För att skapa lite extra yta i dotterns rum planerar jag att bygga en loftsäng. En 2-meters säng får inte plats så jag tänkte bygga en egen stomme och kapa en ribbotten till 1,8m (dottern är inte så lång).

Sängens synliga sidorna tänkte jag klä med limträskivor. Det är rejäla träväggar så några franskskruv + en stolpe borde få konstruktionen stabil. För att inte sängen skall blir för hög tänkte jag nöja mig med 45x70 virke.

Sedan en trappa med förvaring där trappstegen också består av limträskivor.

Har jag missat något eller tror ni att det funkar?

Digital skiss av planerad loftsäng med trappa och förvaring i ett hörn av rummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-skiss av ett hemmagjort loftsängsprojekt med en trappa som har inbyggd förvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
LHöglind
  • Laddar…
Såg en snarlik lösning på Äntligen Hemma igår morse (tror jag att det var). Sett den? Om det inte är den du har inspirerats av redan så kanske det kan ge något att kika på programmet.
 
Nej, det har jag inte sett. Gissar att det är "Tomas, som bor på 27 kvadratmeter" som det gäller.
 
Ja det stämmer. Fick googla för att kolla om vi tänkte på samma och såg då i byggbeskrivningen att de körde med ganska mycket större dimension till ramen. När jag tänker på det så kan kanten kanske bli lite väl sviktig med en tretumsregel. Om du kör på det skulle jag föreslå att du förbinder limträskivan och regeln väl (inklusive limning) så att den hjälper till att styva upp maximalt.
 
När jag läste på universitet för många år sedan hade dussintals kompisar loftsängar. Ingen hade "staket" Ingen trillade ut någonsin varken nykter eller full. Det verkar finnas en inbyggd spärr.
Virkets dimesnionering har ingen betydelse för sängens höjd för du bygger det inte som en altan. Du kan ha en 2x4" ram och på en list innanför vilar ribb-botten.
Ta bort den spetsiga delen av staketet närmast trappan. Den gör mer risk än nytta.
Och jag hade tagit bort staketet komplett. Men det är min personliga åsikt.
 
TS har ju valt att låta regeln agera som den list du beskriver, Thomas_Blekinge, så att den blir dold och har limträ på sidan istället för en fet regel så dimensionen spelar roll. Men jag tror att limträskivan på ett bra sätt ersätter en kraftigare regeldimension.

Och jag skulle ha något fall/rullskydd om jag byggde till mina barn och inte litat på inbyggda spärrar.

Det mest naturliga är väl att ha fötterna mot trappan. I så fall skulle jag nog såga ur gaveln av limträ du har ritat där så att det blir lite enklare att kravla sig över från trappan till madrassen. Men behåll lite höjd så att madrassen fortfarande hålls på plats.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Ja det stämmer. Fick googla för att kolla om vi tänkte på samma och såg då i byggbeskrivningen att de körde med ganska mycket större dimension till ramen.
Det finns dock tre stora skillnader:
1. Jag bygger en 80 säng istället för en 140 säng
2. Jag använder ribbotten istället för resårbotten
3. Jag fäster ramen i två väggar istället för en

Så min konstruktion är mindre krävande och mer stabil. Dessutom är det en tjej på 40 kilo som skall sova i sängen. ;)

T Thomas_Blekinge skrev:
Ingen hade "staket" Ingen trillade ut någonsin varken nykter eller full. Det verkar finnas en inbyggd spärr.
Det där är en spärr som min dotter saknar. Jag kan inte ens minnas alla gånger hon trillat ur sin vanliga säng. Den sängen har inget räcke så vi brukade sätta en en stor bok mellan madrassen och sängkanten. Ibland tog hon sig över även den på natten. Nu var det visserligen ett tag sedan men - räcket stannar! :)

Bernieberg Bernieberg skrev:
Det mest naturliga är väl att ha fötterna mot trappan. I så fall skulle jag nog såga ur gaveln av limträ du har ritat där så att det blir lite enklare att kravla sig över från trappan till madrassen. Men behåll lite höjd så att madrassen fortfarande hålls på plats.
Jag har varit inne på precis samma idé!
 
Fast en 80 cm bred loftsäng kommer att upplevas som väldigt smal. Eller kommer du att ha en hylla hängande utanför till allt de vill ha uppe i sängen?
 
Anna_H Anna_H skrev:
Fast en 80 cm bred loftsäng kommer att upplevas som väldigt smal.
Förstår inte - upplevs en loftsäng smalare än en vanlig säng? Hyllor kommer jag ha på väggen för om man har den utanför sängen så kommer man slå huvudet i den när man kommer in genom dörren.
 
The Tor The Tor skrev:
Förstår inte - upplevs en loftsäng smalare än en vanlig säng? Hyllor kommer jag ha på väggen för om man har den utanför sängen så kommer man slå huvudet i den när man kommer in genom dörren.
Ja, ju högre upp man kommer, desto smalare upplevs det. Särskilt om du sätter hyllor inne i sängen istället för utanför. Kommer inte den som sover i sängen att slå huvudet i hyllorna?

Du skrev att dottern är liten. Hur gammal är hon? Hur många år räknar du med att lösningen ska hålla?
 
Anna_H Anna_H skrev:
Ja, ju högre upp man kommer, desto smalare upplevs det.
Det kände jag inte till. Nu finns inte alternativet att göra sängen bredare för då hamnar den framför dörren.

Anna_H Anna_H skrev:
Kommer inte den som sover i sängen att slå huvudet i hyllorna?
Jag får helt enkelt sätta dom så att man inte slår huvudet i hyllorna. Högre upp mot taket, längre ner mot fotändan eller ovanför dörren.

Anna_H Anna_H skrev:
Du skrev att dottern är liten. Hur gammal är hon? Hur många år räknar du med att lösningen ska hålla?
Hon är 12 och detta är i vår sommarstuga. Jag kan inte sia om hur länge hon vill ha kvar loftsängen men det handlar ju om en investering på någon tusenlapp. Sedan har jag fler, betydligt äldre barn, så det kanske kommer något barnbarn som vill ta över rummet så småningom. :)
 
Anna_H Anna_H skrev:
Ja, ju högre upp man kommer, desto smalare upplevs det
Hur kommer det sig? Har aldrig hört talas om det.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Hur kommer det sig? Har aldrig hört talas om det.
Aldrig känt skillnaden på att gå på en planka som ligger på gräsmattan, eller en linje på gatan jämfört med att gå på ett staketräcke, eller ett balkongräcke? 10 cm som är så enkelt att gå på utan höjd blir plötsligt jättesvårt när man är högt uppe.
 
Så här blev det! Var mycket mätande när inte väggar och golv är raka men jag (och dottern) blev väldigt nöjd. :)
 
  • Hemmagjord hyllvägg och sittbänk i ett hörn av ett rum med lutande trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Anpassad hörnhylla i trä mot ojämna väggar och golv med integrerad sittbänk och förvaringskuber.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd träloftsäng med vita stödpelare och madrass, fint inpassad i ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nick_se och 10 till
  • Laddar…
Riktigt snyggt! Vill bygga något liknande här hemma.

Hur byggde du trappan/hyllan? Tips mottages mer än gärna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.