Förstår inte mycket av detta men man kommer imorgon och ska bestämma lådans placering.

Har idag modem o router för trådlös telefon/TV samt dator i övervåningen men avser flytta ner rubbet till bottenvåningen. Kan jag placera "lådan" o router vid kökstaket och få samma effekt? Jag avser skippa fast telefoni, få TV-utbudet via mobil eller surfplatta och skaffa laptop som ska kunna styra skrivaren.

Larmet går idag via fasta telefonlinan och misstänker att detta måste programmeras om - är idag trådbundet.

Bottenvåningen är på ca 70 kvm med yttermurväggar; innerväggarna består endast av en trappa i trä.

Måste jag byta boxen till TV'n? TV'n är 24 år gammal (fungerande BO) och jag misstänker att många funktioner idag är inbyggda i en ny, modern TV när den dör (min förra blev 27 år).

En granne påstår att TV-utbudet blir sämre via fiber ...?

Tänker jag rätt?
 
Redigerat:
Vad gäller TV har jag dålig koll för jag tittar inte på tv. Vilket utbud som finns är beroende på vem som drar in fiber hos just er. Vi har stadsnät och kan få i stort sätt hela utbudet från samtliga leverantörer av tv. Men det är inget jag personligen vill betala för.

Vad gäller larmet så beror det också på vilket larm det är. Inte säkert det kan ringa upp larmcentral via internet om det är gjort för att använda telefonnätet.

Placeringen av box och router handlar mer om var det är mest praktiskt att ansluta fiber, estetik och hur mycket kabeldragning man vill göra. Alla placeringar är möjliga. Lite osäker på vad du menar med "samma effekt".
 
Jag förordar att sätta fibermodem / router / switch på ett "teknikställe" (dvs i en källare, skrubb eller liknande där de inte stör) och dra kabel till TVn därifrån. Drar du in allt detta till där TV står nu och sen vill möblera om har du en hög med prylar som inte är lätta att flytta på.

FiberTV varierar stort med vilket leverantör. Larm via telefon kan kräva utbyte av hårdvara, det kan ingå i ett abonemang eller kosta extra. Kanske är det värt att behålla telefonlinjen tills larmet skall bytas ändå?
 
Nja - jag vill inte dra några kablar inne i huset utan istället sätta wifibox precis vid sidan av. Idag funkar ju det trådlösa från övervåningen. Det var detta jag funderade på.

Att jag behöver byta en del utrustning är jag på det klara med. Hade dock hoppats kunna eliminera så mycket som möjligt.
 
Har rekommenderat flera att ta hjälp av elektriker eller annan installatör för att dra kablar så de inte syns och det har blivit mycket lyckat, som alternativ till trådlösa boxar.
Och det är inte så dyrt, vi amatörer ser inte alltid de möjligheter som finns att dra dolt i väggar, etc.
Tänk ungefär så här, fiberuttag/medieomvandlare är elskåpet och router blir din elcentral, det stämmer inte i alla lägen men ger ändå viss förståelse.
 
Inte roligt att dra ledningar i murade väggar utan golvsocklar ...

Är det fel att satsa på trådlöst ? Det har ju funkat jättebra via modemet tidigare? Blir det sämre att ha trådlöst via fiber? Vad är nackdelen?
 
Att köra linjärTV box via fiberleverantören och trådlöst har jag förstått ofta krånglar.

Att köra TV via streaming (netflix, youtube och tex SVT play etc) via TVns inbyggda appar eller via chromecast eller apple TV (sista har jag ingen egen erfarenhet av) funkar ofta kalasbra trådlöst.

Finge jag bestämma så skulle jag ha antennuttag och marksänt för backupspår och enkel titt på fria "linjärTVkanaler" (det som är nåt att se), allt annat skulle jag streama - då funkar trådlöst även om trådbundet är något mer stabilt. Men alla i familjen nöjer sig ej med detta utbud utan vill ha denna fiberTV box, men som det dessutom klagas på att den är rätt kass...

Jag vill avråda från att placera fibermodem (och tillhörande dosor) i ett vanligt möblerat rum, det går att gömma installationen med precis de möbler man har, men möblerar man om blir man lätt styrd till att ha ett skåp på ett visst ställe som döljer eländet. Sätt dessa då hellre i en närbelägen garderob/skrubb eller liknande och dra ett par meter kabel utanpå i plastlist eller liknande. Det blir en bättre kompromiss tycker iallafall jag...
 
yonna yonna skrev:
Inte roligt att dra ledningar i murade väggar utan golvsocklar ...

Är det fel att satsa på trådlöst ? Det har ju funkat jättebra via modemet tidigare? Blir det sämre att ha trådlöst via fiber? Vad är nackdelen?
Nejdå, det kan fungera alldeles utmärkt. Har kört min trådlösa koppling till TV-boxen i 10 år med gamla Ruckusutrustning från källaren. Och det har inget med fiberanslutningen att göra, däremot kan fiberanslutningen komma in på annan plats än där man idag har första jacket för xDSL och det kan påverka vilken täckning som det trådlösa får. Men även här finns det extraboxar som lösning. Så då blir det lite flera boxar och elsladdar istället för kabeldragning. Sedan kan olika trådlösa utrustningar störa varandra men även här kan man ibland konfigurera så att man löser problemen.
Mitt inlägg var mera utifrån att många ser klamrade utanpåliggande kablar som "kabeldragning", när man i många fall kan dra inne i väggar, sätta dosor, men också att det finns många knapp synliga kabellister. Jag har t.ex. i vardagsrummet kabellister som är kvartslistformade som man kan tro är en del av golvsockeln.
Och de som jobbar med detta dagligen ser ofta möjligheter utifrån sin erfarenhet och materialval som vi engångsfixare missar.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.