Hej,

Jag har köpt en fastighet från 1911 där vägen går över en annan fastighet innan vi når vår gräns. Nu planerar ägaren till grannfastigheten att sälja och den som köper vill inte att vi ska använda denna vägen längre utan att vi ordnar med en annan infart.

Det finns vad jag vet inget skriftligt servitut eller liknande, men vägen har funnits i nuvarande sträckning sedan åtminstone 1920-talet.

Det är möjligt att ordna en annan infart, men då får vi några nackdelar.

1. vi får bygga ca 50m väg som "stjäl" mark som vi nu kunnat nyttja till annat.
2. nuvarande infartspunkt är optimal för oss utefter nyttjande av vår fastighet.
3. En inte försumbar kostnad för att bygga denna nya väg.

Frågan är egentligen vad vi har för rätt. Dvs kan grannen bara ta bort en väg som vår fastighet nyttjat under så många år? Om inte så har vi ju en helt annan förhandlingssituation. Dvs då borde det ju vara tal om att grannfastigheten får bekosta vägbygget och ev någon kompensation för att vi får en sämre lösning?

Vad tror ni?
 
hsd
Kolla med lantmäteriet.se
 
Du har ingen rätt till väg "av gammal hävd". Men om det är enda möjliga vägen in till fastigheten, så kan du tilltvinga dig ett servitut.

Jag tror att om det finns en annan möjlighet för väg till din fastighet, utan att kräva servitut av ngn. annan så kan nuvarande vägägare neka dig väg, och utan att du kan tvinga dig till vägen.

Även om du inte har servitut på vägen, så kan det finnas rättigheter inskrivna i gamla dokument, i samband med styckning.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Sen handlar det, såvitt jag förstår, också om huvudvägen som infarten ansluts till. Är det x hastighet på huvudvägen och den är utformad på y sätt försöker man minimera antalet infarter för att det ska bli så säkert som möjligt. Vad det kan ha för betydelse i detta fall vet jag inte, men det kanske kan vara värt att kolla upp med Trafikverket vad de har för standarder?
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Om du ska lägga ny infart måste det ju godkännas av Trafikverket. Nekar de ska du ju kunna få ett servitut på den befintliga vägen. Jag kan ju tänka mig att Trafikverket avslår med motivationen att det finns en befintlig infart, men det är ju spekulation.
Frågan är väl om gången i det hela. Ni är ju inte så motiverade att ordna en egen infart, men jag antar att vid ansökan om servitut kommer Lantmäteriet att kräva att ni försökt ordna infart på egen mark och har ett avslag från Trafikverket.
Någon kompensation från grannen har jag svårt att se. Er väg på egen mark står ni själva för. Det kanske är så att vägen nu "stjäl" mark som grannen vill nyttja till annat.
 
  • Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
O
Börja med att se om det finns några servitut nån stans...

Men det är inte jätteenkelt för köparen att bara be dig flytta din väg...
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Odjuret skrev:
Börja med att se om det finns några servitut nån stans...

Men det är inte jätteenkelt för köparen att bara be dig flytta din väg...
Joo, finns det ingen formell rätt att använda vägen, så kan en ny ägare bara sätta upp ett staket, i princip första dagen.
 
O
hempularen skrev:
Joo, finns det ingen formell rätt att använda vägen, så kan en ny ägare bara sätta upp ett staket, i princip första dagen.
JAg hade fått för mig att det inte var så enkelt... Men då hade jag alltså fel... Jag måste ha blandat ihop eller tja...
Då vet jag!
 
Att hindra dig från att använda vägen borde vara så enkelt. Men det är en annan femma om han vill riva vägen. Om vi antar att TS fastighet har bekostat vägen, så kan man kanske hävda äganderätt till anläggningen, ungefär som en felparkerad skrotbil på en granntomt. Sådana får man ju inte bara köra bort.
 
hempularen skrev:
Att hindra dig från att använda vägen borde vara så enkelt. Men det är en annan femma om han vill riva vägen. Om vi antar att TS fastighet har bekostat vägen, så kan man kanske hävda äganderätt till anläggningen, ungefär som en felparkerad skrotbil på en granntomt. Sådana får man ju inte bara köra bort.
Du tänker rätt om ägandet, men fel om konsekvensen.
Har den bevisligen underhållits av fastigheten i hundra år så klassas det som att man äger vägen.
Och är det så att TS är ägare (eller delägare) av väg-anläggningen så kan grannen inte hindra brukande.
Då är det faktiskt TS som bestämmer över vem som kör på sin egen väg!

Det grannen kan göra ifall han anser att väg-anläggningen inte får befinna sig på hans mark är att kräva borttagande. Vilket inte kan göras bara över natten, inga problem att dra ut på det ärendet tills omständigheterna är noggrannare utredda.

Kan mycket väl finnas saker i gamla förrättningsakter som styrker att TS fastighet har rätt att ha väg över grannens mark, även om det inte syns direkt i fastighetsregistret idag.
(Eller andra spännande möjligheter som att vägen inte alls ligger på grannens mark utan egentligen är en bortglömd oskiftad byallmänning :))
 
  • Gilla
Emanuel Adolfsson
  • Laddar…
Har den bevisligen underhållits av fastigheten i hundra år så klassas det som att man äger vägen.
Och är det så att TS är ägare (eller delägare) av väg-anläggningen så kan grannen inte hindra brukande.
Då är det faktiskt TS som bestämmer över vem som kör på sin egen väg!
Det här ställer jag mig tveksam till, att man kan underhålla sig till rätt till väg.

Har du någon mer info/källa?
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
När det gäller rättigheter i form av officialservitut (servitut bildat av Lantmäteriet eller domstol) ha för vana att alltid kolla förrättningsakten. Fastighetsregistret har ingen rättsverkan och ibland saknas info där. Särskilt servitut för äldre fastigheter då servitut inte noterades i registret före 1973. Det registreras upp lite nu och då när fastigheter berörs av en förrättning. Men Lantmäteriet registrerar inte upp gamla servitut bara sådär. Därför ska man alltid kolla i akten.

Sen vill jag hävda att grannen inte bara sådär kan stänga av enda infarten till fastigheten, även om formell rätt skulle saknas. Är en relativt vanlig fråga till REV och dylika organisationer och svaren jag läst är att man inte bara sådär kan stänga av vägen. Precis som räknenisse är inne på.

Skulle du sakna formell rätt att köra på vågen och inget avtalsservitut kan ingås så kvarstår möjligheten att ansöka om fastighetsreglering för bildande av servitut tvångsvis enligt FBL 5 och 7e kapitlet. Något som kan vara en kostsam historia både vad gäller förrättningskostnad samt ersättning till grannen.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Öppnas upp igen då det kommit på tal.

I detta fall finns inget servitut då denna vägsträcka var på samma fastighet fram till 2008 då fastigheten delades upp i två. I samband med detta gjordes inget servitut eller liknande.

Om inte jag längre skulle få nyttja denna väg blir jag tvungen att ta ned ett 10 tal träd, öppna i gärdsgård samt anlägga ca 30 meter väg på min fastighet.

Resultatet blir en påse pengar i utgifter samt att jag får en infart som inte passar till mitt hus och fastighet rent generellt.

Hur ska man ställa sig till detta? Full förståelse för att vägen blir olämplig för grannens byggplaner och kan naturligtvis tänka mig en annan lösning för att hjälpa grannarna. Men jag har ju inte jättelust att ta en tämligen stor kostnad själv för att hjälpa dem.

Vad tror ni, vart sak jag vända mig för att få rådgivning?
 
Vad är det för väg du ska ansluta till? Samfälld grusväg, asfalterad 70-väg?
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
harry73
Jag tror att du har en icke skriftlig (muntlig) nyttjanderätt till den gemensamma infarten. Sedan visste den nya ägaren, eller borde den nya ägaren veta att du hade rätt att nyttja vägen, då det syns tydlig att du har din infart åt det hållet.
Därmed tror jag att den nya ägaren inte bara kan hindra dig att använda vägen. Eftersom det är ett muntligt avtal du har med din förra granne, kan du inte skriva in det som avtalsservitut, men jag tror att du har goda möjligheter för ett servitut om du skulle ansöka om det hos lantmäteriet.
Räkna med en kostnad rund 30tkr som du antingen får betala själv eller får dela med grannen (det är lantmäteriet som bestämmer om fördelningen)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.