Y
* Ifall kommunen bygger större vägar så kan man väl begära bullermätning?
* Ifall det visar att det blivit bullrigt, så ska dom bygga ljudvallar/staket?

Men finns det kommuner som istället sponsrar än med några kronor till bättre fönster?
- Låt oss säga att det finns en chans till detta, vilket kontor i kommunhuset ska man vända sig till då?
 
I min kommun är det samhällsbyggnadsnämnden.
(Tror de slagit ihop miljönämnden och byggnadsnämnden)
 
Alt börjar väl många år före byggstart men kungörelse och där kallar man till samråd, är man då sakägare alltså närmast berörd då bör man gå dit för att få information. Sedan så finns det ju ett generllt regelverk när gäller buller. Det är dock ingen rolig historia eftersom det då handlar om ekvavilent bullernivå vid olika tider invid din fasad.
 
Jag skumläste bullerdokument för ett par år sen så minnet är svagt men jag vill minnas att en parameter är bullernivå i sovrum nattetid. Gränsvärdet ska då överskridas med en viss frekvens mellan vissa klockslag sett över tid, enstaka tillfällen räcker inte. Faller man inom den definitionen (läs: blir du väckt flera gånger per natt) finns en rimlig chans att kräva nya fönster av kommunen.
 
Hemmakatten
När vi bodde i Sthlms kommun fick vi utbyte av fönster pga buller från gatan utanför. Tror att kommunen betade av ett antal gator varje år (så länge som budgetpengarna räckte). Vi fick ett brev i brevlådan om det planerade, och frivilliga byte.

Ring kommunen, de kan kanske redan känna till problemet. Om inte, begär en uppmärkning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.