Hej!

Vi har anlitat ett företag som gör vår husgrund till vårt attefallshus.

Ni får gärna säga till ifall ni ser något fel eller om något är gjort ganska taskigt.


En fråga jag får upp är, där handfat och tvättmaskin/varmvattenberedare ska kopplas in, är det inte fel att ha 110mm rör?

Tack för era synpunkter!
(Ursäkta dåliga bildkvalitén.)
 
  • Nyinstallerade rörledningar för vatten och avlopp på en husgrund under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörinstallation för husgrund med flera uppskjutande 110mm rör på ett grusunderlag, omgiven av verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husgrund under uppbyggnad med isolering och utstickande rörsystem för bland annat handfat och tvättutrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husgrund under konstruktion för attefallshus med synliga isoleringspaneler och rörgenomföringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husgrund under konstruktion med isolering och rörledningar som sticker upp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grundplatta för attefallshus under konstruktion med rörinstallationer och markerade mått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av attefallshusplan med markerade installationer för kök, badrum och vitvaror.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Jag brukar dra upp 110 till toalettstolen. Annars brukar standard vara 75 till handfat, kök osv. På dräneringen sätter jag alltid ett T med en spol i varje 90-graders krök.
 
  • Gilla
SiggiGBG och 1 till
  • Laddar…
Tror det är ren bekvämlighet från flera grundbyggare att använda 110 då behöver dom inte inhandla några 75 rör.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Kan faktiskt vara en fördel ibland. Om röret har kommit lite fel fixar man det med en exentrisk förminskning.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Dock tajt att bygga in 110 mm i en innervägg. Tex för avlopp till tvättställ.
Enda som jag ser kan bli svårt. Alt en tjock innervägg.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Rätt eller fel vet jag inte. Bara en kommentar från mig så skopor av salt gäller. Kan vara jag som har gjort fel.
Men när jag la nytt avlopp för min utbyggnad samt helt nytt i den urbilade gamla källaren för resten av huset, så kändes det mest rätt att sätta T-na så de mynna ut nedströms.
Dina mynnar mottröms om fallet är till höger i bild.
Förmodligen kvittar det och jag som är anal?
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Rätt eller fel vet jag inte. Bara en kommentar från mig så skopor av salt gäller. Kan vara jag som har gjort fel.
Men när jag la nytt avlopp för min utbyggnad samt helt nytt i den urbilade gamla källaren för resten av huset, så kändes det mest rätt att sätta T-na så de mynna ut nedströms.
Dina mynnar mottröms om fallet är till höger i bild.
Förmodligen kvittar det och jag som är anal?
Jag tror och hoppas verkligen att fallet är åt vänster i bild.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Som föregående skriver. Visst går fallet till vänster. Alltså vattnet rinner till vänster på bild nr 1. Annars är det helt galet gjort. Kommer bli stopp direkt.

Om inte MÅSTE det göras om.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
D docboy skrev:
Dock tajt att bygga in 110 mm i en innervägg. Tex för avlopp till tvättställ.
Enda som jag ser kan bli svårt. Alt en tjock innervägg.
Man sätter en förminskning i nivå med betongplattan. Då är det inga problem.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Om nu fallet på stammen är till vänster vilket vi hoppas, vad går då ut till höger i bilden? Kan det vara avluftningen?
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Tack tack!!
Ja, fallet är till vänster! 1-2cm per meter tror jag han sa.
Det som går till höger är en till liten gäststuga med avluftning.

Kantelementen glappar ganska kraftigt på ett ställe och lite mindre tydligt på ett annat. Är väl viktigt att det ska vara tätt?

Sen så är isoleringslager 1 i väldigt massa små bitar, är väl viktigt det med att det är så stora bitar som möjligt? Får magsår snart, när det slarvas.
 
  • Kantelement för byggprojekt som glappar med synlig isolation och grusig mark i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kantelement i byggprojekt med glapp och isoleringslager i små bitar, konstruktion i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grundkonstruktion med synligt glapp i kantelement och isolering i småbitar, armeringsjärn och avluftningsslang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betongkantelement som glappar vid anslutning med synligt isoleringsmaterial i småbitar och snö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggplats med synlig armering och kantelement som glappar, isoleringsmaterial i små bitar på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spalterna mellan kantelementen är ingen fara. Det är betong som ska ner i grunden, inte vatten.

110 mm avlopp är inte fel, förutom som det nämndes tidigare om det ska upp i en vägg.
Men det är lite ovanligt att dra 110 hela vägen. Däremot (som också nämndes) är det lätt att finjustera positionen genom dom excentriska övergångarna från 110-75 mm. Räcker inte den justermånen så justerar man genom att knäa rören på väg upp genom frigoliten.

Och isoleringen duger också. Det sker inget luftbyte där under så den lilla luften som finns i skarvarna isolerar minst lika bra som frigoliten.

Det enda jag skulle kunna anmärka på så här långt är att dom använder villabyglar istället för färdiga armeringskorgar men det är på intet sätt fel. Det handlar bara om att korgarna spar en massa tid.
Och det är lite ovanligt att man stämpar kantelement. Man brukar stödfylla med makk på utsidan men det där är verkligen inget fel. Snarast tvärtom. Det är ju mer jobb att stämpa än att stödfylla.

Släpp taget och låt dom jobba i fred. Det finns ingenting som förstör arbetslust och därmed kvalitet så mycket som att få en kund som visar sig vara ett kontrollfreak.
 
  • Gilla
RoBo och 3 till
  • Laddar…
Ska det vara plast mellan isoleringslagren?
 
D Daniel 109 skrev:
Ska det vara plast mellan isoleringslagren?
Troligen tänkt som radonskydd.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Vad tror ni om Randisolering / Tjälisolering?

Tjänar man tillbaks dem pengarna som isoleringen kostar på uppvärmningskostnaden?

Jag funderar på att lägga extra randisolering.. :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.