Hej
Håller på att bygga badrum och har dragit oskarvade 15 mm prisolrör innanför väggar och tak. När jag skulle slå i sista spiken i takpanelen så.... tja resten kan ni nog räkna ut själv.

Hålet är ca en och en halv millimeter och går rakt genom röret där det börjar böja ner mot väggen. Skarva får man ju inte vad jag förstår och det skulle heller inte bli bra med tanke på att röret böjer av.

Taket är sänkt ca 10 cm så det finns ca 7 cm utrymme ovanför röret.

Min fråga är följdaktligen: Vad gör man?
Tanken på att riva väggar och tak och lägga in ett nytt rör står jag knappt ut med. Det är ganska stora ytor att riva. Det skulle gå att dra utanpåliggande, men det skulle bli väldigt fula dragninar över dörr osv.

Kan man löda igen detta på ett vettigt sätt, och är det säkert. Jag har en liten gasolbrännare, duger den. Vilket lödtenn skall jag använda i så fall. Tips på tillvägagångssätt tas gärna emot.

Tacksam för svar

"Klantskallen"

 
Löda är ju inte heller godkänt till dolda skarvar så det ger ju inte så mycke. Själv skulle jag nog försöka göra en inspektions lucka och sätta en skarv.
 

Tack för svar.
Ja det är ju en ide. Problemet med den varianten är att det sannolikt blir två skarvar och två luckor då jag inte skulle våga skarva med en koppling i böjen. Vad tror du ?
 
Löda igen hålet, gör du det rätt så kommer den aldrig att läcka,sen om du sätter en inspektionslucka eller inte är upp till ditt egna samvete.

Om det var mitt hus och jag tänkt bo där länge skulle jag inte sätta någon lucka, ska man däremot sälja så är det lucka som gäller.
 
Ok. Löda blir det nog. Jag kommer att sälja så småningom så lucka blir det absolut.

Skall man bara rengöra ordentligt (flussa också?) och låta det flyta igen och sedan provtrycka. Skall man också bygga på lödningen (om detta går)?
 
Det går ju att löda, fast det inte är godkänt. Men du bör nog hårdlöda med oxygen/acetylen. Då blir det tätt och du behöver inget flussmedel. Var bara försiktig så du inte eldar upp hela huset...

Personligen hade jag nog försökt byta ut röret ändå, eller dragit synliga rör.
 
Jag har en bekant som råkade ut för nästan samma sak. Man får tydligen löda även dolda rör, men inte vem som helst. Det måste vara en som har någon slags licens för just detta. En större rörfirma borde ha någon sådan lödare.
 
Ok. Tackar.
Jag bör nog göra en test och slå hål på ett provrör (he,he) på samma sätt och löda och sedan provtrycka. Får jag svårt med det så är det nog en firma som gäller eftersom det riktiga röret sitter svårt till även om det borde gå om jag skärmar av det ordentligt.
 
Det är inte tillåtet med lödda dolda skarvar på tappvatten oavsett om man har licens eller inte.
Licens brukar krävas vid fjärrvärme och gas-installationer mm
Sen är det ju den säkraste skarvmetoden, om den är rätt utförd, men tyvärr inte godkänd för dold förläggning...


 
evidens skrev:
Ok. Löda blir det nog. Jag kommer att sälja så småningom så lucka blir det absolut.

Skall man bara rengöra ordentligt (flussa också?) och låta det flyta igen och sedan provtrycka. Skall man också bygga på lödningen (om detta går)?
Ta dit en rörkrökare som fixar det åt dig, det går fort och blir rätt gjort. Du kan själv vara brandvakt för det lär behövas en brännare och hårdlödning. Jag har själv gjort samma tavla som du en gång.
 
Har hört att den enda kopplingen godkänd för montering i vägg/bjälklag är crimpkoppling, d.v.s en koppling där man krimper kopplingen.
Till detta behöver man en dyr krimpmaskin som många rörpulare använder numera.
Du får en bättre koppling enligt min mening och Du slipper bränna upp halva taket!
Ta dit en röris med en sådan så löser han detta...

/Håkan
 
Det här var många bra ideér. Jag tackar för samtliga. Försöker få tag i en röris om det nu skulle vara så att det inte duger med mjuklödning, kanske alternativt att själv sätta en koppling på varje sida om böjen och sedan sätta en inspektionslucka vid varje koppling.

Om man krimpar så undrar jag verkligen om det går att göra i början på en böj, där spikhålet befinner sig? Det är också ganska trångt där.


"Klantskallen"
 
Numera är presskopplingar inte heller godkända för dold förläggning. Iaf inte om man ska följa de nya branschreglerna "säker vatteninstallation"

Det går inte att sätta en sån koppling i en böj ändå. Det krävs att röret är rakt, och man måste kunna få i en stödhylsa om man har prisolrör
 
som sagt, det finns inga kopplingar som är godkänt för dolt montage, men det är ju främst en regel vid nybyggnation... jag jobbar själv som VVS montör och man måste ibland se mellan fingrarna... ibland går det inte lösa utan att få en dold installation när det gäller servicearbeten.... är du minsta osäker, lämna det åt en fackman så kommer det lösa sig utan bekymmer...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.