Jag tror fönsterindustrin och de som var i husrenoverartagen på oljekrisen är de som propagerar hårdast för att allt skall isoleras och täppas till... De växte i många fall upp i kalla kåkar som värmdes bara med kakelugnar, otäta fönster, när de flyttade till eget hus så gick man från att ha noll isolering och billig elvärme till att plötsligt få dyra energipriser. De mindes barndomens kalla hus - troligen kalla pga fönstren var otäta, och ugnarna centralt placerade och eldade bara i de rum man bodde i och bara morgon och kväll.

Med oljeeldning och svindyr olja eller direktverkande el plus bidrag för att tilläggsisolera och byta fönster så var det nog ganska motiverat att byta. Dessutom så ville många fortfarande "bygga bort" det omoderna - många tyckte de gamla husen var fula och skruttiga.

Resultatet - de gamla husen sönderbyggda utan att för den skull bli så otroligt mycket mer ekonomiska. De nya husen fick fönster som läckte ut gasen, bågar som ruttnade. Mögelproblem. 60-talshusen som troligen hade sämst isolering av alla och direktverkande el blev troligen inte förbättrade?

Men med bergvärme, bra reglering av värmesystemet, täta fönster och fungerande ventilation så blir gamla hus bekväma och komfortabla att bo i även utan att byta fönster och tilläggsisolera. Det blir inte så otroligt dyrt att värma dem heller. Klart är att det är dyrare än en nybyggd villa. Men inte så mkt dyrare att det lönar sig att byta fönster.

Jag monterade tillbaka gamla okopplade fönster i vårt blivande kök. Tyvärr fick jag inte till tätningslister och radiator saknas fn i köket. Svärfar som är av generationen ovan och var skeptisk till bytet (han hjälpte mig med det) trodde det skulle bli skitkallt. Han var här i vintras och vi jobbade lite i det ouppvärmda köket, han sa att vi hade varmt inne. Jag svarade då med glimten i ögat att vi nog måste se över fönstren i de andra rummen där det sitter 3-glas... ;) Kan konstatera att det inte alls är kallt i detta rum, trots det ligger i norrläge och bara värms genom rummen intill... Visst känner man att det är något kallare yta på dessa fönster, så skulle man ha en säng eller soffa precis nedanför skulle det säkert en bitande vinterdag kännas något kallt, men absolut inte på den nivån som vissa säger...
 
  • Gilla
kalle55 och 1 till
  • Laddar…
P Pernilla___ skrev:
Har du läst rapporten du länkar till? Det "nya" fönstret som de jämför med i den är från 80-talet. Har sett att flera länkar till just den rapporten, men hur man kan kalla ett fönster från 1980 för ett nytt fönster förstår jag inte, det är 30 år gammalt! Det har hänt en hel del på fönstermarknaden de senaste 30 åren.
Håller helt med om att vissa fönster är bättre att renovera än att byta ut, men det är helt pga av utseendet. Isolermässigt så slår de nya alltid de äldre.
Och u-värdet de visar är alltid beräknat med karm.
Jag hoppas att jag inte låter retlig, men: har du läst rapporten själv?

Studien är gjord 1998 och 80-talsfönstret är alltså endast 18 år gammalt, och det är en giltig jämförelse då den aktuella konstruktionen med modern båge och isolerglas naturligtvis behöver testas efter att den suttit uppe ett tag för att få värden på hur sådana fönsters isolervärde ser ut i "verkligheten". Att jämföra fabriksnya fönster ger inte mycket vettig data då fönster bara är nya några år efter att de satts in, sedan ska de helst sitta i huset 50 år minst (men det tror jag få moderna fönster klarar), kärnvirkesfönster har ingen bortre tidsgräns om de sköts, de är inte 'underhållsfria' men 'underhållsmöjliga'.

Konstruktionen på 80-talsfönstret som testas är i stort den samma som många tillverkare använder idag, men det finns naturligtvis många variationer. Resultaten är alltså fortfarande giltiga.

U-värdet på de moderna fönstren som tillverkarna uppger är inte alltid med karm utan kan lika gärna vara för själva isolerglaset endast. Och de isolerglaskassetter som säljs idag läcker också gas/vacuum precis som de från 80-talet. Men direkt från fabrik med gasen intakt är det naturligtvis bättre U-värden än efter att de suttit uppe några år, men du ska väl inte byta fönster var 5e år?

Ser man på studien, som är vetenskapligt utförd, är det alltså både möjligt att komma upp i god isolerförmåga i äldre fönster, och inga större ingrepp behövs. Att många sedan känner att det måste vara bättre isolerförmåga i nya fönster är en annan sak.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Passar på att saxa ett exempel från verkligheten, taget från denna tråd:

https://www.byggahus.se/forum/threads/koepa-och-renovera-upp-hus-byggt-1938.297561/

"Vi är lite sugna på att köpa och renovera upp ett hus som är byggt 1938. Större renoveringar gjordes 1978, men det behövs ju rustas upp nu igen.
Bland annat vad jag har kunnat läsa mig till i besiktningsprotokollet behöver vi fixa:

Ytskicktet utsida källare
Toaletterna
Köket
Taket behöver ses över och tvättas av och lackas?
Fönster behövs bytas (över 20 år gamla isolerglas)"
 
Besiktningsutlåtanden tar jag lite lätt på i allmänhet. De vill ha ryggen fri.
På tok för ofta verkar de gå efter tekniska livslängdsschabloner och inte alls efter faktiskt skick. Hade det varit originalfönster från 1938 hade det väl sannolikt stått "Fönster behöver bytas (över 80 år gamla kopplade bågar)" istället.
 
När vi köpte vårt hus så sa besiktningsmannen, om de få originalfönster som var kvar - de här ska ni vara rädda om! Där fönstren var utbytta frågade besiktningsmannen tidigare ägare om de möjligtvis kunde finnas kvar originalfönster på nån vind eller förråd (men tyvärr var de kastade).

Generellt upplever jag att ju äldre nåt är i vårt hus, desto bättre är det. Det från 1909 är kanonkvalitet och bra skick, det som är bytt på 30 och 40-talet då två ombyggnader gjordes är kanske i stil inte perfekt, men kvaliteten känns riktigt bra. Det som är bytt efter 1980 är generellt riktigt kasst och totalslut. Detta gäller alltså inte bara fönster utan allt jobb och material...
 
  • Gilla
kalle55 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.