B
Jag har aldrig byggt staket förut men kommer göra det i det nya huset.

Jag har hittat en massa olika beskrivningar på nätet men ingen som bekräftar om jag kan bygga det som jag tänkt eller inte.

Idag finns det en mycket låg "mur" av betong som går längs med tomten:
ztMeyrE.jpg

Går det att använda sådana här:
TuErh0h.jpg

Jag hittar bara instruktioner med betongplintar eller jordankare. Men rent logiskt borde det fungera med denna typen av stolphållare men jag tänkte att det är bättre att fråga :)
 
Kolla först hur stabilt din mur står. Går den långt ned i grunden eller är den bara ytlig?
Om muren är väldigt stabilt kan du använda dessa stolpskor. Men jag tror det blir fult.
 
Funkar men tycker inte heller det blir så snyggt. Hellre en diskretare U-formad sko med ett ensamt järn som du borrar ner och fäster med ankarnassa.
 
B Bob-TheBuilder skrev:
Är det något sådant här du menar?
[länk]
Jepp!
 
Som Thomas_Blekinge skriver, är muren stabil så funkar en sån som du visar. Jag skulle aldrig bygga ett staket och använda mig av en stolpsko som endast har en infästningspunkt som Bernieberg rekommenderar. Det kommer att bli alldeles för rankt och ostadigt.
 
Fel av Åke Fel av Åke skrev:
Som Thomas_Blekinge skriver, är muren stabil så funkar en sån som du visar. Jag skulle aldrig bygga ett staket och använda mig av en stolpsko som endast har en infästningspunkt som Bernieberg rekommenderar. Det kommer att bli alldeles för rankt och ostadigt.
Det blir bra om man monterar så att skon går ända ned och vilar på muren. Annars kan jag hålla med om att det kan bli lite svajigt.
 
  • Gilla
Loovis
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Det blir bra om man monterar så att skon går ända ned och vilar på muren. Annars kan jag hålla med om att det kan bli lite svajigt.
Ja, då stabiliserar det ju bättre. Men jag tycker ändå att trådskaparens eget förslag är bättre eller det förslag som Peter2400 kom med. Detta för att staketstolpen får bättre stöd.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.