M
Nu är jag inte insatt (alls, skulle jag vilja påstå...) i fjärrvärme, men vänder mig hit då jag fått väldigt mycket goda råd och vettig hjälp härifrån tidigare!

Vi har sedan ca en månad tillbaka köpt ett hus, och upptäckt att det droppar väldigt mycket från vår fjärrvärmestation. Utifrån det jag har läst tidigare så är det inte alltför ovanligt att det droppar ofta, men då i huvudsak pga högt tryck. Vi ha noterat högt tryck en gång tidigare, och har då efter ett tag fyllt på med vatten. Droppar fortfarande lika mycket, även fast trycket håller sig på 'grön nivå'.

Kommer ju säkerligen ringa en rörmokare ang detta, men vill hör om ni varit med om liknande och vad det berodde på.
Vi upptäckte idag en länka från ett av rören från fjärrvärmestationen som går ut i köket. Kan det ha med droppande att göra?

När man köper huset, har inte säljaren något slags ansvar för att fjärrvärmen ska 'besiktas' eller något liknande, eller är det lite väl långsökt? Vi äger ju ändå huset sedan den 2:a maj, så jag misstänker att ansvaret ligger på oss.
Inga anmärkningar har gjorts på fjärrvärmen sedan tidigare, via t ex en besiktningsman.


Tack på förhand, känner mig smått vilsen i allt detta!
 
M
Nu är jag inte insatt (alls, skulle jag vilja påstå...) i fjärrvärme, men vänder mig hit då jag fått väldigt mycket goda råd och vettig hjälp härifrån tidigare!

Vi har sedan ca en månad tillbaka köpt ett hus, och upptäckt att det droppar väldigt mycket från vår fjärrvärmestation. Utifrån det jag har läst tidigare så är det inte alltför ovanligt att det droppar ofta, men då i huvudsak pga högt tryck. Vi ha noterat högt tryck en gång tidigare, och har då efter ett tag fyllt på med vatten. Droppar fortfarande lika mycket, även fast trycket håller sig på 'grön nivå'.

Kommer ju säkerligen ringa en rörmokare ang detta, men vill hör om ni varit med om liknande och vad det berodde på.
Vi upptäckte idag en länka från ett av rören från fjärrvärmestationen som går ut i köket. Kan det ha med droppande att göra?

När man köper huset, har inte säljaren något slags ansvar för att fjärrvärmen ska 'besiktas' eller något liknande, eller är det lite väl långsökt? Vi äger ju ändå huset sedan den 2:a maj, så jag misstänker att ansvaret ligger på oss.
Inga anmärkningar har gjorts på fjärrvärmen sedan tidigare, via t ex en besiktningsman.


Tack på förhand, känner mig smått vilsen i allt detta
 
Vid köp är det framför allt köparen som ska besikta. Säljaren får inte undanhålla kända brister. Men det finns inga krav på säljaren att besikta något.

Det borde väl gå att se var det läcker? Är det fjärrvärmen, tappvatten eller radiatorvatten?
 
M
D Daniel 109 skrev:
Vid köp är det framför allt köparen som ska besikta. Säljaren får inte undanhålla kända brister. Men det finns inga krav på säljaren att besikta något.

Det borde väl gå att se var det läcker? Är det fjärrvärmen, tappvatten eller radiatorvatten?
Det är fjärrvärmen som läcker. Tack för svar! Jo, logiken i mig sa det också, var mest ute efter lite tankar kring det hela.
 
Var läcker det i systemet? En bild så kanske vi kan bistå med råd. Jag har haft läckage vid mätaren och dessa muttrar var knapp åtdragna.
 
M
Det är en säkerhetsventil som 'läcker'. Jag tycker det känns logiskt att den droppar vid övertryck, men den droppar bokstavligen hela dagarna...
 
Bilder!
ÄR det högt tryck då? (Manometer?)
Om trycket blir högt "av sig själv" kanske expansionskärlet saknar luft så när vattnet ska expandera sticker det ut i säkerhetsventilen istället.

Är trycket normalt exakt när det droppar?? Framledningstemperaturen varierar (och är inte sällan alldeles för högt) så under natten går tryckrt upp om intr expkärlet fungerar.
 
Finns det övertrycksventil på fjärrvärmen? Det låter lite konstigt. Det låter mer som radiatorvattnet.
 
Fjärrvärme är alltid färgat vatten blått eller grönt!
När den läcker på tilloppet brukar det ånga bort omedelbart men lämna kalk och färgrester efter sig. På retursidan ser man tydligt färgen ! :devilish:

Troligen är det påfyllningsventilen som läcker mycket vanligt Trycket stiger då till 2,5 kg sen öppnar säkerhetsventilen :worried: och det kommer ut lika mycket vatten som ventilen läcker.
 
D Daniel 109 skrev:
Finns det övertrycksventil på fjärrvärmen? Det låter lite konstigt. Det låter mer som radiatorvattnet.
Det finns ingen säkerhetsventil på fjärrvärme ute hos abonnenten .
 
M
Nej, har bara varit högt tryck en gång sedan vi flyttade in. Fyllde då på med vatten. Inget högt tryck sedan dess, men det droppar ändå dg som natt...
 
M
Vattnet är inte färgat på något sätt.
 
Det är inte fjärrvärmen som läcker. Det är ditt värmesystem. En säkerhetsventil hakar upp sig ibland pga smuts. Vrid på ratten och släpp ut vatten några gånger så brukar det lösa sig.

Löser det sig inte så får man fundera på om påfyllningen läcker igenom, expansionskärlet trasigt eller om säkerhetsventilen behöver bytas.
 
Det finns en säkerhetsventil på varmvattendelen om den läcker syns det inte på tryckmätaren. Den skall öppna vid 10kg tryck men kan mycket väl stå och droppa. Om du vrider på den medurs släpper den ut tappvatten. Där kan vara smuts i ventilen och behöver motioneras. OBS Det kommer mycket vatten och det är varmt ratten skall fjädra tillbaka för att stänga .
 
Krilleman
Vad är det som droppar, från vilket rör?

Säkerhetsventil?

Lägg upp några bilder så får du antagligen fler svar.

Det är ditt ansvar att besiktiga fastigheten innan köp och kostnadsreglera efter vad som uppdagas på besiktning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.