Bra uppladdning med en ny Essbox Mini och kött! Nu ska jag ut och göra klart! :)
 
  • Ny Essbox Mini med tre lådor med skruvar på ett vitt bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grön Essbox Mini-verktygslåda på vitt träbord utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två kryddade biffar på grillgallret ovanför glödande kol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Jag lade ut gamla cementplattor på en paddad 8-16 singel.
Köpte en låda med distansklossar på Bil Tema då slipper man papp enkelt att justera med en kofot och krysslaser (på kvällen när det är lite mörkare) se till att du minst får in 10 mm distanskloss.
Hmm, distanskloss verkar smart. Det blir inte vingligt med mindre kontaktyta?
 
S Setomidor skrev:
Hmm, distanskloss verkar smart. Det blir inte vingligt med mindre kontaktyta?
Man kan ju kottla :) Fast när trallen är skruvad så lär det inte röra sig mycket :)
 
Eller också ser man bara till att plattorna ligger stadigt och sedan väger man in med hjälp av korta regelbitar som skruvas i sidan på reglarna för att skapa rätt höjd. Förslagsvis ställer man inte regeln med ändträet nedåt.
 
  • Gilla
maah och 1 till
  • Laddar…
Finns många bra sätt :)

Kul att det började spöregna när barnen äntligen somnat och jag kunde gå ut.. skam den som ger sig. Eller som jag brukar säga: det finns inget dåligt väder, men jag har då inga bra kläder :p

Nu är frisen (?) fixad. Vad gäller Essves trallskruv så var den så sjukt lätt att skruva. Kommer från och med nu aldrig använda något annat. Både ankarskruv och trallskruv har imponerat.
 
  • Byggprojekt ute i regnet med en trådlös skruvdragare, skruvar och påbörjad trallkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grundläggning av trätrall med påbörjad träram och betongplattor på marken omgiven av grus och gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arbetsområde utomhus med ett tält, högar av träplankor och en kapsåg under pågående byggprojekt vid skymning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis våta trallbrädor monterade med synliga skruvhuvuden i korsande vinkel på gräs och grusunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nätverk av nyligen installerade tryckimpregnerade träplankor, visar hörnan av en trall under en regnig kväll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trätrall vid kanten av en blomrabatt med inslag av regndroppar på en nyligen färdigställd trädgårdsrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av nyskruvad trallskruv i träplank under regniga förhållanden
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träram för däckbygge på grusunderlag med bakgrund av gröna buskar i regnväder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nylagd trätrall i regnvått gräs med synliga trallskruvar och stenkant i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
n0zen och 3 till
  • Laddar…
Tillägg: kör 28x145mm trall.
 
HJÄLP!

Ska jag skruva dom dikt an eller med en kniv som distans? Det droppade om dem igår när jag lastade. Risken är att de torkar ihop för mycket. Allt är oskruvat i nuläget.

Dom låg dessutom fuktigt igår så dom har inte torkat i solen något.

Oskruvade träbrädor staplade på varandra, fuktiga med synliga droppspår och kantskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Oskruvade, våta träplankor staplade med potentiell fuktrisk och skärningsfel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder





Jag hade räknat fel på brädgården så spillbrädan blev "ordinarie". Sen råkade jag kapa sista 1cm fel på längden....
Omonterade träplankor med dålig passform och felsågat hörn på ett trädäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
När vi byggde vårt trädäck lade vi trallen dikt an efter att ha läst diverse inlägg om hur det torkar isär. Trallen köptes från både Byggmax och Woody och var relativt blöt när vi skruvade fast den. Nu ångrar jag att vi inte tog en lite springa emellan dem när vi skruvade fast dem. Det är kanske snyggare med smala springor men när det kommer upp skräp och jord från en rabatt som vi har bredvid trädäcket så är springorna för smala för att det ska gå att sopa undan det på ett smidigt sätt.
Har man inte problemet med skräp, jord osv skulle jag ha skruvat dikt an.
 
  • Gilla
Peter_Nilsson
  • Laddar…
Har ni något tak på ert däck? För jag upplevde att virke från samma hög torkade olika vid stugan. Där låg en del under tak och den andra öppet. Det under tak torkade isär för lite, såsom du beskriver.
 
Nej inget tak.
 
Tog vara på det du sa och satte en spik i mellan brädorna :) Mer än noll men mindre än en tumstock.

Två spikar i träbrädor med en liten mellanrum, en upprätt och en lutad, i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spik placerad mellan två träbrädor för att hålla avstånd, synliga träfiber och en persons tumme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Skitiga barn är glada barn :)

Ett barn sitter på en stol med leriga jeans och rosa stövlar, indikerar utomhuslek och byggprojekt i närheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jogidlöf och 3 till
  • Laddar…
Mer bilder kommer ikväll :)
 
  • En träaltan med en paviljong och en uppsättning trädgårdsmöbler bestående av stolar och ett bord, omgiven av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tokslut och 5 till
  • Laddar…
Ja, egentligen skulle jag väl i sedvanlig ordning gjort ett massivt inlägg i steg-för-steg. För att inte helt falla utanför ramen av vad jag brukar skriva så kommer här lite blandat under byggets gång.

Det viktigaste med det här var att det skulle vara kul och att tiden inte skulle vara avgörande. Blev jag trött så skulle jag sluta.


Steg 1
Egentligen så fann jag plattorna av en slump förra året när grejade med huset. Så uteplatsen grävdes/sopades fram. Plattorna hade fått smaka på tidens tand under 5cm mossa. Hur som så spettade jag bort plattorna. Sen grävde jag lite extra runtom. Varför jag inte måttade upp här utan tänkte att jag kan gräva rakt på frihand, det vet jag inte.
Delvis grävd upp uteplats med gammal marksten synlig, högar av virke i närheten, i en trädgård vid skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Steg 2
Börja sätta ut plattorna som jag "nyss" tagit bort. Till detta moment hade jag den bästa tänkbara hjälpen. Återigen placerade jag ut plattorna utan större tanke.. Jag var trött. Väldigt trött mentalt.
Barn står bredvid en terrass under konstruktion med verktyg, plankor och en vattenpass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hjälpredan tog sig några pauser till och från :)
Barn som gungar på en enkel trägunga under ett träd i en grönskande trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under tiden började jag tänka lite åtminstone, vilket genast gav resultat.
Andvändning av ett vattenpass för att kontrollera horisontell jämnhet under byggprojektet
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uteplats under konstruktion med utlagda plattor, virke, verktyg och skottkärra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag ville verkligen bli klar så jag körde på tills midnatten visade sin närvaro. Här borde jag slutat innan.. men ni vet hur det är. Jag ska bara..
Påbörjat byggprojekt för uteplats med borttagna betongplattor och utgrävd mark vid skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu kunde jag i alla fall börja med ramen/bjällaget. Dom här ville jag ha gerade mest för att det är mysigt att stå och pilla men sågen. Hörnet av en nyskapad trädgårdsram av trä med noggrann passform och precision, monterad över gruslagret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har jag gått ifrån Byggmax helt om inte nöden kräver det. Så här har allt virke sett ut. Fantastiskt bra virke på XL-Bygg. Marginellt dyrare men det gav inget merjobb.
Närbild på högkvalitativt trävirke med synliga ådringar, används i byggprojekt, med gräs i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ramen klar. Som ni ser har jag plast istället för fiberduk och det finns faktiskt en förklaring. Senast jag gjorde en grund var till stugan och då la jag ut plast. Likaså var jag och tittade på ett annat bygge där man la plast som spärr mot marken i rummet. Så jag tänkte helt enkelt jättefel när det var dags för mig att bygga :p

Felet uppdagades när jag till en kompis sa att det ser ut som att jag byggt en pool... samtidigt som jag sa det så började bitarna falla på plats. Några frågor senare så var min tankevurpa de facto.
Träramkonstruktion med blå plast som markspärr och verktyg vid en uteplatsbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plasten slet jag bort och ersatte med fiberduk. I det här läget är det hög tid att väga av allt. Själv så valde jag att bygga upp med syllpapp på varje sten för att väga in. Sen kryssmätte jag allt och det stämde så sjukt bra efter lite justering. Prick 5m på diagonalen.
Uppbyggnad av en träram för uteplats med syllpapp och grus, placerad på betongplattor i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På med grus efter att allt är i våg och kryssmätt.
En gräsbevuxen byggplats med en nylagd träram och bjälklag för en uteplats, innehållande grus och plattor, omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fris? Planen var hela tiden att jag skulle rama in trallen. Allt för att få gera lite.. ;) Här tänkte jag inte heller så mycket när jag placerade ut distanserna. Jag tänkte väl inte så mycket att dom skulle fylla något syfte.. men det kan vara bra att fundera på var man vill ha skruvlinjen.
Grund till uteplats med träram och stenplattor på grusunderlag, omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såklart öppnade himlen sig när jag skulle bygga ramen/frisen runt. På med taket på paviljongen och såga vidare. Det är ju lite mysigt när det regnar och att man känner sig lite manligare skadar inte.
Paviljong med tak över arbetsområde där virke ligger staplat inför bygg av trädäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frågor på det? ;)
Hörn av träram för uteplats under konstruktion med mörkare stenar och gräsmark i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Bortse från hur skruvarna sitter. Jag refererar till två bilder tidigare där jag pratade om att fundera över skruvlinjen med distanserna)


Ramen blev väldigt bra och alla mått stämde. Nästa inlägg så skruvas trallen.
Träram för uteplats under konstruktion med grus och stenplattor, i skumraskig naturmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Trallen är väl inte jättespännande att se :) Började imorse och blev klar på kvällen. Men under den tiden har vi hunnit med barnkalas, fika, mat, häng, lek, shopping mm.

Jag valde att såga till allt innan jag skruvade fast det. I och med att måtten stämde innan så var det superenkelt att försåga allt.
Delvis byggd trätrall med färdigskruvade plattor och oskruvade reglar på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Återigen måste jag visa upp lite trä. Denna gång från Hedins trävaruhandel. Täta årsringar, raka och fina.
Närbild av ett kapat trästycke med synliga årsringar på en sågbock, utomhusmiljö med gräsyta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som jag nämnde tidigare så valde jag skruv från Essve till det här projektet. Blev billigare och bättre. Inte en skruv gick snett, gjorde att något sprack eller gick av. Jag är väldigt nöjd med trallskruven!
En öppen grön skruvlåda med fack som innehåller olika skruvar ovanpå en vit trall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Som vanligt har jag den bästa hjälpen med mig i ur och skur. Mellan bocken Bruse sviker aldrig :) Regnet stoppade inte henne.
Trädgård med pågående trallbygge, virke på marken, kapmaskin, och barn i regnkläder sitter vid arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trallar på.
Nybyggd trädäck med årsringsrika brädor mot en grönskande skogsbakgrund och två vita trädgårdsstolar till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Tankevurpa #459
Kapa den 26:e brädan 1cm för kort...
Nybyggd trätrall med synliga skruvar och en ojämnt sågad bräda vid kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Som jag skrev tidigare så valde jag på inrådan av snälla medlemmar att ta lite mellanrum. Jag tror säkert att det torkar isär tillräckligt men just att vi har så mycket jord, gräs, grus mm i närheten av däcket så vill man gärna att det ska vara lättstädat. Så jag tog lite mer än inget och mindre än en tumstock. Spiken motsvarade ungefär 2/3 tumstock som distans. Det var ganska smidigt att använda en spik faktiskt.
Närbild på trätrall med väl inskruvade skruvar och en spik som distans mellan brädorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stora slagskruvdragaren och den mindre till barnen. Dom har nog varit med på ett tjugotal skruv förutom det dom plockat fram och servat mig med :) Äldsta dottern tyckte det var kul att använda hammaren för att dra upp dom spikarna som nypt lite.
Delvis byggd trätrall i en trädgård med verktyg och byggmaterial utspridda, omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När det var ca fem brädor kvar så började jag mäta av så att sista brädan skulle kunna sågas rakt.
Nybyggd trädäck med verktyg, skruvdragare och mättumstock på en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänkte köra bordssågen men regnet gjorde att jag avstod. Sen avtog regnet men då hade jag förberett för cirkelsågen.
Träbräda fastspänd på arbetsbock med cirkelsåg redo för sågning utomhus på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att få en lite trevligare kant så tog jag fram hyveln och bandkniven. Det gjordes mest för att det var kul :)

Trallplank fästs på arbetsbockar med en gammal hyvel, hammare och bandkniv i förgrunden, utomhus inredningsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Brainy
  • Laddar…
Sådärja! Vi ställde dit vårt gamla balkongset som passade rätt bra. Nu ska vi dra dit lite el, shoppa filtar, belysning, ljus, bygga hylla mm samt hänga upp väggarna. Jag får nog återkomma när vi har inrett och gjort det lite mysigt :) En vän kom förbi på kvällen att spana in det hela lite. Att bara få sitta med solstrålarna i ansiktet, helt ostressad och bara njuta av god vänskap var helt fantastiskt.

Det var en milstolpe i renoveringshetsen.
 
  • En nyligen installerad paviljong med ett balkongset på en trädäck omgiven av grönska i kvällssolen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tokslut och 15 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.