Hej

Funderar på att bygga ut vårt hus på 150kvm men det är maxat enligt detaljplanen.
Detaljplanen tillåter 180kvm boarea med en byggnadsarea på 90 kvm, det är BYA som är maxad på vårt hus. I teorin så har vi ju 30kvm kvar att bygga ut, men då BYA uppnår 90 så kan vi inte använda de resterande 30kvm för mer BOA.

Frågan är då, om jag bygger till en bygglovsbefriad tillbyggnad på 15kvm - Kan jag då bygga 15kvm till ovanpå denna? (Så jag får en utbyggnad på 2 våningar och totalt 30kvm).

Min tanke var att använda bygglovsbefriad tillbyggnad för 15kvm utbyggnad på markplan, sedan borde det väl inte vara några problem att bygga vidare ovanpå denna då detaljplanen tillåter 180kvm.

Lite svårt att förklara, men hoppas någon fattar och kan ge lite råd!

Tack
 
  • Gilla
Lalu74
  • Laddar…
Hemmakatten
Intressant tanke,förstår vad du menar. Har du pratat med kommunen om detta?

Teoretiskt skulle det ju kunna fungera, men hur det ser ut lagmässigt vet jag inte. Finns kanske nån paragraf i PBL som förhindrar påbyggnad av Attefallsutbyggnad, om inte så kan det faktiskt fungera. Men jag tror att man måste läsa inte bara lagen utan även tolkningarna.
 
Nej det ökar byggytan. Ungefär som om du skulle byggt på pelare.
 
Hemmakatten
Men om TS bygger en attefallstillbygnad på 15 kvm i ett plan så ökar BYAn med 15 kvm. Om TS sedan bygger 15 kvm ovanpå attefallstillbygnaden så ökar endast Boarean och bruttoaren (fanns den har inte TS diskuterat), inte BYA.
 
Precis. Jag överskrider ju inte boytan för huset enligt detaljplanen.
I och med att jag gör en tillbyggnad på 15kvm så blir byggarean större än vad detaljplanen tillåter. Blir ju en motsägelse om jag får bygga tillbyggnad men sen inte använda utbyggnaden för att fortsätta bygga enligt detaljplan.

Frågan kanske ska ställas så här:
Innebär lagen för bygglovsbefriad tillbyggnad att max BYA för alla hus numera är "BYA enligt detaljplan" + 15kvm?

Jag har inte kollat med kommunen ännu men det är kanske dags att göra det :)
 
R r_martin skrev:
Hej

Funderar på att bygga ut vårt hus på 150kvm men det är maxat enligt detaljplanen.
Detaljplanen tillåter 180kvm boarea med en byggnadsarea på 90 kvm, det är BYA som är maxad på vårt hus. I teorin så har vi ju 30kvm kvar att bygga ut, men då BYA uppnår 90 så kan vi inte använda de resterande 30kvm för mer BOA.

Frågan är då, om jag bygger till en bygglovsbefriad tillbyggnad på 15kvm - Kan jag då bygga 15kvm till ovanpå denna? (Så jag får en utbyggnad på 2 våningar och totalt 30kvm).

Min tanke var att använda bygglovsbefriad tillbyggnad för 15kvm utbyggnad på markplan, sedan borde det väl inte vara några problem att bygga vidare ovanpå denna då detaljplanen tillåter 180kvm.

Lite svårt att förklara, men hoppas någon fattar och kan ge lite råd!

Tack
Du kan göra en attefallstillbyggnad i "två plan", fast i första skedet förbereder du bara för ett mellanbjälklag. Du gör tillbyggnaden så att du har 5 meter i takhöjd invändigt. Alltså uppfyller du kraven i pbl 9 kap paragraf 4b. Det blir en bruttoarea på 15,0m2.

Sen när du fått slutbesked skickar du in en anmälan om väsentligt ändrad planlösning och monterar bjälklag så att det blir två plan invändigt.

Borde kunna gå att göra så för att kringå systemet lite. Så länge taknockshöjden inte blir högre än befintlig nock.
 
Hej!

Jag har själv köpt en tomt i ett nytt område där detaljplanen tillåter max 165m2 BYA,

Jag skulle vilja ha ett dubbelgarage på 70m2 och nu när vi kollar planlösningen på huset som kan byggas i 2plan så verkar det som det kanske bli tight med plats med allt vi vill få in i botten plan.

Nu till frågan. Om jag skulle bygga garaget 15m mindre och lägga dessa på huset istället. Är det möjligt att göra en tillbyggnad på garaget med 15m efter att vi fått slutbeskedet? Hade varit intressant att få svar på denna frågan så kan man planera för det.

Kort sagt är det BYA enligt detaljplanen +15m2 som gäller?
 
Efter sökt lite hittade jag detta:

http://www.boverket.se/sv/PBL-kunsk...mot-lov-detaljplan-eller-omradesbestammelser/

Vissa bygglovsbefriade åtgärder får strida mot detaljplan eller områdesbestämmelser
Vissa bygglovsbefriade åtgärder får utföras i strid mot detaljplan eller områdesbestämmelser.

För en- och tvåbostadshus och till dem hörande fristående uthus, garage och andra små byggnader, så kallade komplementbyggnader, får följande åtgärder utföras trots att de strider mot detaljplan eller områdesbestämmelser:

  • med en mur eller ett plank anordna en skyddad uteplats vid ett bostadshus,
  • anordna ett skärmtak på max 15 m2 över en sådan uteplats som anges ovan eller över en altan, balkong eller entré,
  • uppföra eller bygga till en komplementbyggnad på max 15 m2, så kallad friggebod,
  • uppföra eller bygga till ett komplementbostadshus eller komplementbyggnad på max 25 m2, så kallat attefallshus,
  • göra högst en tillbyggnad på max 15 m2,
  • bygga högst två takkupor, eller
  • i ett enbostadshus inreda ytterligare en bostad.
och längre ner stod även detta:

Kommunen kan i detaljplan ha bestämt att bygglov krävs även för vissa av de bygglovsbefriade åtgärderna, dessa får då inte strida mot detaljplanen.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Intressant tanke,förstår vad du menar. Har du pratat med kommunen om detta?

Teoretiskt skulle det ju kunna fungera, men hur det ser ut lagmässigt vet jag inte. Finns kanske nån paragraf i PBL som förhindrar påbyggnad av Attefallsutbyggnad, om inte så kan det faktiskt fungera. Men jag tror att man måste läsa inte bara lagen utan även tolkningarna.

Jag har gjort så dvs tillbyggnad - attefallstillbyggnaden - byggt på med tillbyggnad. Så jag vet att det går!
 
Känns som om det kan vara knepigt konstruktionsmässigt att bygga ut garaget 15 kvm, bättre kanske att göra dessa 15 kvm på boytan?
 
Anna_H Anna_H skrev:
Känns som om det kan vara knepigt konstruktionsmässigt att bygga ut garaget 15 kvm, bättre kanske att göra dessa 15 kvm på boytan?
Gjuter man plattan 15kvm för stor från början och bygger garaget oisolerad. sedan flyttar man ut hela ytterväggen och lägger på 2 takstolar till...kanske blir knepigt men planerar man och förbereder så kan det gå smidigt kanske.

Jag tycker det känns mer jobbigt att bygga ut huset med två våningar 15kvm...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.