Vi har en fullösning idag men är nog beredda på en till.

Vill ha:
Varmvatten
Kallvatten

Har:
Naturstengrund.


Som ni ser på bilden så är grunden gjord i natursten och jag har tagit upp hål i den, vilket jag inte gör igen. Kan ni komma på någon smidig lösning så att jag får ut kallvatten på ett lite snyggare sätt, för att inte tala säkrare. Jag litar inte helt på gummislangarna.

Nu tänkte vi i alla fall uppgradera oss och köpa en eldriven slangvinda från Gardena, snygga till rördragningen i källaren (det som är kvar) och ordna ett vattenutkast.

Alternativet jag tänker är att fortsätta med en ballofix (ventilen) och gå på med ett rör istället ut igenom övre delen av fönsterkarmen. Likadant gäller varmvattnet. Nackdelen jag ser då är risken för att det blir en köldbrygga.. tänker jag fel? Men i såna fall skulle jag få två uttag där jag kopplar snabbkopplingar för att enkelt kunna skifta mellan varm och kallvatten till slangvindan.

Eller ska jag plocka ut ett fönster och sätta en blandare (fmm's dubbla vattenutkast)?

Jag känner mig rådlös..


Slangvindan

everything-in-reach-14f6fe3.jpg

Sett utifrån. Fönstret sitter ganska diskret på en kortsida.
En vattenslang som leder in genom ett öppet källarfönster i en byggnad med naturstensgrund och rött plåttak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kallvattnet är lite snabbkopplat men funkar fint. Vi har inte planerat riktigt hur vi ska ha det så det är "make-it-work" lösning. Varmvattenledningen skall bytas i samband med detta.
Källare med rördragningar och gummislang genom fönsterkarm, behov av vattenutkast uppgradering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inget tips om hur du ska komma igenom väggen, men vi monterade 2 st vanliga vattenutkastare
istället för en dubbel, blev dubbelt så bra!
Den ena är bara kallvatten, men till den andra kopplade jag en Esbe blandningsventil 35-65 graders.
Vi har den på ca 38 grader för att få färdigblandat vatten till vår utedusch, funkar perfekt, väldigt
stabil temperatur och skönt att slippa ha en blandare utomhus.
Vad ska ni ha varmvattnet till utomhus?
Installation av två vattenutkastare och en Esbe blandningsventil för utedusch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Smart lösning! Den ska jag ta med i beaktande. Främst ska varmvattnet vara till en mindre pool för att öka värmen något. Men med den där lösningen så är en utedusch definitivt möjlig samt mycket annat kul :) Vattenspridare i all ära men vårt vatten är inte många grader. En halvvarm sommardag så brukar det inte bli så roligt att leka i vattenspridaren pga den låga tempen.
 
Hyr en handhållen kärnborrmaskin/diamantborrmaskin så har du gjort hål på ett ögonblick utan större ansträngning!

Sen dubbla kopparrör ut till väggmonterad blandare. i källaren har du ballofixer så du kan stänga av till vintern och tömma blandare och ledningar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.