Hej

För att fästa upp underskåpen, IKEA, så finns det två alternativ:
1 Fäst en planka på väggen 16 cm över golvets högsta punkt.
2 Använd stödben både i fram och bakkant

Vad har ni för erfarenheter av dessa två alternativ?

/Zeb
 
  • Gilla
Ekna
  • Laddar…

Använd en regel som fästs i väggen. Det blir mycket stadigare än ben i bakkant!

MvH
Thorsten
 
Kan inte NOG hålla med föregående talare!!
 
Regel i väggen. Stabilare samt enklare att få alla skåp i våg. Använd en regel när du sätter upp väggskåpen också. Den tas bort sedan alla skåpen kommit på plats.
Den "spånplanka" som kommer med i paketet med IKEAs socklar fungerar utmärkt.

IKEA har en steg-för-steg guide gällande köksmontering som är bra.

// WM
 
Just det där med spånplankan som följer med skulle jag villa pusha för. När jag byggde ett IKEA kök för ett antal år sedan så fick man plankan som packmaterial i samma förpackning som sockelplankan, När jag hittade den (sockeln är ju det sista man monterar) så hade jag redan monterat upp allting och haft en akututryckning till byggmarknaden för att fixa en lämplig bräda.

Så titta igenom ALLA paket innan du börjar montera något.
 
Wintermute skrev:
IKEA har en steg-för-steg guide gällande köksmontering som är bra.
Var kan man hitta den guiden? På nätet? I butiken?

 
Fråga efter den på köksavdelningen när du är där. Kanske kan fås hemskickad via IKEAs kundtjänst också... Vet inte dock.

// WM
 
Planka på vägg är absolut det smidigaste och minst tidskrävande!! Har satt in 6 Ikea kök...
 
planka på väggen är enklast både för väggskåp och bänkskåp.
Jag satten en list som är lika tjock som kakel och fix som fick sitta kvar. där satte jag sedan en eklist som gick ner över kaklet och blev kakellist.
Mitt golv var lite snett så jag byggde en ram i framkant med två stycken 45x45 reglar och tillkapade distansbitar mellan.
Fäste sedan sockeln i den.
 
styrman1 skrev:
planka på väggen är enklast både för väggskåp och bänkskåp.
Jag satten en list som är lika tjock som kakel och fix som fick sitta kvar. där satte jag sedan en eklist som gick ner över kaklet och blev kakellist.
Mitt golv var lite snett så jag byggde en ram i framkant med två stycken 45x45 reglar och tillkapade distansbitar mellan.
Fäste sedan sockeln i den.
Så kan man ju fästa sina överskåp också... Inget jag personligen skulle göra....men men
 
Wintermute skrev:
Fråga efter den på köksavdelningen när du är där. Kanske kan fås hemskickad via IKEAs kundtjänst också... Vet inte dock.
Tackar! Hämtade den i butiken idag! ;D
 
Öhm, med risk för att vara ensam om min åsikt så tänkte jag bara säga att ben i bakkant funkar finfint det med. Är bara att skruva lite tills det hela är i våg så drar man fast alltihop i väggen... Att det skulle vara mindre stabilt på detta sätt har jag svårt att se, däremot kanske injusteringen är enklare om man drar upp en planka...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.