Hej,

Håller på att planera mur(liten) och häck och har varit inne på Thuja Smaragd då det är mindre underhåll och de har en mörkare grön färg än ex brabant. Men nu har jag i sista sekunden fått förslag om Idegran Hilli, fördelen där är att den går att laga, d.v.s den förblir inte brun om man skulle behöva forma den lite mer och den är fortfarande vintergrön.

I vårt fall siktar vi på en höjd på 80 samt 180 cm och tanken är att det ska bli insynsskyddat efter ett tag.

Någon som har erfarenhet av dessa häckar? Hur giftig är egentligen Idegran? Och vad händer om grannens ungar får för sig att äta upp häcken?

Thuja Smaragd
Thuja_occidentalis_Smaragd_-_6.JPG

Idegran
h%C3%A4ck-taxus_baccata-skuren.jpg
 
BirgitS
När det gäller giftighet skriver Giftinformationscentralen att man ska äta mer än 5 bär: https://giftinformation.se/vaxtregister/idegran/
Barren är giftigare men det är nog ytterst sällsynt att barn får för sig att börja äta barr och blad på växter. Det finns också varianter som knappt bildar några bär alls.

Idegran växer långsamt i allmänhet men det finns många varianter och man kan köpa i olika höjd.

Här är en tidigare tråd: Fördelar nackdelar o priser idegran o Thuja
 
BirgitS skrev:
Det finns också varianter [av idegran] som knappt bildar några bär alls.
Den är ju tvåbyggare så herrarna har inga bär men dammar desto mera. (Det ska finnas sambyggare också ser jag på wikipedia, men jag vet inte om de förekommer inom trädgårdsodling)
 
Hade jag haft råd hade jag inte tvekat ett ögonblick! Idegranen är något av det vackraste man kan sätta, om man vill ha vintergrön häck. Den tar visserligen lite längre tid (välj snabbare sort) och eventuella bär klipper man bort. Kräver endast en klippning/säsong och det är en stor fördel. Den går också att föryngra, vilket thujan inte klarar av.

Sen` måste jag väl protestera när det gäller thuja Smaragds bilder här inne i forumet. Man kan lätt eliminera de där "vågiga" häckarna som visats genom att redan från början putsa sidorna så att plantorna förtätas. Jag hade en slät, fin Smaragdhäck där de enskilda plantorna inte framhävdes i en tidigare trädgård.

Ett litet aber gäller alla vintergröna häckar som sätts längs gata: alla sorter är känsliga för salt ... och hundkiss. Lyfter en hanhund på benet på ett ställe kan man räkna med att nästa promenadhanhund lyfter sitt ben på samma ställe. Då blir det konstant ett par plantor som blir missfärgade. Inte kul.

Det första jag lär min nya hanhund är var den får kissa. Inte på häckar, husfasader eller grindstolpar. Det är inte vidare svår träning. Men alla hundägare har inte samma inställning som jag.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 3 till
  • Laddar…
S snowjim skrev:
Hej,
Hej
S snowjim skrev:
Någon som har erfarenhet av dessa häckar? Hur giftig är egentligen Idegran? Och vad händer om grannens ungar får för sig att äta upp häcken?
Det faktum att idegran är giftig ser inte jag som något att oroa sig över. Det finns en himla massa idegranar i vårt land och jag har aldrig hört om någon som tagit skada av att äta dem.

Jag ser det tvärtom som något som talar för att man väljer den eftersom att det faktum att den är giftig innebär att rådjur garanterat kommer att låta bli den.

S snowjim skrev:
Thuja Smaragd
[bild]
Vill man ha en häcka som ser ut såhär tycker jag att man sak välja Thuja Smaragd.

S snowjim skrev:
Idegran
[bild]
Om man vill att den ska se ut såhär så tycker jag att det är självklart att man väljer idegran om man har råd.


En pelarformad Thuja Smaragd häck vid sidan av en idegran med mörkgröna blad och röda bär.

Det beror lite på vart i landet- och hur soligt man bor. Men det finns något som heter pelaridegran också. Bodde jag i zon 1 eller 2 och inte allt för soligt så skulle detta vara det självklara valet av häck för mig. Tänk er 100 såna på rad :) Snyggar än så kan inte en häck bli tycker jag.

Ville man absolut ha en häck som ser ut på ett visst sätt så köper man "miniplantor" av den sort som man egentligen vill ha...tycker jag. Och då givetvis förutsatt att man har möjlighet att skapa förutsättningarna att odla dem.

Om man köper "miniplantor" så tror jag inte att den eventuella prisskillnaden inte är mycket att bråka om för de flesta.
 
Claes Sörmland
Sorten 'Hillii' är en idegranshybrid och den är kompakt, mörk och långsamväxande. Jag har mängder av plantor av den eftersom den är härdig även här uppåt i landet men den växer påfrestande långsamt. Jag skulle således inte välja den för en häck.

Vanlig frösådd idegran är snyggare och mycket mer snabbväxande men fungerar inte här uppe i kylan som häck då den vissa vårar får vinterskador (kan inte vara ett problem för TS i Malmö). Dessutom är den billig. I kallare klimat kan 'Hicksii' vara ett häckalternativ.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Långsamt låter perfekt, då behöver den också minimal underhållning :p

Dessutom vill man undvika bären efter som de är extra intressanta att stoppa i munnen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
'Hillii' planterad som häck sensommar 2010 i zon III. Står i lera, lite väl sommartorrt och i gräs. Endast sparsamt beskuren när enskilda grenar har dragit iväg.

Når idag till höften. Ser lite sliten ut efter den värsta våren sedan 2011. T o m syrenknopparna frös när vintern gjorde en sen återkomst under påsken.

Häck av 'Hillii' upp till höften i grönska med synliga tecken på stress efter en kall vår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Northsweden och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
'Hillii' planterad som häck sensommar 2010 i zon III. Står i lera, lite väl sommartorrt och i gräs. Endast sparsamt beskuren när enskilda grenar har dragit iväg.

Når idag till höften. Ser lite sliten ut efter den värsta våren sedan 2011. T o m syrenknopparna frös när vintern gjorde en sen återkomst under påsken.

[bild]
Hur stora var de när de planterades och hur höga är de nu? De plantskolor jag hört med säger att de växer 20 cm per år om man sköter dem. D.v.s automatvattnar och gödar rätt.

Våra är planterade i en mix av torvmull (neutral och gödslad), kogössel och mykorrhiza för att rötterna ska etablera sig snabbare.

Våra plantor är 50 cm och ska nå 80 cm på ena delen och 150 på andra delen. 80 cm bör inte ta merän 2-3 år medan 150 kommer dra iväg mot 7-8 år kanske.
 
Claes Sörmland
Får de bara värme, öppen jord, vatten och näring så växer de fortare.

Så här såg de ut vid plantering 2010 så visst växer de. Sorten tätar till sig rejält utan beskärning.

Unga växter av en tät, buskig sort planterade i öppen jord längs en rak linje i en trädgård 2010.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
snowjim och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.