Hej!

Renoverar mitt sovrum. Tanken var att riva ned all tapet, spackla och måla. Men när jag börjat riva så insåg jag att en av ytterväggarna är täckt med tretex, förmodligen en snabb lösning för längesen för att rummet var kallt.

Funderar på om jag ska:
1) Låta tretexen sitta kvar, spackla över bef. tapet och måla.
2) Riva ned tretexten, sätta fuktspärr, regla och isolera.

Renoveringsprojekt i sovrum med tretex på en yttervägg, avrivna tapeter och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Båda väggarna är väldigt kalla vintertid, väggen med fönstret gör inte så mycket, men tretexväggen är där jag har huvudet när jag sover. Har märkt att kuddarna som ligger mot denna vägg känns fuktiga, inte speciellt trevligt.

Därför vore det bästa alternativet att riva ned och regla upp med isolering. Men jag undrar då om det finns risk för mögel/fukt om man bara reglar upp och isolerar tretexväggen? Vill inte göra något med väggen med fönstret i och med att det är lite krångel pga fönstret.

Det tar mig till ett tredje alternativ, riva tretexten, köpa en sänggavel så jag kommer ifrån väggen en bit och låta väggen andas så som det är tänkt (stenhus) och leva med att rummet är lite kallare när det är kallt ute.

Men helst vill jag alltså göra alternativ två, om det inte medför risk för fukt och mögelproblem framöver.
 
Att sätta fuktspärr innanför isoleringen låter som en riktigt dålig idé.
Vet du hur väggen är uppbyggd?
 
Det är ett 50-60tals hus med putsad fasad. Väggarna är betong/lättbetong.

Vitputsad betongfasad på ett 50-60tals hus med ett hörn av en träbänk och en vägglampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Funderar på om vi menar samma sak. Jag menar alltså att man sätter plast direkt mot väggen och därefter reglar man och isolera innanför detta, avslutar med plyfa eller dylikt som spacklas och målas.
 
Det var så jag tolkade dig. Fuktspärren ska sitta på insidan av väggen. Man brukar säga att det är okej att ha den upp till 1/3 in i väggen, sett tillväxtens isoleringsförmåga. Men med din plasering riskerar den nog att hamna djupare.
 
  • Gilla
M.Morgan
  • Laddar…
Så vad gör jag? Kan jag isolera utan plasten eller är det också en dålig idé?
 
Ska du ha plasten ska den ligga innanför isoleringen. Jag är inte säker på att den behövs. Men framför allt ska den inte ligga bakom isoleringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.