Jag vill få till en billig lösning på varmvatten och dusch i sommarstugan som idag bara har kallvatten. På några års sikt kanske vi bygger om lite mer så i nuläget siktar jag på en billig gangsterlösning med begagnad varmvattenberedare och utedusch (eller kanske duschkabin i friggeboden).

Vilken sorts rör/kopplingar är billigast att dra varmvattnet med inne i stugan? (eller via krypgrunden)
Vad för slang ska jag använda om jag drar ut vatten till friggeboden?
Klarar man sig med 30 liters varmvattenberedare för enstaka duschar?

Andra arbets- och kostnadsbesparande tips mottages gärna! :D
 
Jag har en 30-liters från Biltema i friggeboden och det räcker alldeles utmärkt till en låååång skön dusch eller ett par lite kortare. Själv fortsatte jag med Biltemas 12mm kopparrör och klämringskopplingar. Det var inga större problem att få det tätt. Kostnaden har jag inte koll på men så jäkla dyrt blev det inte.....
 
  • Gilla
mikewse
  • Laddar…
15 mm PEX-slang är ett alternativ. Man får lite bättre flöde än i 12 mm Cu-rör (beroende på längden) och det är lite lättare att installera om man har många kurvor. Man kan även spara pengar om man lär sig att bocka och löda Cu-rör. Inte svårt.
Jag kom över en del begagnade Cu-rör efter en riven pannanläggning och har använt det delvis till ombyggnad i källaren.
 
Tack för tipsen! Lödning låter ju på sätt och vis intressant att lära sig men att införskaffa de redskapen ingår nog inte i nuvarande gangsterprojekt :p

Biltema 30 liter, check.

Fungerar 15mm PEX även för att dra ut till friggeboden om man stoppar den inuti nån tjockare slang som skyddshölje?
 
Oj det var ju både nättare och billigare med lödgrejerna än vad jag trodde! (y) Skyddar man med en plåt eller liknande medan man lödar så man inte eldar upp huset? (Kanske finns nån bra länk med lödkurs? :))

Vad rekommenderar ni annars för prylar runt varmvattenberedaren? Jag har för mig att man brukar sätta nån slags tryckvakt/säkerhetsventil i närheten? Hemma har vi också en "förblandare" som ser ut lite som en ballofix där man ställer in blandning av varmvatten och kallvatten så man kan köra högre temp i beredaren än vad man får ut i kranarna, vet inte vad de heter? Ska man kanske också ha nån extra tömningspunkt nära beredaren för vinteravstängningen i stugan? Eller kan man skippa allt detta om man vill hålla nere kostnaderna?
 
Jag löder bara i bänk, aldrig nära en vägg.
Det finns färdiga ventilkoppel för vv-beredare med säkerhetsventil mm. En blandare är också att rekommendera. Jag har såna begagnad till försäljning men du bor väl för långt borta.
 
Ah tack då ska jag sondera marknaden här i Göteborg, annars pm:ar jag :)
 
  • Gilla
Yx-Göran
  • Laddar…
Redigerat:
M
Som hasse säger - Se till att du kan tömma systemet någorlunda smidigt på hösten så det inte fryser sönder.

Sedan tror jag väl att pem- eller pex-slang är ett billigt och bra alternativ i och med att du kan dra hela längden direkt utan att behöva skarva rör efter varandra. Använd PRK-kopplingar och inte plastkopplingar bara.
 
  • Gilla
mikewse
  • Laddar…
Ja precis, jag får göra ett överslag på hur få kopplingar jag kan komma undan med, det är ju en del pengar att spara där.

Angående tömning: behöver man ha en tömningspunkt i alla "dalgångar" i systemet eller kan man räkna med att mindre svackor sugs ut om man tömmer från lägsta punkten?
 
Billig gangsterlösning var det, så: Då vi renoverade badrummet ställde jag ut den gamla duschkabinen i garaget tillsammans med en mini-beredare, max 30 liter kanske ännu mindre. På beredaren hade jag gardenakoppling och kopplade på vattenslangen. Funkade bra i ett par månader och är iaf lätt att tömma till hösten :D

Stängde såklart av vattnet och beredaren då den inte användes! En så liten beredare värms snabbt så det är inga problem.
 
  • Gilla
mikewse
  • Laddar…
M mikewse skrev:
Angående tömning: behöver man ha en tömningspunkt i alla "dalgångar" i systemet eller kan man räkna med att mindre svackor sugs ut om man tömmer från lägsta punkten?
Man kan tömma genom att blåsa tryckluft igenom så räcker det med en tömningspunkt eller t o m öppna kranen.
 
M mikewse skrev:
Ja precis, jag får göra ett överslag på hur få kopplingar jag kan komma undan med, det är ju en del pengar att spara där.
Vet inte om jag fattat rätt. Ska VVB tillfälligt bara vara för dusch? Om så är fallet, är det ju lättast att sätta VVB precis bredvid duschkabinen och dra 2 m slangar direkt till duschblandaren. Klart med bara ett T-stycke och 2 plastslangar ! ( så har jag det i min bastu, men då med 1 liggande 80 l VVB ).
Schematisk ritning av vattenanslutning med VVB, slangar och dusch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja det är ett av alternativen. Det andra alternativet är att sätta beredaren i närheten av köket för att dra varmvatten till diskbänken och sedan knixa till nåt med en utedusch utanför köksfönstret. Antingen duschblandare på fasaden eller duschslang på kökskranen och ut genom köksfönstret :)
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.