Hej!

Försöker definiera lite tomtgränser men pinnar / stenarna verkar lokala bonden ha tagit med sig när han harvat runt på åkern som angränsar till min tomt.

Kan bara hitta igen 3 gränspinnar/stenar (inringade i grönt), i resterande hörn saknas det.
Dessa 3 gränspinnar är även angivna med ett lokalt koordinatsystem på en karta som gjordes när en angränsande tomt styckades av.
På denna karta står det koordinatförteckning, system: Rikets 5gö 72 1938

Kan man på något sätt läsa in dessa 3 punkter med en gps och sen lägga samman detta med kartan för att få ut koordinater till resterande punkter?

(Har inte kartan vart jag befinner mig nu så blev en liten skiss i paint).
 
  • Enkel skiss i Paint som visar en oregelbunden tomtgräns med tre inringade gränsmärken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går det inte att få sweref-koordintater om du loggar in på 'min' fastighet' på lantmäteriets hemsida?
 
Det är nog inte ett lokalt system, utan RT 38.
Antar att det kan finnas översättningstabeller från det till nuvarande system, men då måste du ju ha koordinater för de andra hörnen för att det ska spela någon roll.
 
Omvandling kan du göra på https://rl.se/utm

Har för mig att det finns en del fallgropar kring detta, förutom att precisionen med icke korrigerade GPS är på tok för dålig för att använda till något annat än mycket grova uppskattningar.
 
harry73
https://www.lantmateriet.se/sv/Kart...Referenssystem/Tvadimensionella-system/RT-38/

Absolutskillnaden mellan punktkoordinater i RT 90 och RT 38 är generellt av storleksordningen 1-2 meter och uppgår som mest till omkring 5 meter.

Kartan här intill redovisar skillnaden från RT 38 till RT 90 som avståndsvektorer
Karta som visar avståndsvektorer mellan RT 38 och RT 90 över Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det finns inget generellt transformationssamband mellan RT 38 och RT 90. Det har dock tagits fram formler från lokala inpassningar (länsvis) som man kan få tillgång till från Lantmäteriets geodetiska arkiv, vid behov av att föra över data i RT 38 till RT 90.
Det finns även möjlighet att genomföra transformation genom interpolation i trianglar, i en så kallad restfelsmodell, mellan RT 38 och RT 90, med programmet Gtrans.

Jag har tillgång till några GIS program, och jag kan kolla om jag kan transformera dom (jag tror att Gtrans ingår)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.