swealp swealp skrev:
Vad tror ni om Randisolering / Tjälisolering?

Tjänar man tillbaks dem pengarna som isoleringen kostar på uppvärmningskostnaden?

Jag funderar på att lägga extra randisolering.. :thinking:
Nej, det gör du nog inte. Randisoleringen är till för att tjälen inte ska lyfta plattan. Med randisoleringen flyttar du ut tjälgränsen från huset.
 
  • Gilla
Robban_C och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Något att tänka på ang dimensioner på avloppsrör , hur stor vattenmängd kommer att
passera i röret , man vill ju att ev övriga material spolas med gråvattnet ut.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Tack!

Nu upptäckte vi att en golvvärmeslinga går felaktigt längst hela den 100mm tjocka innerväggen (bakom köksdisken).

Går det att limma under en innervägg, eller finns det nått alternativ? :(

Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
Robban_C
  • Laddar…
Varför skulle du limma under en innervägg? Ja, det kan man visserligen göra men tänker du på att sätta fast syllen? Den skruvar man fast och man använder så pass korta skruv att man inte når ända ner till gv-slangen. Ingen snickare med självbevarelsedrift använder långa skruv i en platta med golvvärme.
Men jag håller med om att den egentligen inte borde vara under slangen men felet är litet, för litet för att åtgärda kan jag nog tycka.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Något att tänka på ang dimensioner på avloppsrör , hur stor vattenmängd kommer att
passera i röret , man vill ju att ev övriga material spolas med gråvattnet ut.
Ja, det är helt riktigt och jag kan passa på att nämna att om jag kommer till en kund med problem med avlopp som sätter igen så är en av mina första frågor om han har snålspolande toalett. Ja, du förstår min tanke. :)

Nu är det väldigt sällan några problem med detta när man har plaströr men jag passar på att nämna för TS att han bör (egentligen ska om man ska följa BBR) ha spolbrunn utanför huset. I det här fallet kan det gärna få vara en spolbrunn på var sida av huset eftersom det kommer avlopp in på andra sidan också. Det här är inga stora pengar. Dom som gör grunden BÖR ha räknat med en spolbrunn. Har dom inte gjort det så kan nog jag tycka att en snygg medelväg är att dom betalar den ena och TS betalar den andra spolbrunnen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
R Robban_C skrev:
Ja, det är helt riktigt och jag kan passa på att nämna att om jag kommer till en kund med problem med avlopp som sätter igen så är en av mina första frågor om han har snålspolande toalett. Ja, du förstår min tanke. :)

Nu är det väldigt sällan några problem med detta när man har plaströr men jag passar på att nämna för TS att han bör (egentligen ska om man ska följa BBR) ha spolbrunn utanför huset. I det här fallet kan det gärna få vara en spolbrunn på var sida av huset eftersom det kommer avlopp in på andra sidan också. Det här är inga stora pengar. Dom som gör grunden BÖR ha räknat med en spolbrunn. Har dom inte gjort det så kan nog jag tycka att en snygg medelväg är att dom betalar den ena och TS betalar den andra spolbrunnen.
Tack Robban!! Vi frågade kommunen som sa att spolbrunn inte behövdes eftersom avloppsrören är kopplade till en huvudbyggnad.
 
O
Spolbrunn är väl aldrig fel att ha. Det kan bli stopp även i komplementsbyggnader.
Jag skulle sätta en spolbrunn.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Hej!
Imorse fick vi i betongen, slipades med maskin någon timme senare och väldigt lite bevattning gjordes.

Det var en riktigt varm sommardag och solen låg rakt på plattan.

Jag frågade om inte bevattning ska göras för att slippa sprickor, "det är en extra hård betong vi använder, men du kan göra det 30min imorgon kväll" sa grundläggaren.


Samma kväll upptäcker jag en massa sprickor!

-Är detta ett allvarligt fel?
-Vad skulle ni göra?
-Kan det vara en idé att sätta ett tält av pressening över plattan så att inte solen ligger rakt på?




Tack så mycket för hjälp!!

(Jag har skapat en separat tråd för detta för att inte ha allt i samma, någon administratör får gärna skicka mig ett meddelande om hur dem vill ha det, tack!)
https://www.byggahus.se/forum/threads/hjaelp-sprickor-i-var-nya-betongplatta.297659/)
 
  • Nyutgjuten betongplatta med en synlig spricka uppstånden efter en varm sommardag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyutgjuten betongplatta med synliga sprickor och bevattningsslang vid skymningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nygjuten betongplatta med sprickbildning, synlig i svagt ljus vid skymningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyutgjuten betongplatta med synliga sprickor och omgivande byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyögt betonggolv med sprickor, omgivet av byggmaterial och trädgårdsredskap på en solig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där med "extra hård" betong tvivlar jag på eftersom sådan är dyrare och eländigare att jobba med. Fråga vad det är för beteckning på betongen.

Men sprickor i nygjutna plattor är helt naturligt. Dom kallas krympsprickor.
Hade det varit min grund så hade jag vattnat och täckt med presenning för att motverka uttorkning. Det hade minskat sprickorna men sprickor blir det nästan alltid ändå. Det kommer dock inte att påverka huset något.

Edit:
Och att vattna "i morgon kväll"?
Har dom gjutit idag och det är varmt ute nu så är det vattning nu eller senast ikväll som gäller.
Tänk på att vattnet även kyler (så länge du tillför nytt, kallt vatten), dvs det lugnar ner den kemiska reaktionen i plattan.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
R Robban_C skrev:
Det där med "extra hård" betong tvivlar jag på eftersom sådan är dyrare och eländigare att jobba med. Fråga vad det är för beteckning på betongen.

Men sprickor i nygjutna plattor är helt naturligt. Dom kallas krympsprickor.
Hade det varit min grund så hade jag vattnat och täckt med presenning för att motverka uttorkning. Det hade minskat sprickorna men sprickor blir det nästan alltid ändå. Det kommer dock inte att påverka huset något.

Edit:
Och att vattna "i morgon kväll"?
Har dom gjutit idag och det är varmt ute nu så är det vattning nu eller senast ikväll som gäller.
Tänk på att vattnet även kyler (så länge du tillför nytt, kallt vatten), dvs det lugnar ner den kemiska reaktionen i plattan.
Tja Robban! =)

Betongen var i innan kl 10:00, vi vattnade samma dag på kvällen när vi upptäckte sprickorna kl 22:00 under cirka 20 min.

För att inte lägga i sig för mycket och riskera att i slutändan få bortförklaringen "skulle du inte rört något skulle det inte blivit så illa" så valde vi att inte vattna för mycket.

Dock dagen efter vattnade vi 20-30min på morgonen och sedan ca 4 timmar med vattenspridare, efter det har det lagts på vit presenning efter att vi skällt ut grundläggaren.


Ja men precis, krympsprickor kallas det tydligen jag sökte upp det när vi såg sprickorna.

Här är en broschyr från Cementa där dem beskriver hur man förhindrar sånt:
http://www.cementa.se/sv/system/fil...7/31/det_forsta_viktiga_timmarna_2015_web.pdf

Jag funderar på om vi ska lyfta presenningen lite då och då för att vattna eller låta det ligga på under 2-3 dygn. Vad tycker ni?

(Att fråga vad det är för beteckning, då måste jag ringa igen. Gillar inte honom.)
Tack så mycket! Jättesnällt.
 
  • Nybetong grund täckt med vit presenning för skydd, med byggmaterial runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så mycket betongexpert är inte jag men om jag hade gjort den där gjutningen så hade jag vattnat några gånger per dygn under dom första dygnen. Dvs lyft av täckningen, vattnat och sen lagt på täckningen igen.

Men sprickorna på dina bilder är, såvitt man kan bedöma enbart av bilder, inget att bry sig om. Huset kommer att fungera utmärkt i alla fall.
Och du kommer ingen vart med att försöka reklamera. Ska du göra det så måste du ta in en besiktningsman för att få protokoll från någon sakkunnig och gissa vad han/hon kommer att säga? "Det där är bara krympsprickor och inget att bry sig om". Med det protokollet du får då så är det ingen idé att ens försöka reklamera. :)
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
R Robban_C skrev:
Så mycket betongexpert är inte jag men om jag hade gjort den där gjutningen så hade jag vattnat några gånger per dygn under dom första dygnen. Dvs lyft av täckningen, vattnat och sen lagt på täckningen igen.

Men sprickorna på dina bilder är, såvitt man kan bedöma enbart av bilder, inget att bry sig om. Huset kommer att fungera utmärkt i alla fall.
Och du kommer ingen vart med att försöka reklamera. Ska du göra det så måste du ta in en besiktningsman för att få protokoll från någon sakkunnig och gissa vad han/hon kommer att säga? "Det där är bara krympsprickor och inget att bry sig om". Med det protokollet du får då så är det ingen idé att ens försöka reklamera. :)
Hej bästa Robban!

Man skulle säkerligen kunna begära ersättning% beroende på skadans omfattning, då den inte gjort fackmannamässigt och korrekt. Dock verkar sprickorna inte vara så farliga som du säger, vi får se om det blir värre.

Tack för tipset, jag läste lite också på nätet att man ska hålla plattan fuktig under dem första dygnen. Ska göra som du säger, vattna 3 gånger per dag och lägga presenning över!

mvh
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Hej!

En annan sak jag funderat över är efter att stenkrossen lades på avloppsrören som är i plast. Så körde en grävmaskin över rören, spricker inte rören? Lägger man en melon där under skulle den ju till största sannolikhet spricka? Hmm?

Titta gärna första bilden som är en animationen.

Tack.
(Kanske borde startat en separat tråd för detta)
 
  • Plastavloppsrör på svart markduk vid byggprojekt, synlig geotextil och delvis täckt yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Plastavloppsrör på markduk vid byggarbetsplats med grävmaskin i närheten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävmaskinarm bredvid en hög med stenkross över plastavloppsrör, intill ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:

Bästa svaret

Att begära ersättning:
Ja, det kan ju gå om entreprenören accepterar detta. Gör dom inte det så är det besiktning som gäller och då står vi där igen, besiktningsmannen kommer att konstatera att det är krympsprickor och att det inte är ett fel.
Mitt råd är att släppa det där, du kommer ingenvart med det.

Det är nog ingen fara med rören. Det är ju bergkrosset som tar tyngden.
Och trycket under larverna på en grävmaskin i den där storleken är oerhört lågt, så länge maskinen står plant och fint med jämnt fördelat tryck. Det är en annan sak om man ex vis lyfter så tungt att maskinen lättar med arschlet, då blir belastningen i andra änden av larverna rätt hög.
Jag har själv kört över rör så där åtskilliga gånger och ingenting har hänt.

Har även provat att packa ovanpå rör med storpadda (Swepac 450 kg). La ut ett rör (110 mm PP) på en bädd av grovt samkross (packat 0-30 eller 0-90, minns inte exakt), la på 3 dm 16-32 ovanpå röret. Det är egentligen för grovt för att vara godkänt men jag ville göra ett test. Packade tills gruset flöt ut så mycket att paddan ställde sig direkt på röret. Röret blev repigt som f*n men det höll.
PVC håller sämre men det skulle nog också klara allt utom möjligen att ha paddan direkt mot.
Så du behöver knappast vara orolig.

Visst vore det optimalt med en maskin som är stor nog att kunna göra hela jobbet utan att nånsin beträda grunden men det går många gånger inte på tomter med ett befintligt hus (dvs tillbyggnader) eftersom det inte finns plats.
Dessutom blir det ofta dyrare eftersom en sådan maskin är betydligt kostsammare att transportera och såna här små grunder inte utnyttjar den större maskinens kapacitet på långa vägar.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.