Hej

Jag skall i sommar bygga en ny glasveranda på 3x6m (behöver bara bli vädertät) och tilläggsisolera en minst en anslutande gavel för att sedan fortsätta under hösten.

Tanken med gaveln är att då kan jag flytta ut fönster och göra klart badrummet samt sovrummen på våning 2(och bo i huset)

Ursprungligen hade jag tänkt mig 2 lager med 45mm isolering från Byggmax mellan liggande respektive stående reglar och sedan 12mm asfaltsboard.

Pratade med en snickare som tyckte jag var "hopplöst gammaldags" och föreslog västkustskiva eller klimatskiva från Rockwool eller Paroc och skippa asfaltsboarden helt och hållet.

28x70mm spikläkt i båda fallen.

Det moderna sättet känns onekligen enkelt och mindre väderkänsligt( bor på västkusten).
Byggmax verkar inte sälja produkterna från Paroc eller Rockwool silket komplicerar det hela lite.


Vad tycker ni?
 
Hejsan!

Byggmax säljer bara glasull. Nackdelen med glasull är bl.a. att den har väldigt låg volymvikt vilket gör att solbelysta väggar snabbare transporterar in solvärmen. Ibland vill man motverka det, t.ex. när man har en veranda i söderläge. Då är det bättre med stenull som är betydligt tyngre. Å andra sidan är det väldigt små dimensioner du tänker använda så skillnaden blir nog inte så stor.
 
J justusandersson skrev:
solbelysta väggar snabbare transporterar in solvärmen
Om man vill ha svalt inne målar man inte väggarna i mörka färger, t.ex. falurött.
Jag bor i ett hus med ljus, grå-blå-vit väggpanel, och har varken gardiner, persienner eller markiser. Inte blir det för varmt inomhus inte.

På mina promenader ser jag grannhusen, som ofta har fördragna gardiner och nedfällda markiser mot söder. Varför behövs det, när vi klarar oss utan? Jo, ofta faluröda eller mörkblå väggar.

Men Justusandersson: Ditt resonemang om mineralullens/glasullens densitet och deras inverkan på värmetransporten har jag aldrig hört förut.
Det borde ju också innebära att glasull är sämre på att isolera mot värmetransport ut genom väggen vintertid.
Finns verkligen detta belagt, eller är det dina egna funderingar?
 
Det är ju tre olika saker som spelar in:
Värmegenomsläpplighet, uttryckt med U eller k-värdet, som anger hur mycket värme som släpps in/ut beroende på tempdiffen mellan inne och ute.
värmeabsorption. Mörkt material tar upp värme från solen mycket mer än ljust material. Alla ytor mot söder ska vara väldigt ljusa.
Värmetröghet. Har man en stenvägg så tar det mycket längre tid efter en solig dag innan den blir genomvarm. En trävägg tar upp värmen mycket fortare. Det har med densitet att göra men även andra materialegenskaper som specifikt värme.Väggar med högdensitet kan utjämna värmeväxlingar (dag/natt) mycket bättre än barackväggar.
 
Har varit bortrest några dagar och har därför inte kunnat svara tidigare. Thomas_Blekinge har förklarat de olika aspekterna värmegenomsläpplighet, värmeabsorption och värmetröghet bra. Själv blev jag medveten om aspekterna på värmetröghet först när jag blev tvungen att syssla med tropisk arkitektur och byggande. I sådana sammanhang är det självmarkerande att bortse ifrån dem, men de har relevans även för svenska förhållanden, t.ex. när man bygger uterum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.