F fastighetsskötaren skrev:
/.../Men många som svarar på denna tråd måste även tänka på att det finns ett mycket väl underbyggt skäl till varför lagen finns. Det är inga idioter som tar dessa beslut, och man kan anta att beslutet föregås av en stor mängd undersökningar, insamlande av information mm./.../
Strandskyddet är ett populistiskt politiskt beslut från en tid när äganderätten i Sverige var väldigt svag. Jag tycker att man både kan ifrågasätts hur väl underbyggt det är och begåvningsgraden på dem som fattade det – det är trots allt politiker vi pratar om.

H Hullefar skrev:
/.../Det känns lite orimligt även för mig som definitivt inte är kommunist att rika människor ska kunna köpa sig till i princip hela kusten i ett land och göra denna totalt otillgänglig för 99 % av befolkningen.

Så strandskydd (och även allemansrätten) är grymt bra.
Fast strandskyddet gör ju att bara riktigt rika människor kan köpa de relativt få strandtomter som finns i Sverige. Och Sverige är inte, exempelvis, Tyskland. Vi har tusentals mil strandlinje längs hav, sjöar och vattendrag som alla är belagda med strandskydd om de inte redan är exploaterade. Att det skulle vara helt annorlunda och att en enstaka procent skulle exploatera all efterfrågad strandlinje för egen del om strandskyddet inte fanns eller mildrades är i mitt tycke helt orealistiskt.

Inget av ovanstående hjälper förstås TS, det är som det är och en fastighet som inte är tomtmark ska vara tillgänglig för alla enligt allemansrätten. Sen får förstås TS gäster tillfälligtvis övernatta på ängen i en medhavd husvagn och ängen slås. Trädäcket beror lite på, är det i strandskyddszon gäller inte normal svartbyggespreskription om tio år, utan det måste vara från före 1975 för att få stå kvar om det inte finns bygglov eller rättare sagt strandskyddsdispens.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pergoteborg och 2 till
  • Laddar…
Med det låter som en klippt gräsmatta med altan inte en äng på beskrivningen. Det är nog inte okej.
 
  • Gilla
Rojo72
  • Laddar…
Kanske, kanske inte. TS kallar det sommaräng men säger att de klipper den. Det går väl inte riktigt ihop och då är det förstås bra att reda ut vad som är lagligt.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Strandskyddet är ett populistiskt politiskt beslut från en tid när äganderätten i Sverige var väldigt svag. Jag tycker att man både kan ifrågasätts hur väl underbyggt det är och begåvningsgraden på dem som fattade det – det är trots allt politiker vi pratar om.


Fast strandskyddet gör ju att bara riktigt rika människor kan köpa de relativt få strandtomter som finns i Sverige. Och Sverige är inte, exempelvis, Tyskland. Vi har tusentals mil strandlinje längs hav, sjöar och vattendrag som alla är belagda med strandskydd om de inte redan är exploaterade. Att det skulle vara helt annorlunda och att en enstaka procent skulle exploatera all efterfrågad strandlinje för egen del om strandskyddet inte fanns eller mildrades är i mitt tycke helt orealistiskt.
Nu är ju inte alla "tusentals mil" strand i Sverige särskilt attraktiv att bebygga. Jag tycker nog att det är trevligt att kunna gå ner till vattnet lite varstans om man är ute på färd, om man håller sig långt borta från eventuella hus.

Om du inte hade haft något strandskydd alls hade sannolikt alla kuststräckor (alltså havskusten) söder om Gävle varit uppköpt och inhägnad, även om den inte bebyggts.

I Skåne t.ex. där jag bor hade det varit totalt omöjligt att ta sig ner till vattnet utan strandskyddet då de som äger strand hade, om de inte själva velat bo där, kunnat sälja marken för nästan hur många miljoner som helst.
 
  • Gilla
Pergoteborg och 2 till
  • Laddar…
Vi får väl se hur det hela slutar. Inga officiella personer har ju ännu varit här.
Som jag sagt tidigare har jag inget problem med om det skulle komma några "utsocknes" och sätta sig och fika på ängen. Kommer de med bil får de parkera ca. 6 km härifrån. Kanot eller båt sjövägen är väl det mest troliga. Hitills har det aldrig hänt och då har vi varit här sedan mitten av 40-talet. (då var det min Farfar och Farmor)
Det som stör mig är om vi tvingas ta bort en del installationer. Sluta att sköta ängen. Ta bort vår lillabadbrygga. osv
Sedan ska vi sitta och titta om det eventuellt skulle dyka upp någon person som vill utnyttja sin allemansrätt på vår tomt.
Det är väl enklare att jag sätter upp en skylt med "Välkomna"
 
  • Gilla
Pia DellaMonro
  • Laddar…
Skyltning tycker jag är ett bra alternativ, men jag tror inte att det är accepterat.
Visst får du sköta ängen, men kanske inte på ett sätt som har syftet att begränsa djurlivet. Brygga borde också vara okej, men den är då inte en del av hemfridszonen.
 
M mgb62 skrev:
Jag tackar för alla bra svar och för att frågan tydligen rönte ett visst intresse.
Anledningen till att jag la ut frågan var att min kommun har aviserat vad de kallar "Extra kontroller att strandskyddet följs"
Kommunala tjänstemän i sällskap med POLIS ! skall besöka utvalda områden för att kontrollera hur strandskyddet efterlevs.
Personligen tycker jag det hela låter lite väl "mycket"
Om inte annat borde väl Polisen ha viktigare saker att syssla med än att kolla upp strandskyddet.
Eller ?
så sjukt... luktar överförmynderi lång väg. Äganderätten kolliderar ju inte med allmänhetens tillgång till stränder annat än i bebygda storstadsområden, hela Sverige är fullt av sjöar och stränder så ingen borde väl behöva gå på privata tomter och lägga sig på någon privatpersons brygga och fläka ut sig. Det är en bisarr lag som väl saknar motstycke i större delen av den civiliserade världen, i sht när det finns hundratusentals mil av obebyggda stränder.
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
L lat skrev:
Du har inte så mycket kunskap om Nord Korea, gissar jag?????
Men han kunde ju åtminstone stava det rätt...
 
  • Gilla
ltmrt
  • Laddar…
H Hullefar skrev:
Nu är ju inte alla "tusentals mil" strand i Sverige särskilt attraktiv att bebygga. Jag tycker nog att det är trevligt att kunna gå ner till vattnet lite varstans om man är ute på färd, om man håller sig långt borta från eventuella hus.

Om du inte hade haft något strandskydd alls hade sannolikt alla kuststräckor (alltså havskusten) söder om Gävle varit uppköpt och inhägnad, även om den inte bebyggts.

I Skåne t.ex. där jag bor hade det varit totalt omöjligt att ta sig ner till vattnet utan strandskyddet då de som äger strand hade, om de inte själva velat bo där, kunnat sälja marken för nästan hur många miljoner som helst.
Är ingen expert på Skåne även om jag varit både på Österlen och på västra sidan.. Men rent generellt låter det inte trovärdigt det du skriver.
Trots att Stockholms skärgård är mycket bebyggd så finns massor av ställen att göra strandhugg på, och att det är så pittoreskt att åka båt i skärgården beror till stor del på alla vackra sommarhus, från små röda stugor till sommarvillor med glasverandor från ännu förra sekelskiftet som lyser upp det karga landskapet....
Även om alla Sveriges hushåll skulle ha varsin liten stuga ner vid sjön någonstans (alla bor ju trots allt inte i Skåne, än så länge.....) så skulle vi ha enormt långa strandlinjer med hundratusentals mil igenvuxna stränder!

Otillgängliga stränder som INGEN har lust att beträda utan att all sly röjs undan så att man öht tar sig dit och slipper bli sönderbiten av broms, knott och fästingar som frodas i slydjungeln.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Strandskyddet är ett populistiskt politiskt beslut från en tid när äganderätten i Sverige var väldigt svag. Jag tycker att man både kan ifrågasätts hur väl underbyggt det är och begåvningsgraden på dem som fattade det – det är trots allt politiker vi pratar om.


Fast strandskyddet gör ju att bara riktigt rika människor kan köpa de relativt få strandtomter som finns i Sverige. Och Sverige är inte, exempelvis, Tyskland. Vi har tusentals mil strandlinje längs hav, sjöar och vattendrag som alla är belagda med strandskydd om de inte redan är exploaterade. Att det skulle vara helt annorlunda och att en enstaka procent skulle exploatera all efterfrågad strandlinje för egen del om strandskyddet inte fanns eller mildrades är i mitt tycke helt orealistiskt.

Inget av ovanstående hjälper förstås TS, det är som det är och en fastighet som inte är tomtmark ska vara tillgänglig för alla enligt allemansrätten. Sen får förstås TS gäster tillfälligtvis övernatta på ängen i en medhavd husvagn och ängen slås. Trädäcket beror lite på, är det i strandskyddszon gäller inte normal svartbyggespreskription om tio år, utan det måste vara från före 1975 för att få stå kvar om det inte finns bygglov eller rättare sagt strandskyddsdispens.
Det är inte lätt att hitta en lösning som faller alla på läppen. De förslag till lättnader som nu diskuteras handlar ju om områden där det redan finns undantag från strandrätten. De förmögna personer du beskriver som har investerat i en fastighet med strandrätt får nu dela sin avskilda strand med femton nya fastighetsägare. Då ska det gnisslas tänder över minskade värden på fastigheter o.s.v. Vad är lösningen på problemet? De stora orörda områden där det skulle vara möjligt att göra undantag från strandrätten ligger ju oftast ytterst otillgängligt? Här saknas väg, el, närhet till samhällsservice?
 
harry73 harry73 skrev:
Jag tror faktiskt att tjänstemannen behöver det för att få tillträde när det annars är omöjligt och för att få beskydd
.....så det är inte för att de själva ska kunna beordra skjutningar av obstinata tomtägare då, såna samhällsomstörtande personer som kanske gjort nåt så fruktansvärt destruktivt som att, för att markera sin äganderätt, ha satt ut en blompotta vid sin brygga, då?
 
  • Haha
Bror9
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag skulle nog bara klippa gräset, om det blir klagomål så får du väl sluta klippa gräset. Men trilskas inte, för om du får ett formellt föreläggande, så kan det kopplas vite till det.

Så länge det inte finns ett föreläggande med hot om vite, så kan man säkert "råka" klippa även i framtiden lite då och då, typ "min bror var där och tyckte gräset behövde klippas, det skall inte upprepas".

Om jag hade en sådan tomt, och om det är på en plats där allmänhet faktiskt letar sig fram till stranden.

Då skulle jag nog försöka arrangera så att besökare kan känna sig välkomna på en del av stranden som ligger rimligt till, men med diskreta medel försöka få en bit nära huset att verka privat.
Strandskyddet syftar inte bara till att ge allmänheten tillträde tillstrandkanten. Gränsen mellan vatten och land utgör också ett viktigt område för djur och växter.
 
  • Haha
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
P
Ska man förenkla rejält och vända på det hela så får allmänheten röra sig och gå och cykla på all mark som inte är inom hemfridzon.
Hemfridzon är som sagt ett luddigt begrepp utan solklara gränser

Att marken ägs av en privatperson eller en kommun kvittar egentligen..

Att du har dispens mot strandskydd betyder inte det är mer "privat" utan bara att du fått bygga närmare vatten än vad som annars varit möjligt. (och såklart finns då din hemfridzon där och tar bort allemansrätten från en bit närmast runt bostadshuset)

Så ev lås på grinden i viltstängslet är inte lovligt då du knappast har rätt att stänga området för allmänheten ,men du kan ev få sätta upp en bom eller förbjuda obehörig motortrafik på vägen om den är din och inte har statliga bidrag eller har särskillda skäl att hållas öppen för allmänheten.
Även om det är din väg och även om den har bom och den saknar parkeringar och bara går till dig så får folk ändå gå och cykla på vägen det kan man inte lagligt skylta bort hur som helst.

Så mycket hänger på hur tomten och ängen ser ut men mest troligt så finns det stora områden dit allmänheten har rätt att vara och vistas så länge dom är utanför din hemfridszon.
 
  • Gilla
Sigge1960 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.