Vi hade möjligheten att få kopiera orginalpantbreven när vi köpte huset och tomten såldes 15 maj 1909 för 3407:- med 5% ränta. Sedan har vi resterande pantbrev tills vi köpte det (totalt runt 60000 i pantbrev fanns...)
 
Äntligen har bygglovshandläggaren skickat ut bygglovet på grannhöran!!! Samt tagit ledigt i 2veckor, misstänker hon är påväg in i väggen...
 
Idag har jag och 2 vänner (samt min far som körde skåpbil o släp) roat oss med stt plocka ner Taktegel från ett hus så de ska matcha de vi har på vårt hus när vi bygger ut, 160m2 pannor... något trött nu... Taktegel demonteras från ett hus i ett renoveringsprojekt, med en stege lutad mot huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tak med borttagna tegelpannor och synlig läktkonstruktion, ett par staplar kvarliggande pannor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person i hög synlighet arbetskläder demonterar tegelpannor från ett hustak omgiven av skogsfond.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
VedbyMats
  • Laddar…
Lite bristande taksäkerhet?
 
Noseone skrev:
Lite bristande taksäkerhet?
Jag tror faktiskt sista bilden ljuger en del. Inte ens jag som är "säkerhetshitler" tyckte det såg särskilt extremfarligt ut. Säger iofs jag som har sele när jag bygger min trevåningsställning..
 
Lutningen var väldigt låg dvs under 30gradee (säger jag som har 52grader på vårt hus) selarna var med men såg att vi inte hade behov av dem. Men ramlar man ner så kan det gå illa helt klart.

Men efter en riskanalys så skippade vi selarna.
 
Det är nästan så att man skulle kunna snubbla på linan och är man inte med konstant och drar åt den så räcker den ändå ner i marken :p

Är det första gången som lagom inte är bra? :wow:

För lågt för att ha skyddsutrustning men för högt för att kunna skadas. Det är lagom farligt på något sätt!
 
Bygglov och tekniskt samråd är äntligen klart och vi har fått vårt startbesked!!!

Ute och jobbar till sjöss sedan 2 veckor men kommer hem så vi kan börja med grunden,bort med berg, fylla upp, dränering, dagvatten osv :)
 
  • Gilla
Miter och 1 till
  • Laddar…
Lite bilder på markarbete och spräckning med simplex
Markarbete med synlig sten och grus framför rött hus, trästaket och två små barn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grävmaskin som utför spräckningsarbete på sten och klippa, stora stenblock syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Markarbete med synliga simplex sprängkapslar i berg och sprängsten framför röd stuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Markarbete med synliga simplex sprängkapslar i berg och sprängsten framför röd stuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetare vid markarbete använder simplex för att spräcka sten, hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Markarbete med splittrade stenar och grus framför en röd husvägg med ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person utför markarbete och spränger sten med simplex nära byggnad och släpvagn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Markarbeten med sten och grus framför rödmålat hus och grönskande träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RoffeN
  • Laddar…
Då har vi lagt nytt dagvatten till ena nya huskroppen samt fått till rätt nivå för grunden.
Andra huskroppens grund håller vi på med just nu :)

Lite material (3 lass 0-150 samt 2 lass 16-32)
Två grushögar för byggprojekt, en av finmakadam och en av större sten, i en trädgård med lekställning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två högar av krossad sten redo för grunden till ny huskropp i ett trädgårdslandskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grävmaskin bredvid hög med grus och schaktmassor på en byggarbetsplats med grönska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lagt dagvatten och höjer marken
Röd huskropp med nytt dagvatten och grundarbete, lastbil tippar makadam.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundarbete vid hus med grus och nyinstallerade dagvattenrör, grävmaskin i bakgrunden och byggmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Injusterat på 5mm marginal, tar sista när kantelementen kommer upp
Grundarbete för hus med grus, dagvattenledning och verktyg nära röd byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyanlagd dagvattenledning vid husgrund med grus och byggmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dags att börja med nästa huskroppsgrund

Grundarbete vid röd huskropp med grävmaskin, orange dagvattenrör och byggmaterial på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Men hur får du till samma golvnivå? Ser ju ut som om botten på grunden kommer i samma höjd som nederdelen på panelen?
 
Kan vara att panelen har lite olika nivå (ska kapa den o rätt höjd vilket år som helst :)
 
Jahapp då har man sträckläst denna tråden också :D schysst morgonläsning såhär en söndag. Grymt imponerad av det ni gjort (även om jag själv hade gjort vissa andra val, t.ex underskåpsbelysningen, men den kanske såg lite skarpare ut på bilden)

Gillar att ni återanvänder gammalt taktegel, en sån sak hade varit "förödande" för charmen att använda nytt av tycker jag!

Men att du håller uppe energin efter dessa år och när du fått en liten armé av damer i hushållet dessutom. Nä det är bara hatten av! (y)
 
  • Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
Tackar!
Belysningen under skåpen är sjukt förstärkt i min telefon så bild och verklighet stämmer ej överens :)

Samma tanke vi hade med Taktegel, så även utbyggnaden kommer ha återvunnet 2 kupigt lertegel (i detta fallet Vittinge anno 1962 eller om det var 1965)

Idag fått bekräftelse att grundmaterialet kommer (för isolerad platta på mark) från Optimera, de var billigast jämfört med billigamarkprodukter och XL bygg (även om de alla bara diffade några tusen)
 
Glömde lägga upp bilderna på färdiga arbetet (även om det bara är grus o rör man ser)

Dagvattnet drogs nytt o anslöts till befintliga
Nydraget dagvattensystem med orange och gula rör synligt ovanför grus på en byggarbetsplats vid en röd stuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyanlagt dagvattensystem med orangea rör vid ett hus omgivet av grus och grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.