Hej.
Har sett en del planskisser på hus med 4 rum & kök och som ligger på 100-110 kvm.
Blir inte rummen lite små då?

Dem polare vi har som byggt hus har byggt runt 130-150 kvm, vilket dem anser är lagom.

Själv så ser vi i dagsläget svårigheten att "fylla" 130 kvm. (Än så länge inga barn).
Vi skall eventuellt börja bygga i vår (lösvirke), och tittar nu på olika lösningar, och tittar just nu på 100 kvm-skisser.

Nån som bor så idag?? (fördelar/nackdelar)..
Vad fick ni ge för nyckelfärdigt? (utan tomt)..
Ni som byggt i den storleken, någonting med detta som ni ångrar?


Har ni schyssta planskisser eller bilder på hur ni bor, så maila/skicka gärna länk.

Tacksam för all hjälp vi kan få..

/Peter
 
Varför inte bygga ett 1 1/2 plans hus med oinredd övervåning, som ni kan göra iordning när ni behöver mer utrymme.
 
Jag bygger 106 kvm i 1 1/2-plan ... dvs 65 kvm bottenyta. Det blir smått! Och det blir inte billigare. Samtidigt är varje kvmdm välplanerade och välutnyttjade. Dessutom finns utbyggnadsmöjlighet med rörtrummor etc under plattan - en utbyggnad som enbart är tänkt omutifall att jag skulle sälja huset en dag.

Tillåter detaljplanen 1 1/2-plan är ju Mimtos förslag det mest ekonomiska för er som en dag kanske fyller upp huset med ett ovisst antal kottar. Bygger du alltför smått från början blir det just kök/bad/teknik som får ta stryk och det är just dessa utrymmen som man har behov av när familjen växer. Samtidigt får man väl erkänna att det är lätt att bygga stort just pga att kostnaden i initialskedet inte blir märkbart dyrare. Jag tycker ni tänker rätt! Jag själv ser långsiktigt - driftskostnaden på ett mindre hus blir mindre om än inte i relation till ett större hus.

 
Vi bor i ett hus på 101 m2, med fyra rum och kök. Under finns en källare med gillestuga på samma yta. Med den fungerar det bra. Utan källaren skulle det aldrig fungera...
 
Jättetack för alla svar & synpunkter... Nu blir det en funderare..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.