Hej,

Jag är i full färd att renovera mitt kök och undrar om det är någon som har koll på hur mycket det skulle kosta att flytta en gasspis i köket. Vet att det kan vara dyrt eftersom det bara är vissa personer som får göra gasinstallationer - men det är omöjligt att hitta en prisuppgift på nätet.

Tacksam för hjälp :)
 
Snackar vi gas eller gasol ??
För är det gasol det rör sig om så får vem som helst pula med det.
 
Jag har gas i huset så det rör sig om vanlig gas inte gasol - tyvärr...

 
Eftersom du behöver en rörläggare med behörighet för gas ska du kanske ta kontakt med en sådan? Om du har naturgas i ditt område (eller stadsgas?) måste det väl finnas någon sådan rar fågel i ditt område. Har du kollat telefonkatalogen?
 
Det är stadsgas med ingång i källaren och rör därifrån.. Jag vet att om jag ska flytta gasen så måste jag ha en autoriserad gaskille - det jag undrar är om det är någon som har en prisuppgift på vad det kan tänkas kosta att flytta en gasspis ca 10 cm :)

 
när jag skulle göra en enkel avstängning av en gaskran fick jag två vitt skilda prisuppgifter, dels en på 2200 och en på 1200 kronor.

åtgärden är inte jämförbar med det du ska göra, men för en mycket snabb och enkel åtgärd så var det mycket pengar och mycket stor skillnad i pris.

de som gjorde det för 1200 var gasservice i Västberga.

 
Om du bara ska flytta 10 cm, kan det ju gå att bara flytta spisen. Spisen är ju ansluten till rören med en "flexslang" på ca 50 cm. Har du tittat hur det ser ut vid anslutningen?

Om det inte går...så
Vi hade en gasgubbe när vi renoverade och tog bort gamla mätaren. Han drog nya kopparrör bakom ett element istl för dem gamla tjocka som gick över halva köket. Han höll på 2-3 timmar. Och det landade på 2000:- inkl. moms, restid, material etc.

Vi valde denna gubbe/firma efter att ha ringt fortum och fått en lista på installatörer och sedan ringt ett par.

Firman heter Atirem, http://www.atirem.se

Kan varmt rekommenderas!
 
annsch skrev:
 Bättre är ju självklart att dra kopparrör och inte flex-slang även om det bara är 10 spisen skall flyttas. Dessutom är jag lite tveksam att gaskillarna får dra flexslang så pass långt - de vill hellre dra gasen i säkra kopparrör.
Hej annsch

Självklart drar gaskillarna kopparrör, men från kopparn till spisen sätter dem en böjlig slang("flexslang" kan inte det riktiga namnet) med tryckreglerare etc. Denna är på ca 50 cm. Det var med detta spelrum jag tänkte att en förflytting på 10cm skulle kunna vara möjlig.

/Martin
 
Jag skulle flytta en gasspis och ta bort en gasmätare.
Hela kalaset slutade på ca 16 000 ink moms.

Två gubbar i 14 timmar sammanlagt.....

Helt vansinnigt!!:mad:

Anlita inte Gjälby Rör i Solna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.