Ett rum med ett fönster med persienner och mittstolpe, växtkrukor på fönsterbrädan och en radiator nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vill dela av detta rum som enbart har ett fönster. Googlade lite å såg nån skrivit att det går att ha en vägg fönstret om det finns mittposter. Vad tror ni går det? Ska anlita en hantverkare i sånnafall å ringa nån som kan fixa så det blir 2 element i stället för ett stort...kan vara en tunnvägg det är ungarna som vill ha egna rum. Till vänster står nu en platsbyggd garerob som i sånt fall rivas...
 
Du har ju inte plats för nån vägg där, det är för smalt.
 
Ja, det är ju rätt vanligt att man delar av ett stort gavelsovrum på övervåningen till två barnrum.

Men du har ett problem: Dina fönster är inåtgående, och det finns ju ingen mittpost på insidan.

Men allt går ju att fixa, med mer eller mindre bra resultat.
Fast här vete f*n :confused:

Kanske någon snickarkunnig har en idé...

Välkommen till Bygga Hus-forumet förresten Sofiae85!
 
Stefan N Stefan N skrev:
Du har ju inte plats för nån vägg där, det är för smalt.
Nä det är bredare än vad det ser ut
 
Med de inåtgående fönsterna skulle jag säga att det är omöjligt att dela av på ett vettigt sätt. Du har väl typ en centimeter fri mittpost mellan fönsterbågarna. Det mest vettiga vore ju att sätta in två nya fönster och bygga igen en del av hålet i mitten men det blir ju snabbt ett större projekt.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ja, det är ju rätt vanligt att man delar av ett stort gavelsovrum på övervåningen till två barnrum.

Men du har ett problem: Dina fönster är inåtgående, och det finns ju ingen mittpost på insidan.

Men allt går ju att fixa, med mer eller mindre bra resultat.
Fast här vete f*n :confused:

Kanske någon snickarkunnig har en idé...

Välkommen till Bygga Hus-forumet förresten Sofiae85!
Jag funderar på om man har en ganska tunnvägg och vid fönstret blir det ännu tunnare.kanske?
 
71mm är ju det absolut smalaste du kan bygga i princip.
 
Hur pass egna behöver rummen vara? Är barnen yngre kanske man kan lämna en passage närmst fönstret, som ett litet dörrhål. Du har ju radiatorn som gör det lite bökigt med avdelning också.
 
Kanske kan man sätta en plexiglasskiva från mittposten (lika djup som fönstersmygen) och låta nya väggen börja i linje med insida yttervägg?
 
Det går ju att ha enbart en skiva sista biten mot fönstret.
 
Följ Berniebergs råd, ut med fönstret, sätt in två nya och gör en ordentlig vägg.
 
Sluta med väggen en meter ifrån fönstret och täpp till med masonite det sista.

Jag är så trött på att varenda projekt här blir så supersnyggt, och att mitt eget hus är rena rucklet i jämförelse med andras. Det skulle vara stärkande att se åtminstone EN tråd där allt blir skitdåligt... ;)

Nej, Bernibergs råd är det enda rätta, inget annat blir bra :)
 
  • Gilla
krusidullann och 1 till
  • Laddar…
En kreativ lösning kunde vara att avsluta med dörrhål mot fönster och hänga skjutdörr. Köpa billigt dörrblad och ta ur för element mm så det bara blir en liten glipa när det är stängt. Då behöver man inte tänka på några fönsterstolpar alls.
 
Kan man inte byta elementet mot två små och sedan låta väggen sluta mitt på det mittersta fönstret, kanske med en gummilist mot själva fönstret?

Ja, det kommer kanske att se lite speciellt ut, men det borde fungera...

/ Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.