Hej, vi hade ett fel på vår tio år gamla diskmaskin och bokade en reparatör som kom för att felsöka. Reparatören var här i max en halvtimme och hittade felet. Han hade dock inga reservdelar utan erbjöd sig att beställa sådana och komma tillbaka. Men kostnaden för reparationen skulle bli större än en ny diskmaskin skulle kosta. Vi valde således att tacka nej till dennna reparation. En vecka senare kom en faktura på felsökningen på sammanlagt nästan 3000 kronor varav 1800 arbetskostnad och resten grundavgift och moms.
Är detta rimligt????
 
Inte ovanligt att man betalar för varje påbörjad timme samt tiden man sitter i bilen + milkostnad. Nu framgår det inte var ni bor mer än Stockholms län. Men visst, 3000kr låter karatedyrt. :)
 
BirgitS
Beror väl lite på märket på diskmaskinen också, Miele är väl kända för att vara dyra även när det gäller service.
 
Nja detta är en Ikea maskin. Att det kostar 3000 kr att felsöka förtar ju faktiskt hela poängen med att försöka reparera.
 
Albin71 skrev:
Nja detta är en Ikea maskin. Att det kostar 3000 kr att felsöka förtar ju faktiskt hela poängen med att försöka reparera.
Du får väl be om en specifikation?

Det är ju lätt att säga nu, men att fråga först hade ju varit klokt. För mig låter det vansinne att reparera en 10 år gammal maskin.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
F
Låter saftigt! Fick betala 600kr för att reparatören skulle skruva sönder tvättmaskinen, mäta lite och sedan gå och byta en säkring i proppskåpet :surprised:
 
Det var alldeles för dyrt. Fick du ingen info om detta vid bokningen eller när han var där?
 
Nyfniken skrev:
Du får väl be om en specifikation?

Det är ju lätt att säga nu, men att fråga först hade ju varit klokt. För mig låter det vansinne att reparera en 10 år gammal maskin.
Att låta en reparatör felsöka/reparera är knappast lönsamt men kan man felsöka/reparera själv är det klart lönt. Precis bytt stigningsröret på min Elektrolux ESL6531 efter att jordfelsbrytaren löste ut när maskinen gick och vatten rann ut under köksskåpen. Röret kostade 405kr exkl. frakt och i övrigt såg maskinen välbehållen ut så klart välinvesterade pengar tycker jag. Börjar pumpar krångla och reservdelarna kosta upp mot 1500-2000 så håller jag med.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Mina föräldrar gjorde samma sak för ett antal år sen. Ringde reparatör på en gammal maskin. Han kröp runt och grymtade en stund, fipplade med nåt, sa att delar måste köpas, typ byta hela pumpen. Farsan tyckte hans jobb verkade tveksamt och felsökte själv, hittade nåt kanonlätt fel som inte alls var det gubben sa, läcka i nåt plaströr, beställde typ en oring för 50 spänn, maskinen var fixad - höll flera år. Fakturan på felsökning som hittat ett fel (typ pumpen läcker fast den inte gjorde det) rev firman efter samtal. Nästa gång maskinen krånglade köpte de en ny istället. Miljömässigt fel, men ekonomiskt rätt. Tyvärr. Funkar väl bara om man inte behöver ta in röris för att koppla in maskinen, men har man inte tummen i pannan så klarar nog de flesta av att montera en diskmaskin?

Själv felsökte jag vår gamla maskin själv. Frugan var ytterst tveksam om jag skulle klara det, den går aaaaaaaldrig att laga. Det var en mikroswitch under ett gummimembran som inte orkade tryckas in pga gegga. Maskinen blinkade fram felet har jag för mig. Den funkade fram tills vi pensionerade den av andra skäl (jag skänkte bort den).
 
Det låter helt rimligt med tanke på vad personal och bilkostnader är för ett företag i ett högskatteland. Därför man bara lagar vitvaror när det finns giltig garanti.

Och nu när ni vet vad en felsökning kostar så förstår ni varför kvaliteten på de flesta vitvaror blivit mycket bättre. Det är helt enkelt för dyrt att sälja skit.
 
Jag skulle prutat ned fakturan, 3000 känns väldigt högt,
 
Appendix Appendix skrev:
Det låter helt rimligt med tanke på vad personal och bilkostnader är för ett företag i ett högskatteland. Därför man bara lagar vitvaror när det finns giltig garanti.

Och nu när ni vet vad en felsökning kostar så förstår ni varför kvaliteten på de flesta vitvaror blivit mycket bättre. Det är helt enkelt för dyrt att sälja skit.
Detta är inte en representativ kostnad.
Det lagas en hel del vitvaror utanför garanti till folks glädje. Det är faktiskt så att en del blir positivt överraskade att det inte blev så dyrt. Elektronikkort till lite äldre maskiner kan däremlt vara hutlöst dyrt.
Och jag vet vad pratar om.
 
Snailman
2pers felsökte och lagade en spis vid hembesök, för en femhundring för några år sen (var en lös kabel de hittade när de lyfte på spisplattorna), kanske inte så konstigt att det ligger en pizzeria numera där firman låg.

men 3k verkar dyrt
 
Hej, jag ringde firman och bad dem dubbelkolla fakturan. Det visade sig att det blivit fel... så nu behöver vi tydligen bara betala grundavgiften på 900. Dessutom hade de missat att dra av för RUT trots att vi lämnat personnummer tidigare, så där minskar det ytterligare. Det är
vi glada för så klart, men undrar förstås lite över deras administration... tack för alla svar!
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
A Albin71 skrev:
Hej, jag ringde firman och bad dem dubbelkolla fakturan. Det visade sig att det blivit fel... så nu behöver vi tydligen bara betala grundavgiften på 900. Dessutom hade de missat att dra av för RUT trots att vi lämnat personnummer tidigare, så där minskar det ytterligare. Det är
vi glada för så klart, men undrar förstås lite över deras administration... tack för alla svar!
Strålande bra, för alla parter. Därmed är samtliga i denna tråd upplysa med korrekt information.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.