Vi bygger om köket och den integrerade diskmaskinen är tänkt att stå framför avloppsröret. Vi hade mätt och räknat och kommit fram till att det precis skulle funka. Nu visar det sig dock att diskmaskinens elkontakt bygger ca 20 mm på djupet. Det hade vi inte tänkt på/inte räknat med.

Bänkskivans överhäng är bara 17 mm så det går inta att flytta ut stommarna så värst många millimeter från väggen.

Återstår att flytta avloppsröret. Innan vi tar hit rörmokare undrar jag om någon vet om man överhuvudtaget får ha ett horisontellt avloppsrör infällt i väggen?
Köksrenovering med synliga avloppsrör och vattenledningar nära en vägg med utrymmesutmaningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sätt kontakten i ett annat skåp då. lägg kabel till lämpligare plats. :)
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Vad då för elkontakt? Finns det en bild?
Är det det blåa röret som är i vägen? Om ni tar vita avloppsrör ([länk]) så finns de i 40 mm eller 32 mm diameter så de bygger mindre.
Hand håller diskmaskinskontakt nära blått rör och kabelhöljen på ett köksgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alltså kontakten som ska in i diskmaskinen.
Ja, det är det blå röret som är i vägen. Ett 40 mm rör skulle nog funka precis.
Tack för hjälpen!
 
Går det inte att ändra höjd på röret annars?
 
Har man börjat med kontakter på diskmaskiner nu?
Ja det för ju inte utvecklingen framåt iaf.

Protte
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Går det inte att ändra höjd på röret annars?
Nix, tyvärr. Urfasningen på baksidan av diskmaskinen är inte så hög så att röret får plats över eller under kontakten.
 
Då har du en sladd med en vinklad kontakt på ena sidan (diskmaskinen) och en stickpropp på andra sidan. På nätet finns mängder av olika sådana sladdar med olika kontakter. Kanske du hittar någon som bygger lägre.
 
sök efter vinklad apparatkabel
 

Bästa svaret

Den är ju vinklad. Dessutom tycker jag inte att det ser ut som någon variant av IEC 60320 som jag gissar att du syftar på.
 
helt offtopic men vad i hela friden är det för mellangrunka på ena vattenröret då?
 
Hur är köksplaneringen i övrigt ?
Går det inte att sätta diskmaskinen vänster om vaskskåpet istället?

Kanske lite dumt att fråga men jag vet att inte alla tänker på det, men har ni höjt upp diskmaskinen till sin rätta höjd och ändå får det inte plats ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.