  • Gilla
annastrandh1
  • Laddar…
LAseal från Leifarvidsson, SMP från dana lim är exempel på kitter som egentligen bara har fördelar mot linoljekitt. Men tycker man underhåll av fönster är bland de roligaste man vet så ska man så klart använda linoljekitt☺️
 
  • Gilla
annastrandh1 och 1 till
  • Laddar…
det viktiga är ju att förstå att liksom allt gammalt inte är bra så är allt nytt inte bra. ett kitt som inte går att få bort nästa gång man ska renovera, eller som stänger in fukt eller innehåller silikon så det inte går att måla över - det är ju helt kass och då är det traditionella bättre. Så vet man inte att det nya kittet är bra så välj hellre gammalt, just LAseal verkar ju vara rekommnederat så då får man väl anta det är bra... Men ta inte vadsomhelst!

många moderna metoder är ju inte gjorda för att underhålla, utan för att vara snabba att utföra, räcka så länge som möjligt och sen kastar man hela objektet och börjar om. Inte hållbart och kulturrriktigt tänk.

just fönster tror jag man ska ha linolje eller oljebaserad färg inte vattenburen "plastfärg". det är det viktigaste. min gissning är att även om kittet är helt tätt så har man bara målat resten med linoljefärg så kommer fönstren att klara sig pga detta...
 
  • Gilla
annastrandh1
  • Laddar…
A
Intressanta svar. Speciellt om ROT...hmmm.... nåt jag inte tänkt på.

Nej, sitter inte i rullstol. Har problem med händerna så just skrapa färg och sånt är svårt, men funderar att det kanske kan bli billigare att köpa/hyra maskin för att "värma" bort färgen och sen måla med spray-metod?

Chrissofsweden - mina är i lite sämre skick. Saknar rätt mycket färg och kittet faller i bitar om man petar på det. Trät under ser dock ut att vara i gott skick så vill därför fixa i år för att behålla dem i gott skick.
 
Vad det kostar beror nog lite på var man bor; storstad eller landsbygd.

Vi har nyligen beställt fönsterrenovering för ett par fönster. Billigt blir det inte. Det hade säkert blivit billigare att köpa nya plastfönster t ex. men för oss är den estetiska biten viktig och det är riktiga kvalitetsfönster med kärnvirke.

Hur som helst blir kostnaden mellan 4000-5000 kr per fönster. Då tar de med sig fönstren och slipar trärent, lagar eventuella rötskador, byter innerglaset mot energiglas och byter beslag samt gångjärn mm. Fönsterna blir som nya är tanken.

Våra fönster är snart 80 år gamla och har aldrig fått en så omfattande renovering, speciellt inte de större mer oåtkomliga fönstren.

Ska man renovera fönster själv kan det vara idé att hyra eller köpa en Speedheater. Men du kan ju alltid ta in några offerter på fönsterrenovering och se vad det kostar. Vi kommer leja bort en del och renovera några själva.
 
  • Gilla
annastrandh1
  • Laddar…
...fast SÅ omfattande renovering är ju ofta inte nödvändig... kittlampa och speedheater underlättar ju avsevärt och gör skrapningen mindre jobbig, men skrapning och linoljefärgsmålning är ändå jobbig för händerna... linoljefärg passar inte för sprutmålning. Men kanske finns nån bekant eller släkting som kan hjälpa till med delar av arbetet?
 
A
FG FG skrev:
Vad det kostar beror nog lite på var man bor; storstad eller landsbygd.

Vi har nyligen beställt fönsterrenovering för ett par fönster. Billigt blir det inte. Det hade säkert blivit billigare att köpa nya plastfönster t ex. men för oss är den estetiska biten viktig och det är riktiga kvalitetsfönster med kärnvirke.

Hur som helst blir kostnaden mellan 4000-5000 kr per fönster. Då tar de med sig fönstren och slipar trärent, lagar eventuella rötskador, byter innerglaset mot energiglas och byter beslag samt gångjärn mm. Fönsterna blir som nya är tanken.

Våra fönster är snart 80 år gamla och har aldrig fått en så omfattande renovering, speciellt inte de större mer oåtkomliga fönstren.

Ska man renovera fönster själv kan det vara idé att hyra eller köpa en Speedheater. Men du kan ju alltid ta in några offerter på fönsterrenovering och se vad det kostar. Vi kommer leja bort en del och renovera några själva.
Tack så mycket. Hade inte tänkt byta beslag och så. Tycker mina verkar i gott skick.

J JohanLun skrev:
...fast SÅ omfattande renovering är ju ofta inte nödvändig... kittlampa och speedheater underlättar ju avsevärt och gör skrapningen mindre jobbig, men skrapning och linoljefärgsmålning är ändå jobbig för händerna... linoljefärg passar inte för sprutmålning. Men kanske finns nån bekant eller släkting som kan hjälpa till med delar av arbetet?
Åh, okej. Är det linoljefärg man bör ha? Har inte riktigt kommit så långt att jag börjat kolla färger och så. På reklam så ser ju speedheater ut som man nästan kan blåsa av färgen efter. Misstänker att så inte är läget. Jag kan använda händerna, men har ingen kraft i dem. Så kan sy ett hål i en skjorta, men svårare att såga en bräda.

Får börja ringa runt lite och kolla läget. Många är väl uppbokade under sommaren redan misstänker jag.
 
Med speedheater / kittlampa behövs ingen direkt kraft, men det är ju fortfarande jobbigt.

Jag är övertygad om linoljefärgens fördelar, men alla har ju olika åsikter - dock, fönster i kärnvirke, målat med linoljefärg har visat sig klara sig väldigt bra, medan nyare metoder antingen inte funkar eller helt enkelt inte funnits tillräcklig tid för att bevisa sig.

En fördel till med linoljefärgen är att den är trevlig att jobba med, droppar väldigt lite, enkelt att rengöra, man använder bara linoljesåpa, luktar gott, miljö och hälsovänlig - dock tar det mera tid så det lämpar sig väl för egenarbete... OCH man ska stryka ut den och det går bra utan lösningsmedel men är ganska tungt, så med svaga händer kanske det kan bli ett problem - men tar du dig tid så är det ju ett trevligt arbete att göra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.