BirgitS
Inget av de tre bolag jag hade kontakt med i början av året verkade ha något emot att använda Hantverkaravtalet -14.
 
  • Gilla
-Vinnie- och 1 till
  • Laddar…
Sen kan man ju kanske också tycka att det är lika mycket kundens ansvar att se till att det skrivs ett kontrakt, det ingår ju endel ansvar i att bli fastighetsägare.
 
  • Gilla
Robban_C och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Inget av de tre bolag jag hade kontakt med i början av året verkade ha något emot att använda Hantverkaravtalet -14.
Oj, vilken tur :D ! Antar att det inte är samma över hela landet - men just här är det ganska brutalt. Det är en ort som inte har så mycket konkurrens....

larsbj larsbj skrev:
Sen kan man ju kanske också tycka att det är lika mycket kundens ansvar att se till att det skrivs ett kontrakt, det ingår ju endel ansvar i att bli fastighetsägare.
Absolut! Man vill ju att båda ska vara nöjda. Men detta med att strunta i att ens återkoppla när man ens nämner ett avtal är ju dagisnivå.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
På små orter kan jag tänka mig att det blir en tradition vad som gäller vid uppdrag, en typ av muntligt avtal.

Nu kan jag mycket väl komma ihåg fel men jag har för mig att jag på typ Konsumentverkets webbplats läst att om man inte har avtalat om när fakturor ska komma och hur lång tid man ska ha på sig att betala så kan företaget fakturera när som helst och man måste betala inom den tid som står på fakturan.
 
  • Gilla
-Vinnie-
  • Laddar…
V -Vinnie- skrev:
En fråga då är, varför är det inte lagstiftat att man måste följa ett visst ramverk/avtal? Skulle inte hela marknaden då självsaneras efter ett tag? Jag förstår om det är småsaker som att fixa till en trapp eller dylikt (man ska inte heller komplicera livet), men större grejer som tak eller sånt (där försäkringsbolagen inte ens täcker dig - ska tilläggas) väljer man då som hantverkare inte att slippa tjafs och bara ha allt standardiserat?

Svaret måste vara att det går för bra helt enkelt?

Man kanske skulle starta en firma som har hand om sånt administrativt "tjafs" för hantverkare - undrar hur många som skulle ansluta sig, om det ens är lönt?
Jadu, det är en bra fråga. Alla experter rekommenderar alltid skriftligt avtal, även på småjobb. Det du inte har i skrift blir svårt att hävda om du hamnar i kläm tyvärr.

De hantverkare som inte ville skriva avtal som jag träffade sade antingen att de aldrig behövt skriva avtal och förstod inte varför ett handslag inte räckte, eller att det var onödigt pappersjobb och man måste kunna lita på varandra. I mitt fall var det kommunen som ville se ett avtal, så jag kunde luta mig mot det och fick till slut en underskrift.
 
  • Gilla
-Vinnie-
  • Laddar…
Av ren nyfikenhet, om man har ett muntligt avtal som man spelar in i smyg med mobilen, är inspelningen giltig?

EDIT: Haha... så läser jag 10 s senare svaret i den andra artikeln på förstasidan...

"När det gäller bevisning av muntliga avtal är det inte lätt om det inte finns något skrivet. Om man vid ett möte med en hantverkare talar om uppgörelser av något slag är det helt okej att spela in samtalet, dolt eller öppet, enligt Mari Gremlin."
 
  • Gilla
-Vinnie-
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
På små orter kan jag tänka mig att det blir en tradition vad som gäller vid uppdrag, en typ av muntligt avtal.

Nu kan jag mycket väl komma ihåg fel men jag har för mig att jag på typ Konsumentverkets webbplats läst att om man inte har avtalat om när fakturor ska komma och hur lång tid man ska ha på sig att betala så kan företaget fakturera när som helst och man måste betala inom den tid som står på fakturan.
Har för mig att det är när uppdraget är avslutad. Men... Det ska vara fackmannamässigt gjort också. Finns inget avtal så måste dom väl bevisa att det är det (genom en konsult eller dylikt som gör en besiktning). Sen kan man ha invändningar och gnälla sig igenom en hel rättegång och skjuta på betalningen 6-18 månader. Vilket är katastrof för en småföretagare. Förlorad arbetstid får du inte heller betald för. Problemet är att om inte avtalet reglerar NÄR en betalning ska göras - så blir det väl till att ta det via kronofogden-> Tingsrätten och man kan hävda en massa....

Oftast blir det förlikningar - och då går oftast hantverkaren med mössan i hand då bevisbördan torde ligga på denne.

Eller så slipper man allt genom att ha det avtalat.

Har nu läst igenom tråden och känner på mig att avtal är det som gäller - eller inte alls. Ska fixa taket och har ingen lust med handskakningar och en massa "men just det, det tillkommer". Hade tänkt plåt, men får väl bli shingel istället som jag klarar av. Har nu skickat förfrågan till 2 st till, får se vad dom säger (har skrivit i mailen att jag kör på avtal 014 om det är ett bekymmer).

Kom gärna med mera input om ni har det :D

Även duktiga hantverkare är välkomna och kanske komma med något som jag inte har tänkt på. Eller är det så att branschen är som det är?
 
Alla seriösa byggare jag haft att göra med har haft skriftliga avtal, det är minst lika viktigt för företaget med ett skriftligt avtal som för kunden.
Jag känner många byggare/snickare som lärt sig den hårda vägen, då de oftast förlorar mot kunderna i tvister utan avtal.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
H Hullefar skrev:
Av ren nyfikenhet, om man har ett muntligt avtal som man spelar in i smyg med mobilen, är inspelningen giltig?

EDIT: Haha... så läser jag 10 s senare svaret i den andra artikeln på förstasidan...

"När det gäller bevisning av muntliga avtal är det inte lätt om det inte finns något skrivet. Om man vid ett möte med en hantverkare talar om uppgörelser av något slag är det helt okej att spela in samtalet, dolt eller öppet, enligt Mari Gremlin."
Du kan spela in då det räcker att inspelningen är känd för den ena parten alltså du själv.
 
  • Gilla
-Vinnie-
  • Laddar…
V -Vinnie- skrev:
Tjena,

Har nu gått igenom 10 st hantverkare som alla är snabba att offerera men alla bara slutar svara så fort man nämner avtal? Är egenföretagare själv inom liknande branch där man åtminstånde svarar/förhandlar. Vad tror dom? Att jag ska signera en offert och lalla med 150.000:- men inga avtal? Hur är man funtad som hantverkare?

Får hoppas att det ändras iom brexit och hantverkarna får konkurrens från öststaterna.

Ska man gå med på att bara signera en offert och se vart det bär vägen? Det roliga är att offerten specar inte betalningsdatum/villkor så jag kan hålla inne pengarna till jag har lust att betala utan att ha gjort ett kontraktsbrott. Därav behöver man ett avtal som reglerar det. It goes both ways.

Önskar alla seriösa hantverkare en bra dag. Alla ni andra kan trampa på en rostig spik.
Att hantverkare upprättar bra avtal är A och O för att få till en seriös bransch. Inom elinstallationsbranschen får konsumenterna ett bra verktyg efter 1/7 2017. Då måste elfirmorna nämligen ha ett egenkontrollprogram där de har dokumenterat sina rutiner för hur de utför sin planering och sina kontroller. I de rutinerna kan ni se och bedöma hur elfirman resonerar kring avtal.

Fråga efter egenkontrollprogrammet innan ni upphandlar elentreprenader. Kan inte firman visa upp något så ska ni inte anlita den firman.
 
  • Gilla
-Vinnie-
  • Laddar…
V -Vinnie- skrev:
En fråga då är, varför är det inte lagstiftat att man måste följa ett visst ramverk/avtal? Skulle inte hela marknaden då självsaneras efter ett tag? Jag förstår om det är småsaker som att fixa till en trapp eller dylikt (man ska inte heller komplicera livet), men större grejer som tak eller sånt (där försäkringsbolagen inte ens täcker dig - ska tilläggas) väljer man då som hantverkare inte att slippa tjafs och bara ha allt standardiserat?

Svaret måste vara att det går för bra helt enkelt?

Man kanske skulle starta en firma som har hand om sånt administrativt "tjafs" för hantverkare - undrar hur många som skulle ansluta sig, om det ens är lönt?
I sverige har vi så kallad fri avtalsbildning. Detta innebär att staten aktar sig mycket noga för att reglera det som kan avtalas mellan olika parter. Man får komma överens om nästan vad som helst som inte bryter mot "lag och god sed".

Seriösa företag upprättar självklart ett skritligt avtalsförslag som kunden kan bedöma och antingen acceptera eller förkasta.
 
  • Gilla
-Vinnie-
  • Laddar…
F Fredrik Sjödin skrev:
I sverige har vi så kallad fri avtalsbildning. Detta innebär att staten aktar sig mycket noga för att reglera det som kan avtalas mellan olika parter. Man får komma överens om nästan vad som helst som inte bryter mot "lag och god sed".

Seriösa företag upprättar självklart ett skritligt avtalsförslag som kunden kan bedöma och antingen acceptera eller förkasta.
Absolut! Men det skulle nog bli mycket bättre om man helt enkelt reglerade marknaden genom att kräva ett standardavtal och dokumentera avvikelser istället. Dvs - vill hantverkaren inte använda sig av avtalet så får man inte ta del av ROT, eller liknande. Dvs göra det oattraktivt att köra på något annat än ett standardavtal (om än med avvikelser, vilket man kan avtala sig fritt om).

Klart att man vill att det ska vara fri avtalsbildning, men tydligen så funkar den inte inom vissa branscher. Det är bara att kolla på konsumentverket och förvånas över att Hantverkare/Beg bilar ligger på topp i gnällbarometern.

Sen tycker jag att hantverkare ska skyddas betydligt mera OM dom väljer att köra på ett riktigt avtal. Dvs har kunden läst/godkänt ett avtal som är standard (som har tagits fram av branschen själv tillsammans med konsumentverket) så får kunden skylla sig själv om dom inte är noggranna eller dylikt.

Frågar är ju, vinner inte ALLA på det? På att ha avtal.
 
V -Vinnie- skrev:
En fråga då är, varför är det inte lagstiftat att man måste följa ett visst ramverk/avtal? Skulle inte hela marknaden då självsaneras efter ett tag? Jag förstår om det är småsaker som att fixa till en trapp eller dylikt (man ska inte heller komplicera livet), men större grejer som tak eller sånt (där försäkringsbolagen inte ens täcker dig - ska tilläggas) väljer man då som hantverkare inte att slippa tjafs och bara ha allt standardiserat?

Svaret måste vara att det går för bra helt enkelt?

Man kanske skulle starta en firma som har hand om sånt administrativt "tjafs" för hantverkare - undrar hur många som skulle ansluta sig, om det ens är lönt?
Finns gott om konsultföretag som sysslar med det. Problemet är väl bara att de råkar vilja ha betalt av någon också. Som alla andra företag.
 
V -Vinnie- skrev:
Man kanske skulle starta en firma som har hand om sånt administrativt "tjafs" för hantverkare - undrar hur många som skulle ansluta sig, om det ens är lönt?
Jag har egentligen ingen åsikt om hur uppgörelser ser ut, det viktiga är att alla är nöjda. Men jag kan se nyttan av ett skriftligt avtal, trots detta tar jag mig friheten att endast fundera på varför det kanske uppfattas som krångligt. De positiva aspekterna är ju så att säga redan framställda :)

Om jag tar in ett pris på ett jobb, och hantverkaren som antagligen är duktig på just sitt skrå och känner sig okomfortabel med akademiska uppgifter lämnar ifrån sig allt sådant så lär kunden reagera på att säg; -Jag vill ha 20 000:- ink moms och material, sedan tillkommer 4000:- för avtalsupprättandet...

Det är då fler trådar här skapas om det fantastiska i att leja polacker och letter istället :)



Vill man ha ett vitesreglerat avtal t ex skulle jag tro att det är busenkelt att få det om man lejer någon med kraft att hundraprocentigt kunna backa upp sina åtaganden, som Skanska, Peab, NCC etc. De som gör det får garanterat ett vattentätt avtal, men de får också ett burspråk för sina 480 000:- som ser likadant ut som det många duktiga hemmafixare här själva bygger för 90'...

En liten firma, antagligen de som du frågat om jobb, behöver kunna ljuga åtminstone lite grann för att kunna överleva alls.

Säger de att de kommer jobba så ofta de kan med ditt projekt får de inte jobbet, då är det enklare att bara vara borta en dag för något akutjobb, exempelvis reparera någon entré efter ett inbrottsförsök.. De kommer tillbaka till dig efter två dagar och fortsätter :)

Många små firmor har inte råd att tacka nej till jobb, de behöver få till sina sextiotimmarsveckor för att klara sig.

Jag säger inte att det ÄR såhär, Jag säger att jag TROR det. Notera skillnaden :)
 
Jag (som är på "hantverkarsidan" här, jobbar inom mark och anläggning) kör med egna, skrivna avtal när det gäller alla större jobb, dvs sexsiffriga och en del av dom med femsiffriga belopp likaså.
Dom jag inte har skrivna avtal på har jag oftast en överenskommelse per mejl eller SMS på.

Varför jag har egna avtal istället för att använda branschavtalen? Ja, det är bl a därför att branschavtalen inte har plats för tydliga avgränsningar om vad som ska eller inte ska göras.
Men mina avtal har motsvarande innehåll som branschavtalen.

Men jag ställer en motfråga:
Varför ska man lägga så mycket tid på avtalen när ni kunder ändå skiter i dom?
Det enda ni bryr er om är vem som är billigast. Att sen vederbörande varken har några certifieringar, kurser eller ens förarbevis på dom maskiner dom kör, det spelar tydligen ingen roll, bara det är billigt av faan.
För så här är det faktiskt. Man kan lägga ett pris om 140 000:- för en dränering och har då Isocert2, förarbevis för grävmaskin med mer men så kommer det nån som knappt kan skriva en läsbar offert och inte har någon som helst utbildning eller förarbevis och antagligen ingen ansvarsförsäkring heller och lämnar ett pris om 130 000:- och då blir det minsann affär.
Så varför ska man lägga en massa tid på avtal etc? Jag gör det fortfarande, och det är min fritid som går åt, men jag undrar varför när ni kunder inte ens intresserar er?
Sen finns det givetvis undantag men dom är lätträknade.
 
  • Gilla
Freddy_kruger och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.