Behöver lite hjälp ang. en 2-takts kinamoped, Sym Jet 50...motorkunnig någon?
Den går/gick jättebra tills häromdagen, då den började lägga av på tomgången. Så fort man släpper gasen dör den alltså.

Det jag vet är att automatchoken funkar som den ska (pinnen åker ut när den blivit varm.) Förgasaren är ordentligt rengjord med bensinbad och tryckluft. Har skruvat på luft och tomgångsskruvarna utan resultat. De var ju i och för sig rätt inställda tidigare, eftersom den gick bra på tomgång förut.
Upplever den lite mer svårkickad än tidigare dock.
Och som sagt, när man får igång den och gasar går den väldigt bra. Tändstiftet är nytt, batteriet också.
Vet dock inget om skick tändspole/kabel, om det nu kan ha påverkan.
Moppen är från -99 kan jag tillägga, så en 30-moppe.

Känns ju som den får bensin men inte orkar pumpa in när man släpper gas, men vad beror det på?
 
Alla packningar i förgasaren OK? Flottörnål mm OK?
 
Den stora packningen till "koppen" under var rätt platt, vet inte hur bra den är längre. Sen var det väl i princip bara en o-ring mot insuget(?) som såg ok ut.
Nålen hängde på en liten pinne tvärs i bakkant på flottören och rörde sig lätt i hålet - vet inte hur jag ska kolla om det är bra eller dåligt dock?
 
  • Närbild på hand som håller en förgasarens flottör med synlig nål och pinne.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en hand som håller en förgasare med synlig flottör och nålventil vid ett fordonreparationsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tjuvluft? Testa spraya lite startgas runt förgasarfoten och andra anslutningar där det kan tänkas läka.
 
På insugssidan så finns ett pyttehål efter trotteln som är bensintillförsel på tomgången.
Antagligen igensatt med ärg motsv.
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
På insugssidan så finns ett pyttehål efter trotteln som är bensintillförsel på tomgången.
Antagligen igensatt med ärg motsv.
Tack Jarlingar, kan du utveckla lite var jag ska leta efter det hålet? Trotteln är väl den som är iskruvad i toppen på förgasaren, som rör sig när man gasar?
 
Stämmer (y)
Hålet ska vara i botten på kanalen in mot cylindern efter trotteln.
Mindre än en vanlig nål i diameter..
 
Hmm.....är vi inne i förgasaren nu, Jarlingar, eller nånstans runtikring?
Jag har ju gjort rent den ordentligt, i alla kanaler och hål....?
 
Håll förgasaren i handen, koppen neråt och titta in i förgasaren mot trotteln från cylindersidan.
Där i botten finns en liiiiiten kanal för bränsle på tomgång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.