12 164 läst · 28 svar
12k läst
28 svar
Bilder - husgrund till attefallshus
Nej, det gör du nog inte. Randisoleringen är till för att tjälen inte ska lyfta plattan. Med randisoleringen flyttar du ut tjälgränsen från huset.swealp skrev:
Varför skulle du limma under en innervägg? Ja, det kan man visserligen göra men tänker du på att sätta fast syllen? Den skruvar man fast och man använder så pass korta skruv att man inte når ända ner till gv-slangen. Ingen snickare med självbevarelsedrift använder långa skruv i en platta med golvvärme.
Men jag håller med om att den egentligen inte borde vara under slangen men felet är litet, för litet för att åtgärda kan jag nog tycka.
Men jag håller med om att den egentligen inte borde vara under slangen men felet är litet, för litet för att åtgärda kan jag nog tycka.
Ja, det är helt riktigt och jag kan passa på att nämna att om jag kommer till en kund med problem med avlopp som sätter igen så är en av mina första frågor om han har snålspolande toalett. Ja, du förstår min tanke.Tomture61 skrev:
Nu är det väldigt sällan några problem med detta när man har plaströr men jag passar på att nämna för TS att han bör (egentligen ska om man ska följa BBR) ha spolbrunn utanför huset. I det här fallet kan det gärna få vara en spolbrunn på var sida av huset eftersom det kommer avlopp in på andra sidan också. Det här är inga stora pengar. Dom som gör grunden BÖR ha räknat med en spolbrunn. Har dom inte gjort det så kan nog jag tycka att en snygg medelväg är att dom betalar den ena och TS betalar den andra spolbrunnen.
Tack Robban!! Vi frågade kommunen som sa att spolbrunn inte behövdes eftersom avloppsrören är kopplade till en huvudbyggnad.R Robban_C skrev:Ja, det är helt riktigt och jag kan passa på att nämna att om jag kommer till en kund med problem med avlopp som sätter igen så är en av mina första frågor om han har snålspolande toalett. Ja, du förstår min tanke.
Nu är det väldigt sällan några problem med detta när man har plaströr men jag passar på att nämna för TS att han bör (egentligen ska om man ska följa BBR) ha spolbrunn utanför huset. I det här fallet kan det gärna få vara en spolbrunn på var sida av huset eftersom det kommer avlopp in på andra sidan också. Det här är inga stora pengar. Dom som gör grunden BÖR ha räknat med en spolbrunn. Har dom inte gjort det så kan nog jag tycka att en snygg medelväg är att dom betalar den ena och TS betalar den andra spolbrunnen.
Hej!
Imorse fick vi i betongen, slipades med maskin någon timme senare och väldigt lite bevattning gjordes.
Det var en riktigt varm sommardag och solen låg rakt på plattan.
Jag frågade om inte bevattning ska göras för att slippa sprickor, "det är en extra hård betong vi använder, men du kan göra det 30min imorgon kväll" sa grundläggaren.
Samma kväll upptäcker jag en massa sprickor!
-Är detta ett allvarligt fel?
-Vad skulle ni göra?
-Kan det vara en idé att sätta ett tält av pressening över plattan så att inte solen ligger rakt på?
Tack så mycket för hjälp!!
(Jag har skapat en separat tråd för detta för att inte ha allt i samma, någon administratör får gärna skicka mig ett meddelande om hur dem vill ha det, tack!)
https://www.byggahus.se/forum/threads/hjaelp-sprickor-i-var-nya-betongplatta.297659/)
Imorse fick vi i betongen, slipades med maskin någon timme senare och väldigt lite bevattning gjordes.
Det var en riktigt varm sommardag och solen låg rakt på plattan.
Jag frågade om inte bevattning ska göras för att slippa sprickor, "det är en extra hård betong vi använder, men du kan göra det 30min imorgon kväll" sa grundläggaren.
Samma kväll upptäcker jag en massa sprickor!
-Är detta ett allvarligt fel?
-Vad skulle ni göra?
-Kan det vara en idé att sätta ett tält av pressening över plattan så att inte solen ligger rakt på?
Tack så mycket för hjälp!!
(Jag har skapat en separat tråd för detta för att inte ha allt i samma, någon administratör får gärna skicka mig ett meddelande om hur dem vill ha det, tack!)
https://www.byggahus.se/forum/threads/hjaelp-sprickor-i-var-nya-betongplatta.297659/)
Det där med "extra hård" betong tvivlar jag på eftersom sådan är dyrare och eländigare att jobba med. Fråga vad det är för beteckning på betongen.
Men sprickor i nygjutna plattor är helt naturligt. Dom kallas krympsprickor.
Hade det varit min grund så hade jag vattnat och täckt med presenning för att motverka uttorkning. Det hade minskat sprickorna men sprickor blir det nästan alltid ändå. Det kommer dock inte att påverka huset något.
Edit:
Och att vattna "i morgon kväll"?
Har dom gjutit idag och det är varmt ute nu så är det vattning nu eller senast ikväll som gäller.
Tänk på att vattnet även kyler (så länge du tillför nytt, kallt vatten), dvs det lugnar ner den kemiska reaktionen i plattan.
Men sprickor i nygjutna plattor är helt naturligt. Dom kallas krympsprickor.
Hade det varit min grund så hade jag vattnat och täckt med presenning för att motverka uttorkning. Det hade minskat sprickorna men sprickor blir det nästan alltid ändå. Det kommer dock inte att påverka huset något.
Edit:
Och att vattna "i morgon kväll"?
Har dom gjutit idag och det är varmt ute nu så är det vattning nu eller senast ikväll som gäller.
Tänk på att vattnet även kyler (så länge du tillför nytt, kallt vatten), dvs det lugnar ner den kemiska reaktionen i plattan.
Tja Robban! =)R Robban_C skrev:Det där med "extra hård" betong tvivlar jag på eftersom sådan är dyrare och eländigare att jobba med. Fråga vad det är för beteckning på betongen.
Men sprickor i nygjutna plattor är helt naturligt. Dom kallas krympsprickor.
Hade det varit min grund så hade jag vattnat och täckt med presenning för att motverka uttorkning. Det hade minskat sprickorna men sprickor blir det nästan alltid ändå. Det kommer dock inte att påverka huset något.
Edit:
Och att vattna "i morgon kväll"?
Har dom gjutit idag och det är varmt ute nu så är det vattning nu eller senast ikväll som gäller.
Tänk på att vattnet även kyler (så länge du tillför nytt, kallt vatten), dvs det lugnar ner den kemiska reaktionen i plattan.
Betongen var i innan kl 10:00, vi vattnade samma dag på kvällen när vi upptäckte sprickorna kl 22:00 under cirka 20 min.
För att inte lägga i sig för mycket och riskera att i slutändan få bortförklaringen "skulle du inte rört något skulle det inte blivit så illa" så valde vi att inte vattna för mycket.
Dock dagen efter vattnade vi 20-30min på morgonen och sedan ca 4 timmar med vattenspridare, efter det har det lagts på vit presenning efter att vi skällt ut grundläggaren.
Ja men precis, krympsprickor kallas det tydligen jag sökte upp det när vi såg sprickorna.
Här är en broschyr från Cementa där dem beskriver hur man förhindrar sånt:
http://www.cementa.se/sv/system/fil...7/31/det_forsta_viktiga_timmarna_2015_web.pdf
Jag funderar på om vi ska lyfta presenningen lite då och då för att vattna eller låta det ligga på under 2-3 dygn. Vad tycker ni?
(Att fråga vad det är för beteckning, då måste jag ringa igen. Gillar inte honom.)
Tack så mycket! Jättesnällt.
Produkter som diskuteras: "vattenspridare"
Vattenspridare
Vattenspridare, eller sprinklers, är oumbärliga verktyg för att bevara och befrämja trädgårdens växtlighet under de torra månaderna. Oavsett om du har ett litet grönområde, en stor gräsmatta, grönsaksland eller blomsterrabatter, så har
Läs mer
Så mycket betongexpert är inte jag men om jag hade gjort den där gjutningen så hade jag vattnat några gånger per dygn under dom första dygnen. Dvs lyft av täckningen, vattnat och sen lagt på täckningen igen.
Men sprickorna på dina bilder är, såvitt man kan bedöma enbart av bilder, inget att bry sig om. Huset kommer att fungera utmärkt i alla fall.
Och du kommer ingen vart med att försöka reklamera. Ska du göra det så måste du ta in en besiktningsman för att få protokoll från någon sakkunnig och gissa vad han/hon kommer att säga? "Det där är bara krympsprickor och inget att bry sig om". Med det protokollet du får då så är det ingen idé att ens försöka reklamera.
Men sprickorna på dina bilder är, såvitt man kan bedöma enbart av bilder, inget att bry sig om. Huset kommer att fungera utmärkt i alla fall.
Och du kommer ingen vart med att försöka reklamera. Ska du göra det så måste du ta in en besiktningsman för att få protokoll från någon sakkunnig och gissa vad han/hon kommer att säga? "Det där är bara krympsprickor och inget att bry sig om". Med det protokollet du får då så är det ingen idé att ens försöka reklamera.
Hej bästa Robban!R Robban_C skrev:Så mycket betongexpert är inte jag men om jag hade gjort den där gjutningen så hade jag vattnat några gånger per dygn under dom första dygnen. Dvs lyft av täckningen, vattnat och sen lagt på täckningen igen.
Men sprickorna på dina bilder är, såvitt man kan bedöma enbart av bilder, inget att bry sig om. Huset kommer att fungera utmärkt i alla fall.
Och du kommer ingen vart med att försöka reklamera. Ska du göra det så måste du ta in en besiktningsman för att få protokoll från någon sakkunnig och gissa vad han/hon kommer att säga? "Det där är bara krympsprickor och inget att bry sig om". Med det protokollet du får då så är det ingen idé att ens försöka reklamera.
Man skulle säkerligen kunna begära ersättning% beroende på skadans omfattning, då den inte gjort fackmannamässigt och korrekt. Dock verkar sprickorna inte vara så farliga som du säger, vi får se om det blir värre.
Tack för tipset, jag läste lite också på nätet att man ska hålla plattan fuktig under dem första dygnen. Ska göra som du säger, vattna 3 gånger per dag och lägga presenning över!
mvh
Hej!
En annan sak jag funderat över är efter att stenkrossen lades på avloppsrören som är i plast. Så körde en grävmaskin över rören, spricker inte rören? Lägger man en melon där under skulle den ju till största sannolikhet spricka? Hmm?
Titta gärna första bilden som är en animationen.
Tack.
(Kanske borde startat en separat tråd för detta)
En annan sak jag funderat över är efter att stenkrossen lades på avloppsrören som är i plast. Så körde en grävmaskin över rören, spricker inte rören? Lägger man en melon där under skulle den ju till största sannolikhet spricka? Hmm?
Titta gärna första bilden som är en animationen.
Tack.
(Kanske borde startat en separat tråd för detta)
Redigerat:
Bästa svaret
Att begära ersättning:
Ja, det kan ju gå om entreprenören accepterar detta. Gör dom inte det så är det besiktning som gäller och då står vi där igen, besiktningsmannen kommer att konstatera att det är krympsprickor och att det inte är ett fel.
Mitt råd är att släppa det där, du kommer ingenvart med det.
Det är nog ingen fara med rören. Det är ju bergkrosset som tar tyngden.
Och trycket under larverna på en grävmaskin i den där storleken är oerhört lågt, så länge maskinen står plant och fint med jämnt fördelat tryck. Det är en annan sak om man ex vis lyfter så tungt att maskinen lättar med arschlet, då blir belastningen i andra änden av larverna rätt hög.
Jag har själv kört över rör så där åtskilliga gånger och ingenting har hänt.
Har även provat att packa ovanpå rör med storpadda (Swepac 450 kg). La ut ett rör (110 mm PP) på en bädd av grovt samkross (packat 0-30 eller 0-90, minns inte exakt), la på 3 dm 16-32 ovanpå röret. Det är egentligen för grovt för att vara godkänt men jag ville göra ett test. Packade tills gruset flöt ut så mycket att paddan ställde sig direkt på röret. Röret blev repigt som f*n men det höll.
PVC håller sämre men det skulle nog också klara allt utom möjligen att ha paddan direkt mot.
Så du behöver knappast vara orolig.
Visst vore det optimalt med en maskin som är stor nog att kunna göra hela jobbet utan att nånsin beträda grunden men det går många gånger inte på tomter med ett befintligt hus (dvs tillbyggnader) eftersom det inte finns plats.
Dessutom blir det ofta dyrare eftersom en sådan maskin är betydligt kostsammare att transportera och såna här små grunder inte utnyttjar den större maskinens kapacitet på långa vägar.
Ja, det kan ju gå om entreprenören accepterar detta. Gör dom inte det så är det besiktning som gäller och då står vi där igen, besiktningsmannen kommer att konstatera att det är krympsprickor och att det inte är ett fel.
Mitt råd är att släppa det där, du kommer ingenvart med det.
Det är nog ingen fara med rören. Det är ju bergkrosset som tar tyngden.
Och trycket under larverna på en grävmaskin i den där storleken är oerhört lågt, så länge maskinen står plant och fint med jämnt fördelat tryck. Det är en annan sak om man ex vis lyfter så tungt att maskinen lättar med arschlet, då blir belastningen i andra änden av larverna rätt hög.
Jag har själv kört över rör så där åtskilliga gånger och ingenting har hänt.
Har även provat att packa ovanpå rör med storpadda (Swepac 450 kg). La ut ett rör (110 mm PP) på en bädd av grovt samkross (packat 0-30 eller 0-90, minns inte exakt), la på 3 dm 16-32 ovanpå röret. Det är egentligen för grovt för att vara godkänt men jag ville göra ett test. Packade tills gruset flöt ut så mycket att paddan ställde sig direkt på röret. Röret blev repigt som f*n men det höll.
PVC håller sämre men det skulle nog också klara allt utom möjligen att ha paddan direkt mot.
Så du behöver knappast vara orolig.
Visst vore det optimalt med en maskin som är stor nog att kunna göra hela jobbet utan att nånsin beträda grunden men det går många gånger inte på tomter med ett befintligt hus (dvs tillbyggnader) eftersom det inte finns plats.
Dessutom blir det ofta dyrare eftersom en sådan maskin är betydligt kostsammare att transportera och såna här små grunder inte utnyttjar den större maskinens kapacitet på långa vägar.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
McCulloch m105-97f - Sprängskiss/bilder på växellåda
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Val av färg på husgrund, hus i äggskalsvitt S-0502-y
Färg, Måla & Tapetsera -
Husgrund Älvsbyhus 2011-2012?
Hustillverkare -
Tillbyggnad på reveterat hus - träfasad? Blanda? Bilder sökes!
Fasad -
Hur kan jag installera laddbox - Bilder som visar förutsättningar.
Laddboxar & Elbilar