Finns det några rekommendationer,när det gäller hur stort av ståndet bör vara i djupled på fönster- och överbleck.
Jag har läst på internet någonstans att överblecket bör ligga ca 40 mm utanför fasaden. Är det korrekt och vad bör avståndet i såfall vara för fönsterblecket.
 
  • Gilla
hakan.123
  • Laddar…
Fönsterblecket skall ha 40mm utstick. Så om du har läst att även överblecken skall ha det så torde väl faktasamlingen vara komplett.

Jag gör dock överblecken med 20mm utstick av estetiska skäl.
 
  • Gilla
Rholme
  • Laddar…
det är ingen höjdare att ha samma språng på överblecket som fönsterblecket.

vattnet får en tendens till att droppa från överblecket och sugas in runt språnget å fönsterblecket och slungas in på fasaden på nåt outgrundligt vis ... skitskumt men så är det.

jag gör språnget 25mm på överblecket och 40mm på fönsterblecket
 
En väldigt gammal tråd, jag vet. Men jag är i samma skede och måste bestämma vad jag ska ha. Jag funderar på att sätta underbleck 100 djupa, då får jag ett utstick på 30mm. Visst fasen borde väl det räcka, även om rekommendationen är 40 ?
 
Letade upp en gammaltråd.....

Noterade på två nybyggda hus att det på det första (en finsk firma) inte sattes överbleck på nåt fönster bara foder och liggande panel, och på det andra (en polsk byggare) inte sattes varken över eller underbleck. Det senare ser så fel ut att man nog kan sätta sig och vänta på fuktskadorna men det jag funderade på är om det är nån svensk tradition att sätta framför allt överbleck?
 
  • Gilla
Skg vent och 2 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Letade upp en gammaltråd.....

Noterade på två nybyggda hus att det på det första (en finsk firma) inte sattes överbleck på nåt fönster bara foder och liggande panel, och på det andra (en polsk byggare) inte sattes varken över eller underbleck. Det senare ser så fel ut att man nog kan sätta sig och vänta på fuktskadorna men det jag funderade på är om det är nån svensk tradition att sätta framför allt överbleck?
Överbleck behövs inte på t.ex. enplanshus med utstickande takfot. På utsatta gavlar kan man ju sätta däremot.
Underbleck ska man ha så klart, om man inte murar i riktigt traditionell still.
 
Det är 2-plans på det finska bygget utan takfot.
Och på den utan bleck alls satt det pvc-fönster och foder runt om, träpanel.
Såg jättekonstigt ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.