Hej,

Vi tittat på Värsåsvillan och Älvsbyhus men har inte bestämmt oss för vilken det ska bli och är intresserade av andras erfarenheter innan vi bestämmer oss.
Hur är kvaliten på huset och interiören?
Är det något speciellt som vi måste tänka på när detaljspecifikationen skrivs så vi inte tror att något ingår som i själva verket måste beställas som tillval?
Hur bra stämmer den uppskattade energiförbrukningen med verkligheten (mellansverige)?
Är det något annat vi har nytta av att veta, bra eller dåligt?

Tacksam för hjälp.
/Susse
 
Jag har inte byggt nåt av dessa, men kan ändå tipsa om att utgångsstandarden är väldigt olika. Älvsbyhus har plastmattor överallt utom v-rum (tror jag) som standard, plast i bad, wc o tvätt, släta vita luckor i kök för att ta några exempel på det "synliga" i huset. Grundläggningen är kryp, huset värms med radiatorer. Huset byggs i hela moduler i fabrik o monteras på plats.

Värsåsvillans standard är trä på alla golv utom bad o tvätt där det ligger klinker, köksluckorna är av typen allmoge, grundläggningen är platta o uppvärmningen vattenburen golvvärme. Huset kommer i "väggmoduler", resten byggs på plats.

Allt detta kanske ni redan visste. Värsåsvillan ligger högre i pris, men man får lite högre standard. Ska man ha div tillval hos Älvsby kommer man säkerligen upp i samma kostnad i slutändan. Men det beror på vad man är ute efter. Jag tycker det är svårt att jämföra dessa två huslev. eftersom de har olika byggnadssätt o ser olika ut i std. Men detta är ju min åsikt.
/Pillan
 
Vi ska bygga ett Älvsbyhus och det så ingick trägolv i hela huset som standard (förutom i våtutrymmena), dessutom ingick de vita skårade köksluckorna även som standard.

Det finns en del tillval att göra även när det gäller älvsbyhus, men inte särskilt många. Detta beroende på att husen ju byggs efter standardmallar i fabrik, och under tidspress.

Det jobbigaste med Ä-hus är väntetiden på huset. Vi får vänta till april nästa år innan vårt hus är på plats.

Men jag tycker att vi kommit undan ganska billigt:
1.550.000kr
Det är inklusive tomtkostnader, samt kostnader för anslutning av va och el.
Vi har dessutom valt till extra maskinpaket- kakel och klinkers i badrum, klinkers i hall, takkupa, dubbelgarage med värme och isolering.

Nu bara längtar vi tills nästa år då vi kan flytta in!!!
 
Vi skulle byggt ett Älvsby hus men det är svårt att ändra något och det framstod som lite Ikea över det hela så det blev ett LB-hus
 
Vi tittade också endel på Älvsbyhus men säljaren verkade totalt urflippad och oärlig så vi valde tillslut Hjältevadshus istället. De har högre standard men är inte mycket dyrare. Sen är husen betydligt snyggare (obs! min åsikt) och de är mer flexibla över lag. Visst, endel småproblem har uppstått men överlag har det mesta flytit på rätt bra. Men då har vi också legat på och tjatat endel. Nu bor vi i vårt hus och älskar det!

// Lina - som kanske svävade ut lite från ämnet... hmmm.
 
Sanne vilket hus byggde ni och var? Hur mycket betalade ni till Ä-hus för allt inkl tillval, tomt,va, el odyl borträknat. Pris alltså bara för huset. Låter billigt och välutrustat
 
Älvsbyhus i Umeå har då inte ens parkett i vardagsrummet som standard........

(Detta enligt en kompis som beställde ett Älvsbyhus i förra veckan, han fick betala extra för att få parkett i vardagsrummet......helt sjukt.......helt sjuk är även leveranstiden....15månader!!!!! >:( )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.