Jag har en "knut" i mitt blivande toalett där det är besvärligt att få till. (Det är besvärligt att berätta utan bilder men i princip har jag tre rör uppifrån en högt placerad VVB, två rör ska ner genom golvet och varm- och kallvatten ska gå åt höger OCH vänster...)

Fick tipset av en fd VVS:are att en rörmokare borde kunna göra det efter ritning. Är det vanligt och något som en vanlig VVS-firma skulle ställa upp på?
 
Troligen har jag missförstått, men det låter som du behöver en T-koppling.
 
Ja, svårt att beskriva som sagt var:
Från golvet kallvatten 32 mm pem.
Kallvatten därifrån åt både höger och vänster i 15mm koppar.
En kallvatten 15 mm koppar uppdärifrån upp till VVB.
Från VVB en varmvattenledningen som ska ner i "knuten" och både till höger å vänster.
Sen dränledning från VVB ner genom golvet.....
 
K
Det är ju klart att en firma skulle kunna hjälpa dig att bygga ihop rördelar efter en ritning, men någon måste ju montera prylarna på plats och om du hade tänkt göra det själv, så är det inte så mycket svårare att bocka och kapa rören själv också.
Finns ju många duktiga på forumet som kan hjälpa dig med rätt rördelar och hur montaget bör gå till.
 
Jo, jag tror nog att jag skulle kunna få ihop det - men jag tror kanske att ett proffs kan göra den snyggare och lite nättare än jag klarar av det...
 
Är det ett plus du behöver?uppåt nedåt mittför varandra och höger vänster mittför varandra?
Ett rakt rör och löda på rör åt båda hållen, är det så du tänker.

Protte
 
Jag tror jag får rita en skiss - det känns som att jag inte lyckas förmedla hur komplext det är för alla svar hittills har gissat att det är enklare än det är....men tack ni som försökt så långt.

Återkommer med en skiss inom kort...
 
Så här någonting ser det ut (ska se ut...) och jag tänker att ett proffs kan få ihop det på ett snyggare sätt än att använda färdiga kopplingar och så som tar rätt mycket plats...

Skiss av rörinstallation med röda, blåa och gröna linjer som indikerar olika ledningar och en PEM-koppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det finns ju presskopplingar eller att man löder ihop rören. Oavsett så bygger nog en rörmokare enkelt det på plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.