Eller rättare sagt så funderar jag på hur man kan lokalisera fas 1,2 och 3 i olika delar av fastigheten. Man bör ju undvika att "vända fas" under inkoppling. Hur gör man?
 
Känner du inte till detta, så bör du inte arbeta med elen. Låt fackmän utföra elarbetet.
 
Kan du inte slå ifrån en fas i taget i proppskåpet och skriva upp vad som går på villken fas?
 
Jag trodde vi var färdiga här på forumet med den sortens svar :-/

Stormig, tänker du på fasföljd för anslutning av ex. roterande maskiner?
Då använder man en fasföljdsmätare: http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=11317.htm
Den ger ingen absolut identifiering av L1 L2 och L3 utan berättar bara om fasföljden faserna sinsemellan, så att motorn snurrar åt rätt håll. L1, L2, L3 är lika rätt som L2, L3, L1 eller L3, L1, L2.

Vill du däremot utforska vilka 1-faslaster, lampor och uttag, som är kopplade till vilken fas så är det enklaste att skruva ur en huvudsäkring i taget och kolla vad som slutat fungera. Slå ifrån alla 2- och 3faslaster (element 400V, spis, vv-beredare, cirkulationspump osv.) först då bakströmmar kan ge dig förvirrande resultat.
 
Jag har en tångamperemeter som indikerar "positiv eller negativ fastföljd", dvs ABC eller ACB som det står i manualen. Jag behvöer emllertid veta exakt vilken tråd som är L1, L2 och L3 - och det gäller inte bara för att få 3-fasmotorer att gå åt rätt håll. Så hur gör man för att få exakt vetskap om var L1 är etc...
 
S
Nu är jag nyfiken! Vad ska du göra då eftersom du behöver veta det?

Ska du använda faserna som "signalbärare"?
 
Du kommer inte att veta vad som är L1 L2 L3 för det är inte säkert att du har den fasföljden in, men jag kan inte se varför man måste veta det. Utan det som man ibland behöver veta är den inbördes ordningen och om du menar nått annat med att "vända fas" än att ändra rotationsriktning måste du nog förklara vart problemet skulle vara
 
L1, L2 och L3 framgår ju av matningen från nätet in i huset. Problemet är ju att elinstallatörer etc sedan inte följt denna ordning inom fastigheten...
 
Och japp, faserna skall bli signalbärare!
 
Fasernas märkning in säger inte så mycket om vilken fas som ligger som L1 L2 L3, tex kan din granners L1 vara din L2 nätägarna brukar inte vara så noga med faserna utan kollar möjligtvis fasföjden.
Men för att du ska veta vilken fas som går vart i ditt hus får du skruva ur huvudsäkringen och göra som Lurvnos föreslog
 
Det finns alltså inget smartare sätt att konstatera fasföljden?
 
Det fins utrustning att koppla in en och trefasigt och sedan använa nätet för styrningar och kommunikation Norska NOBÖ har tex ett system men det fins flera
 
Med den mäter du bara hur faserna ligger i förhållande till varandra inte vilken fas som ligger vart tex. L1 L2 L3 ger samma resultat som L3 L1 L2 den visar däremot om följden är ändrad till tex L2 L1 L3 men inte vilken fas som ligger vart
 
Tack elmont!

För snabba svar! Men finn s det då ingen mätutrustning som kan fixa dett problem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.