Hej alla! Vi har hittat vår drömsommarstuga, som är en gammal fäbodvall. Vi har själv renoverat timmerhus med linisolering, kutterspån osv tidigare.

Nu har vi hittat det här huset, som är inflyttningsbart, fina detaljer med tak i pärlspont, bröstpanel, fina socklar och lister, allt känns bra. MEN jag vet att dom isolerat med gullfiber. Kan det funka när huset mest kommer stå kallt?

Det är alltså timmer utåt, vet ej vad som sitter insida timmer, om det är vindpapp eller plast. Sedan är det 45-reglar och gips. Däremellan tyckte jag han sa att han satt in 70mm gullfiber.

Renoverat från 95 och framåt vad jag förstått men stått i befintligt skick i 10 år. Jag har tittat under huset och det ser torrt och fint ut.

Timret ser också torrt och fint ut, förutom en bottensyll, men det är ju inte ovanligt...

Inget rinnande vatten i huset, utan matlagning kommer främst ske över öppen eld, kanske en gasplatta. Utedass.

Tack på förhand!
 
För att lägga till ytterligare fakta så är det enkelglas-fönster utan innerglas. Öppen spis så jag gissar att detta bidrar med självdrag. Relativt tunnt timmer, kanske runt 12-14 cm.
 
Vad är fel med Gullfiber ?
 
R RoBo skrev:
Vad är fel med Gullfiber ?
Jag kan inte förklara det rent tekniskt, men det har med fuktvandringen att göra mot timmer, vad jag förstår får man samma problem med tegelhus och på vilken sida det blir kondens.
 
  • Gilla
Valkyr
  • Laddar…
Med så lite isolering som 70 mm betvivlar jag att det blir problem. Om jag uppfattat saken rätt är det tjock isolering framför allt i kombination med en inte helt tättslutande plastfilm som ställer till problem. Det har inte med timmer att göra. Det finns många gamla sommarstugor med tunn isolering av gullfiber som inte har problem.
 
Hej!
Det går ju att räkna ut daggpunkten dvs vart i väggen fukten kondenseras, var ett bra tag sen jag hjorde det nu så någon annan kanske kan hjälpa till.
I normala fall där huset ör uppvärmt året om bore det lämpligt med plast innanför 70 isoleringen, men i detta fall när det kan komma vara varmare utanför huset än innanför kan fultvandringen bli åt andra håller och då är en plast till mer skada, då fulten kommer kondenseras på utsida plast.
Jag skulle tro att det inte är någon fara med bara 70 isolering, samt att det inte är någon stor ångtillförsel, men be någon räkna på det för säkerhets skull.

Mvh
Johannes
 
Kombinationen timmervägg och tunn Gullfiberisolering är ingen höjdare. I synnerhet som man inte bör använda ångtätning på insidan i detta fall. Om timmerväggen är 7 tum tjock så motsvarar det knappt 60 mm mineralull. Om det är minus tjugo ute och plus tjugo inne finns det väl en risk för att daggpunkten hamnar i Gullfibern, men vi de flesta tillfällena när ni är där borde det gå att undvika problemet. Du har helt rätt i att man aldrig skall använda ångtätning i hus som är ouppvärmda under delar av året.
 
  • Gilla
Hellapella
  • Laddar…
Tack för svar! Har rådgjort med både en arkitekt och en väldigt kompetent byggnadsvårdsfirma och fast båda håller med om att det inte är optimalt så är det inte heller särskilt stor risk. Så vi har slagit till och köpt vallen. :)
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Mycket vanlig lösning (7" timmer plus 70mm gullfiber.
Det maste finnas tusentals problemfria röda hus med denna lösning i Sverige.
 
Har det funkat i 10 år utan att det uppstått problem så lär det ju fnka framöver också?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.