Efter att ha hört ett högt och oförklarligt TJOOONGGG från köket tidigare under dagen har jag nu när det var dags att fylla diskmaskinen insett att det är något i luckdämpningen som gått sönder och låtit tjong.

Det är en helintegrerad Bosch diskmaskin från 2013, luckan faller nu ner likt en sten istället för att vara dämpad som tidigare. Är det här något som är värt att kolla på själv eller ska jag ringa hit en servicetekniker på direkten?
 
M MattiasT skrev:
Efter att ha hört ett högt och oförklarligt TJOOONGGG från köket tidigare under dagen har jag nu när det var dags att fylla diskmaskinen insett att det är något i luckdämpningen som gått sönder och låtit tjong.

Det är en helintegrerad Bosch diskmaskin från 2013, luckan faller nu ner likt en sten istället för att vara dämpad som tidigare. Är det här något som är värt att kolla på själv eller ska jag ringa hit en servicetekniker på direkten?

Gå in på Bosch-home.se och eshop, reservdelar. Mata in ditt e-nr på diskmaskinen så ser du tillgängliga reservdelar och sprängskisser. Gissar på att det är ungefär samma konstruktion som på Elektrolux med 1 fjäder på varje sida med 1 "talja" och snäckväxel på varje sida.

Dra ut diskmaskinen och montera bort sidoplåtarna så bör du snabbt kunna se felet och själv köpa/byta det som behövs. Servicetekniker drar snabbt iväg till kostnader där det är bättre med ny maskin istället.
 
M mbense skrev:
Har råkat för samma sak och det var lätt att byta och snabb service från bosch. Tror fjädersatsen gick på 150 kr. Byt bägge med en gång (vilket inte jag gjorde...) ersättningskonstruktionen håller bättre.

Film hur du gör hittar du här.
[länk]
Lyckas inte se filmen? Tacksam för en fungerande länk

Och tack för tipsen alla, verkar vara ett vanligt problem, jag tar å beställer delar.
 
M MattiasT skrev:
Lyckas inte se filmen? Tacksam för en fungerande länk

Och tack för tipsen alla, verkar vara ett vanligt problem, jag tar å beställer delar.
den kanske?
 
torbeno torbeno skrev:
Förmodligen är det denna du söker
[länk]
Tog några veckor att orka ta tag i det men nu är fjädrarna bytta. Det var ett väldigt lätt ingrepp! (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.